۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۳۶۷۸ ۰۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۰ دسته: پول و بانک
۰

با وجود تورم ۸۵ درصدی در اقتصاد ترکیه، بانک مرکزی این کشور باردیگر نرخ بهره را روی ۹ درصد تثبیت کرد. ترکیه با هدف تشویق سرمایه‌گذاری، در ماه‌های اخیر نرخ بهره بانکی را ۵ درصد کاهش داده است. کارشناسان معتقدند باوجود تثبیت نرخ بهره ترکیه، تورم این کشور تا پایان سال ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش خواهد یافت.

به گزارش مسیر اقتصاد بانک مرکزی ترکیه امروز اعلام کرد که برای ماه آتی نیز نرخ بهره بانکی را روی ۹ درصد نگه میدارد. این اقدام بانک مرکزی در راستای کاهش نرخ بهره به منظور کمک به کاهش هزینه‌های تولید و در هماهنگی با دولت این کشور در دستورکار قرار گرفته است.

کاهش نرخ بهره با وجود تورم بالای ۸۰ درصدی

در طول بیش از یکسال اخیر نرخ تورم در کشور ترکیه روندی به شدت صعودی داشته و از حدود ۱۵ درصد در اواسط سال ۲۰۲۱ میلادی، به بیش از ۸۵ درصد در ماه اخیر رسیده است. با وجود این دولت ترکیه با تاکید بر اینکه راه مقابله با تورم، افزایش نرخ بهره نیست، به جای افزایش نرخ بهره، به بانک مرکزی تاکید کرده است که نرخ بهره را کاهش دهد. در همین راستا بانک مرکزی ترکیه در ماه‌های اخیر با کاهش ۵ درصدی نرخ بهره آن را به ۹ درصد رسانده است. کارشناسان معتقدند بانک مرکزی ترکیه در آینده نزدیک اقدام به افزایش نرخ بهره نخواهد کرد.

هدف دولت ترکیه از این اقدام جلوگیری از ایجاد رکود اقتصادی است؛ چراکه افزایش نرخ بهره در شرایطی که بخش تولید با افزایش قیمت انرژی و نهاده‌ها مواجه است، با افزایش هزینه تامین مالی، هزینه تمام شده تولید را بیش از پیش افزایش می‌دهد. به این ترتیب افزایش نرخ بهره اگر بدون یک برنامه جامع دنبال شود، ضمن اینکه اثر قابل توجهی بر کنترل قیمت‌ها و کاهش تورم ندارد، میتواند به رکود نیز اقتصادی منجر شود.

حالا سرمایه‌گذاری کنید

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به تازگی در سخنانی ضمن کاربردی خواندن نرخ بهره پایین برای بخش تولید، سرمایه‌گذاران را تشویق کرده است که به سرمایه‌گذاری بیشتر در اقتصاد ترکیه بپردازند.

بر اساس پیش بینی ها انتظار می‌رود با وجود تثبیت نرخ بهره در ترکیه، نرخ تورم در این کشور از اوج ۸۵ درصدی، تا پایان سال به حدود ۶۵ تا ۷۰ درصد کاهش یابد.

منبع: رویترز

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.