۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۳۳۴۷ ۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰ دسته: پول و بانک
۰

افزایش نیم درصدی نرخ بهره بانکی از سوی بانک مرکزی اروپا، به افزایش هزینه‌های کشورهای بدهکار و تشدید کسری بودجه آن‌ها منجر می‌شود و از این رو مورد انتقاد مقامات دولت ایتالیا، از جمله جیانکارلو جورجتی وزیر اقتصاد این کشور قرار گرفته است. دولت ایتالیا قصد دارد به منظور جبران هزینه‌های انرژی، یارانه‌ای بالغ بر ۲۱ میلیارد یورو برای مردم و کسب و کارها در بودجه به تصویب برساند و در چنین شرایطی افزایش نرخ بهره، هزینه‌های تامین بودجه دولت را افزایش می‌دهد.

به گزارش مسیر اقتصاد جیانکارلو جورجتی وزیر اقتصاد ایتالیا، افزایش نرخ بهره بانکی از سوی بانک مرکزی اروپا را برای رم نگران کننده خواند. وی روز شنبه در مراسمی گفت چشم انداز افزایش بعدی نرخ بهره از سوی بانک مرکزی اروپا برای کشورهایی که بدهی بالایی دارند از جمله ایتالیا موجب نگرانی است. او می گوید اقتصاد ایتالیا چندین سال است که از نرخ‌های بهره بانکی نزدیک به صفر یا کمتر از آن بهره برده است ولی این وضعیت درحال تغییر است.

همانگونه که انتظار می رفت، بانک مرکزی اروپا روز پنجشنبه به میزان نیم درصد، نرخ بهره بانکی را افزایش داد. این اقدام بانک مرکزی اروپا یک سیاست انقباضی برای کنترل تورم محسوب می‌شود که به امیدها برای پایان دادن به چنین افزایش‌هایی پایان داد. انتظار می‌رود در آینده نیز بار دیگر بانک مرکزی اروپا اقدام به افزایش بیشتر نرخ بهره نماید.

تبعات افزایش نرخ بهره بانکی اروپا برای ایتالیا

افزایش نرخ بهره بانکی، فشار مالی بر ایتالیا به عنوان یکی از بدهکارترین کشورهای منطقه یورو را مضاعف کرده و مورد انتقاد مقامات این کشور قرار گرفته است. ماتئو سالوینی معاون نخست وزیری ایتالیا، اقدام بانک مرکزی اروپا را غیر قابل باور، گیچ کننده و نگران کننده خواند. گیدو کروستو وزیر دفاع ایتالیا نیز گفت اقدام بانک مرکزی می‌تواند به تضعیف همبستگی غرب در کمک به اوکراین در جنگ با روسیه منجر شود. کروستو روز سه شنبه گذشته در پارلمان ایتالیا از توقف زودهنگام کمک‌های نظامی این کشور به اوکراین، به محض آغاز مذاکرات سلح خبر داد.

اقتصاد ایتالیا در حال حاضر از قیمت‌های بالای انرژی رنج می‌برد و دولت این کشور در تلاش است در بودجه یارانه‌ای بالغ بر ۲۱ میلیارد یورو برای کاهش اثرات افزایش قیمت انرژی بر مردم و کسب و کارها در نظر بگیرد. در چنین شرایطی افزایش نرخ بهره بانکی، به عنوان یک سیاست انقباضی، موجب افزایش هزینه‌های تامین کسری بودجه دولت می‌شود و فشار اقتصادی بر این کشور را تشدید می‌کند.

منبع: رویترز

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.