۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۳۴۴۱ ۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۰ دسته: دولت و حکمرانی
۰

یکی از مهمترین چالش‌های دولت، کمبود نیروی کار متخصص برای به عهده گرفتن پست‌های مدیریتی است و در این زمینه کمبود منابع مالی از اهمیتی ویژه برخوردار است. بنابراین مدیرانی در سال‌های آتی مورد نیاز هستند که هنر آن‌ها تنها هزینه کردن بودجه برای تحقق اهداف نباشد. اقتصاد ایران اکنون در شرایطی است که به قهرمانان هزینه نیازی ندارد؛ بلکه به کسانی احتیاج دارد که قهرمانان پیشبرد و ترقی با حداقل هزینه باشند.

مسیر اقتصاد/ کارآمدی یکی از چالش‌های مهم پیش‌روی دولت است و تردیدی نیست که یکی از مؤلفه‌های اصلی کارآمدی، انتخاب مدیران کارآمد است. در دولت سیزدهم نیز به طور حتم شناسایی و انتخاب افراد شایسته و کارآمد از جمله مسائل مهم برای شخص رئیس‌جمهور محسوب می‌شود.

مدیران کارآمد چه ویژگی‌هایی دارند؟

به طور معمول کارآمدی افراد با پارامترهایی همچون درست‌کاری، پرکاری، سابقه قابل‌قبول و سایر صلاحیت‌های عمومی بررسی می‌شود؛ اما امری که جای نگرانی دارد و مورد غفلت واقع می‌شود کمبود شدید منابع مالی در سال‌های پیش رو است و متأسفانه همه مدیران در ایران چه توانمند و چه بی‌کفایت، همگی متخصص هزینه‌کردن بودجه، هستند؛ آن‌ها شیوه دیگری برای پیشبرد امور و پیاده‌سازی برنامه‌ها و انجام اقدامات بلد نیستند.

اگر از داوطلبان پُست‌های مهم و حساس خواسته شود، طرح‌هایی ارائه کنند که نیازمند هزینه چندانی نباشد و با بودجه اندک قابل انجام باشد و در عین حال گشایش‌ها و پیشرفت مهمی را در پی داشته باشد، با چالش جدی مواجه می‌شوند؛ زیرا برنامه‌های اکثر مدیران درواقع بیان آرزوها و خواسته‌های آن‌هاست و نباید نام خیال‌پردازی آن‌ها را برنامه گذاشت.

مدیران «کارآمد» تنها متخصص هزینه کردن بودجه نیستند

در ایران همگان می‌دانند چه می‌خواهند؛ ولی نمی‌دانند بدون استفاده از بودجه، چگونه آن‌ها را محقق سازند؛ زیرا به خاطر یک قرن وابستگی دولت‌ها به درآمدهای نفتی، سایر شیوه‌های پیشبرد امور فراموش شده است و اکنون تقریباً همه مدیران دولتی، هنری به جز هزینه کردن و خرج کردن ندارند و اگر از آن‌ها خواسته شود که طرح‌هایی تهیه کنند که مستلزم صرف بودجه نباشد، ناتوانی آن‌ها نمایان می‌شود و حداکثر سخنانی کلیشه‌ای مانند جذب سرمایه خارجی، جذب سرمایه بخش خصوصی و یا عبارات پر ابهامی همچون بهبود فضای کسب‌وکار را به زبان خواهند آورد؛ اغلب این مدیران به درستی نمی‌دانند چگونه برنامه‌هایشان را محقق ‌سازند.

همچنین اگر از کارشناسان سازمان برنامه خواسته شود که برنامه‌ای تهیه کنند که ده درصد رشد سالانه را محقق سازد، به طوری که رشد مورد نظر باید بدون تورم و قابل‌اثبات باشد؛ یعنی با ادله نشان دهند که چگونه ده درصد رشد قابل دست‌یابی است، مشاهده می‌شود که اکثر آنان از اثبات برنامه ناتوان هستند.

سؤالاتی از این دست می‌تواند مدعیان را از افراد کارآمد تفکیک کند؛ زیرا دانستن شیوه بهینه پیشبرد امور از الزامات کارآمدی است، دانستن، شرط اولیه توانستن است؛ اقتصاد ایران، اکنون در شرایطی است که به قهرمانان هزینه نیازی ندارد؛ در سال‌های پیش‌رو قهرمانان هزینه، نه تنها مفید نیستند، بلکه زیان‌بار و مضر خواهند بود. اکنون دولت به کسانی احتیاج دارد که قهرمانان پیشبرد و ترقی با حداقل هزینه باشند؛ به کسانی احتیاج دارد که قهرمان درآمدزایی و توسعه اشتغال باشند؛ همان کسانی که موانع را برطرف و مسیر را هموار می‌سازند.

انتهای پیام/ دولت و حکمرانی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.