۲۹ اسفند ۱۴۰۲

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۲۸۷۶ ۱۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰ دسته: انرژی
۰

یکی از مهمترین برنامه‌های ترکیه برای افزایش ظرفیت تولید برق، ساخت نیروگاه هسته‌ای با همکاری روسیه است و تحریم‌های غرب علیه این کشور، مشکلی در این همکاری ایجاد نخواهد کرد.

به گزارش مسیر اقتصاد آژانس دولتی انرژی هسته‌ای روسیه اعلام کرد تحریم‌های اتحادیه اروپا مشکلی برای تامین مالی نیروگاه هسته‌ای ۲۰ میلیارد دلاری ترکیه ایجاد نخواهد کرد. «روس‌اتم» در حال ساخت نیروگاه هسته‌ای آک کویو، بعنوان نخستین نیروگاه هسته‌ای ترکیه در سواحل مدیترانه است. آنکارا قصد دارد تا اواسط سال ۲۰۲۳، صدمین سالگرد تاسیس جمهوری ترکیه، آغاز بکار اولین راکتور این نیروگاه را اعلام کند.

ویژگی‌های نخستین نیروگاه هسته‌ای ترکیه

آک کویو اولین پروژه نیروگاه هسته‌ای جهان است که براساس مدل قراردادی BOO «ساخت، تملک و بهره برداری» ایجاد می‌شود. بر اساس این قرارداد بلندمدت، روس اتم با ارائه طرح، ساخت، نگهداری، بهره برداری و تعطیلی آن موافقت کرده است. کریل کوماروف، معاون اول مدیرعامل شرکت روس اتم، تاکید کرد که روسیه تنها مسئول تامین مالی پروژه است که برای در سال آینده به طور کامل تامین می‌شود.

این بودجه از منابع مالی خود روس‌اتم و تسهیلات بانک‌های روسیه تامین می‌شود. کوماروف گفت که تنها در سال گذشته، روس اتم برای نخستین بار بیش از ۸۰۰ میلیون دلار تسهیلات برای سرمایه‌گذاری سبز را از بانک‌ها در کنار وام‌های معمولی، دریافت کرده است. او همچنین گفت: امروز، وضعیت پروژه کاملاً پایدار است و تحریم‌ها هیچ تاثیری بر آن ندارد. امروز هیچ بخشی از انرژی هسته‌ای در جهان، تحت هیچ تحریمی نیست.

براساس اظهارات کوماروف؛ آک‌کویو بزرگترین سایت نیروگاه هسته‌ای کنونی جهان با ظرفیت تقریباً ۵ گیگاوات (GW) و تنها نیروگاهی است که به طور همزمان چهار راکتور در آن ساخته می‌شود. در پروژه‌ای با این ابعاد، بیش از ۲۰۰۰۰ نفر در آن مشغول فعالیت هستند و فعال‌ترین مرحله پروژه در حال حاضر ادامه دارد. براساس برنامه‌ریزی‌ها، زمان تکمیل واحداول نیروگاه به همراه تحویل سوخت هسته‌ای برای سال ۲۰۲۳ تعیین شده است.

براساس این قرارداد، سه راکتور باقیمانده با افزوده شدن سالانه یک واحد از نیروگاه تا پایان سال ۲۰۲۶ آغاز بکار خواهند کرد تا در نهایت ظرفیت کل نصب شده ۴۸۰۰ مگاوات (MW) را داشته باشند. پس از تکمیل، انتظار می‌رود این نیروگاه تا ۱۰ درصد برق مورد نیاز داخلی ترکیه را تولید کند. این نیروگاه که عمر مفید آن ۶۰ سال و امکان تمدید تا ۲۰ سال دیگر خواهد بود، انرژی بدون کربن را تولید می‌کند. همچنین این نیروگاه، نقش مهمی در کاهش وابستگی به منابع انرژی وارداتی به ویژه گاز طبیعی خواهد داشت. انتظار می‌رود این پروژه بزرگ در طول عملیات خود حدود ۴۰۰۰ نفر را استخدام کند.

آنکارا در مسیر افزایش تولید انرژی هسته‌ای

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه قبلاً پیشنهاد داده بود که ترکیه می‌تواند برای ساخت دو نیروگاه دیگر با روسیه همکاری کند. آلپ‌ارسلان بایراکتار، معاون وزیر انرژی و منابع طبیعی، هفته گذشته اعلام کرد که مذاکرات در مورد دومین نیروگاه هسته‌ای ترکیه آغاز شده است. بایراکتار گفت که این نیروگاه در استان شمالی «سینوپ» ساخته می‌شود. او گفت: «طبق برآوردهای اولیه ما به حداقل ۱۶ تا ۲۰ راکتور نیاز داریم، یا به ۱۲ تا ۱۶ رآکتور علاوه بر نیروگاه هسته‌ای آک کویو نیاز داریم تا اینکه به اهداف اقتصاد بدون کربن در پایان قرن برسیم.»

بایراکتار همچنین اعلام کرد که ترکیه در حال مذاکره با شرکت‌های کره جنوبی و آمریکایی برای توسعه انرژی هسته‌ای است و مذاکرات با دولت چین برای نیروگاه سوم ادامه دارد.

الکسی لیخاچف، مدیر کل روس‌اتم هفته گذشته گفت با توجه به اینکه انرژی هسته‌ای در آستانه تحول است و مسکو؛ ترکیه، بنگلادش، مجارستان، مصر و کشورهای آفریقایی را برای ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای در اولویت قرار داده است. روس‌اتم مالک ۹۹.۲ درصد از سهام نیروگاه Akkuyu است و برآورد می‌شود حدود ۲۰ میلیارد دلار هزینه داشته باشد که بزرگترین سرمایه‌گذاری در تاریخ ترکیه برای یک واحد است.

تولید برق ارزان برای ترکیه

همچنین کوماروف ادعاهایی مبنی بر تولید برق با قیمت بالا را تکذیب کرد. در زمان امضای قرارداد در سال ۲۰۱۰ بین روسیه و ترکیه، برآورد می‌شد نرخ آن حدود ۰.۱۲ دلار در هر کیلووات ساعت باشد. البته به گفته کوماروف، بازه قیمت نسل فعلی بین ۰.۱۸ تا ۰.۲۰ دلار به ازای هر کیلووات ساعت بوده که بسیار بالاتر از ۰.۱۲ دلار در هر کیلووات ساعت است. البته این قیمت بدون در نظر گرفتن هزینه اورانیوم یا هزینه سایر موارد خواهد بود. در مجموع، برق تولید شده توسط این نیروگاه برای ترکیه ۰.۱۲ دلار هزینه خواهد داشت که ثابت و قابل پیش‌بینی بوده و این یک مزیت بزرگ برای ترکیه است.

منبع: دیلی صاباح

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.