۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۳۳۵۲ ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

روسیه و ونزوئلا کاهش تاثیرات تحریم‌ها از طریق گسترش سرمایه گذاری مشترک در بخش‌های مختلف اقتصاد را در دستورکار دارند. این همکاری مواردی همچون سرمایه‌گذاری مشترک در بخش نفت و اقتصاد دیجیتال، استفاده از سیستم پرداخت میر در ونزوئلا و استفاده از ارزهای ملی به جای دلار در تجارت را شامل می‌شود.

به گزارش مسیر اقتصاد استراتژی روسیه برای گسترش تجارت با ونزوئلا همزمان با تقویت برنامه‌های سرمایه‌گذاری مشترک دو کشور، پیامدهای قابل توجهی برای بازار جهانی انرژی و سایر بازارها دارد. ونزوئلا دارای بزرگترین ذخایر نفت اثبات شده جهان است، اما نفت خام آن بر اساس استانداردهای بین المللی بسیار سنگین بوده و در نتیجه باید توسط پالایشگاه‌های تخصصی داخلی و بین‌المللی فرآوری شود که روسیه توانایی انجام این کار را دارد. در همین راستا، شرکت دولتی PDVSA ونزوئلا و شرکت‌های روسی آماده توسعه تولید و پالایش نفت ونزوئلا از طریق سرمایه‌گذاری مشترک هستند. آسدروبال چاوز، رییس PDVSA، اظهار داشت: ما با مسکو توافق کرده‌ایم که کارگروه مربوطه به منظور توسعه پنج سرمایه‌گذاری مشترک بین روسیه و ونزوئلا تشکیل شود.

افزایش همکاری کشاورزی بین روسیه و ونزوئلا

در نشست کمیسیون بین دولتی روسیه و ونزوئلا، توافقاتی بر سر عرضه محصولات کشاورزی نیز به دست آمد. الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه، در اینباره گفت که «روسیه بازار خود را به روی هفت صادرکننده ماهی ونزوئلا در نوامبر ۲۰۲۲ گشوده است و در این راستا، کارهای زیادی در سال ۲۰۲۳ انجام خواهد شد. بیش از ۵۰ تولید کننده گوشت، ماهی و محصولات لبنی روسی و بیش از ۴۰ تولیدکننده گوشت، ماهی و لبنیات ونزوئلا تمایل به همکاری با یکدیگر دارند. همچنین صادرات کود به ونزوئلا نسبت به سال قبل ۱۲ درصد رشد داشته است.»

ویلمار کاسترو، وزیر کشاورزی ونزوئلا، از روسیه برای صدور مجوز به پنج شرکت میگوی ونزوئلا تقدیر کرد و افزودکه «ونزوئلا نیز به ۹ تولیدکننده گوشت روسی مجوز صادرات داده است و به زودی تحویل محصولات خود را آغاز خواهند کرد. همچنین پتانسیل بالایی برای صادرات انبه، موز، هندوانه، آناناس، خربزه، قهوه و کاکائو برای روسیه وجود دارد. ونزوئلا تامین‌کننده میگو، خرچنگ و دیگر انواع غذاهای دریایی است.»

میر کارت در راه ونزوئلا

سرگئی ملیک بگداساروف ،سفیر روسیه در ونزوئلا، اعلام که مسکو و کاراکاس در حال توسعه فرآیند اتصال ونزوئلا به سیستم پرداخت میر و استفاده از کارت مربوطه هستند. این دیپلمات گفت: «اتصال ونزوئلا به سیستم پرداخت میر و فرصت استفاده از این کارت در این کشور برای خدمات رسانی به صنعت گردشگری مفید خواهد بود.» باید توجه داشت که سیستم‌های پرداخت بین‌المللی ویزا و مسترکارت در ۱۰ مارس سال ۲۰۲۲ فعالیت خود را در روسیه به حالت تعلیق درآوردند.

استفاده از کارت میر در ونزوئلا، گامی مهم به سوی یک رابطه گسترده‌تر است و احتمالا با پیوستن به سوئیفت روسیه، سیستم SPFS، رشد فزاینده در راستای توسعه گردشگری روسیه به آمریکای لاتین صورت بگیرد. البته روسیه در اوایل سال جاری پروازهای مستقیم بین مسکو و کوبا را آغاز کرد.

سرمایه‌گذاری مشترک در اقتصاد دیجیتال

همچین توافق دوجانبه بین Evrofinance Mosnarbank روسیه و Sunacrip، ناظر ملی ارزهای دیجیتال و استخراج بیت کوین ونزوئلا، امضاء شد. در این مراسم، سرگئی یاروش، مدیرعامل Evrofinance Mosnarbank و جوسلیت رامیرز، رئیس Sunacrip، حضور داشتند. شرکت «روستیخ» که مالک ۵۲ درصد سهام روسیه در Evrofinance Mosnarbank است، در نوامبر اعلام کرد که مجموعه‌ای از ابزارهای مالی دیجیتال را برای مدیریت تراکنش‌های فرامرزی توسعه خواهد داد.

انتظار می‌رود ابزارهای جدید به عنوان راهکاری دوجانبه، بخشی از همکاری تجاری و اقتصادی بین روسیه و ونزوئلا و سایر طرف‌های ذینفع باشد. یکی از محصولات آینده راه‌اندازی پلت‌فرم دیجیتال برای افزایش سرمایه‌گذاری و یافتن شرکای تجاری خواهد بود. ۴۸ درصد از سهام Evrofinance Mosnarbank در اختیار صندوق توسعه «فوندن» ونزوئلا بوده که به دلیل ارتباط با شرکت نفت دولتی PDVSA در مارس ۲۰۱۹ توسط ایالات متحده تحریم شد. این توافق یک تحول بزرگ است که به این دو شرکت اجازه می‌دهد بدون توسل به دلار آمریکا یا شبکه‌های بانکی تجارت کنند.

همچنین نواک اظهار داشت که شرکت‌های IT روسیه تمایل بسیاری به بازار ونزوئلا دارند و کسب‌وکارهای روس آماده ارائه راهکارهایی در زمینه ارتباطات راه دور، حفاظت از زیرساخت‌های اطلاعاتی و دیجیتالی‌سازی شهری هستند.

تاثیر همکاری روسیه و ونزوئلا بر روند دلارزدایی

افزایش همکاری مشترک روسیه و ونزوئلا نشان دهنده افزایش تحریم‌های اقتصادی غرب و ایالات متحده علیه مسکو است. البته شرکای روس‌ها مانند ونزوئلا، ایران و تا حدودی چین و بسیاری دیگر به درجات مختلف در آسیا و آفریقا، در معرض تحریم هستند. بنابراین همکاری مشترک روسیه و ونزوئلا از نظر استراتژیک مهم است و بویژه همکاری‌های ماهواره‌ای و ناوبری، بدون ترددید موجب نگرانی واشنگتن خواهد بود.

همچنین موضوع تامین مالی گامی مهم برای کاهش تحریم‌های تجاری است و می‌تواند مکانیزم تجاری دوجانبه را بدون نیاز به استفاده از دلار آمریکا یا شبکه بانکی سوئیفت ارائه می‌دهد. در همین راستا، سوآپ‌های دوجانبه ارز در آینده و استفاده از روبل به عنوان ارز اصلی احتمالا به زودی خود را نشان دهد.

منبع: روسیه بریفینگ

انتهای پیام/ تجارت و دیپلماسی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.