۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۳۱۹۸ ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰ دسته: دولت و حکمرانی
۰

اقتصاددانان گروه «گلدمن ساکس» ضمن بررسی وضعیت ۱۰۴ کشور جهان تا سال ۲۰۷۵، پیش بینی کردند میانگین رشد اقتصادی در دهه‌های پیش رو روندی نزولی طی کند و مهمترین دلیل آن کاهش رشد جمعیت و کمبود نیروی انسانی است.

به گزارش مسیر اقتصاد اقتصاددانان گروه «گلدمن ساکس» در مطالعه‌ای به بررسی وضعیت اقتصادی کشورهای جهان تا سال ۲۰۷۵ پرداخته‌اند. دو دهه پیش این اقتصاددانان پیش بینی کرده بودند اقتصاد‌های نوظهور عضو گروه بریکس، رشد اقتصادی بالایی را به ثبت خواهند رساند و این پیش بینی در طول دو دهه اخیر محقق شده است. پیش بینی جدید آن‌ها نیز نتایج قابل تاملی در پی داشته است.

کاهش رشد جمعیت عامل تضعیف رشد اقتصادی جهان در دهه‌های آتی

بر اساس این پیش بینی، در طول یک دهه آتی، رشد اقتصادی جهان کمتر از ۳ درصد خواهد بود و پس از آن نیز مسیری نزولی را طی خواهد کرد که یکی از عوامل مهم آن کاهش نیروی کار در دسترس درپی کاهش رشد جمعیت است. این درحالیست که در دهه پیش از وقوع بحران مالی، رشد اقتصادی جهان به طور میانگین ۳.۶ درصد در سال بوده است.

علاوه بر این انتظار می‌رود در سال‌های آتی روند تقویت اقتصادهای نوظهور و پیوستن آن‌ها به باشگاه کشورهای صنعتی، تقویت شود. انتظار می‌رود در دهه‌های آتی کشورهایی همچون چین، آمریکا، هند، اندونزی و آلمان صاحب بزرگترین اقتصادهای جهان باشند و کشورهایی همچون نیجریه، پاکستان و مصر نیز به مرور به این جمع اضافه شوند. نکته قابل تامل اینکه یکی از عوامل اساسی رشد بالای اقتصادی اغلب کشورهای فوق، بهره‌مندی از جمعیت بالا و رشد نیروی کار در سال‌های آتی است.

از آیینه نگاه اقتصاددانان گلدمن ساکس، اینکه آمریکا عملکرد به نسبت قوی خود در یک دهه گذشته را تکرار کند، دور از انتظار است و پایداری دلار نیز در دهه پیش رو محل تردید است. اگرچه نابرابری درآمدی در بین کشورهای مختلف جهان کاهش یافته است اما انتظار می‌رود در داخل کشورها نابرابری درآمدی روندی فزاینده داشته باشد.

بر اساس نظر اقتصاددانان گلدمن ساکس، اقتصاد جهان از قله رشد اقتصادی خود عبور کرده  به در دهه‌های آتی میانگین رشد اقتصادی کشورهای جهان روندی نزولی طی خواهد کرد؛ که مهمترین دلیل آن مسئله کاهش رشد جمعیت و کمبود نیروی انسانی است. در طول ۵۰ سال اخیر رشد جمعیت کشورهای جهان به طور میانگین به نصف کاهش یافته است.

منبع: بلومبرگ

انتهای پیام/ حکمرانی و دولت



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.