۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۲۶۲۸ ۰۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۰ دسته: اقتصاد دریا، تجارت و دیپلماسی کارشناس: توحید ورستان
۰

منطقه «شاخ آفریقا» متشکل از چهار کشور اریتره، جیبوتی، سومالی و اتیوپی، پس از دهه‌ها جنگ و ناآرامی، به دلیل بهره‌مندی از شرایط جغرافیایی راهبردی و فرصت‌های سرمایه‌گذاری متعدد، مقصد حضور شرکت‌های بزرگ از سراسر جهان از جمله چین، امارات و کشورهای اروپایی است و به طور خاص در تجارت دریایی جهان اهمیتی ویژه دارد.

به گزارش مسیر اقتصاد منطقه شاخ آفریقا متشکل از چهار کشور اریتره، جیبوتی، سومالی و اتیوپی، همواره به کمک کشورهای دیگر مناطق جهان وابسته بوده است. این منطقه به نوسانات زیاد، تغییرات آب و هوایی و حضور پررنگ دست‌های خارجی خصوصی و دولتی شناخته می‌شود. این منطقه با منازعات متعددی دست به گریبان بوده اما به مرور شرایط آن در حال آرام شدن است. صلح در افق اتیوپی محتمل است، سومالی گروه‌های تروریستی را بهتر مدیریت می‌کند و جبهه اریتره-جیبوتی باوجود تنش‌های گاهگاهی آرام به نظر می‌رسد، در نتیجه تعامل و آمیختگی مردمان منطقه در حال بهبود است.

برای چندین دهه، اتیوپی و سومالی باوجود اشتراک مردم و مرزهای مشترک، به اندازه دشمن از یکدیگر دور بودند. اریتره به زور بخشی از اتیوپی شد، در سال ۱۹۹۳ خود را از آن جدا کرد و سال‌ها با آن درگیری‌های وحشتناکی داشتند. روابط بین اریتره و جیبوتی نیز دوستانه نبود، چون دو کشور بر سر زمین‌های کوچک با هم جنگیده‌اند، اما اوضاع همچنان آرام است و دیگر آن تصویر خشونت آمیز در منطقه مشاهده نمی‌شود. صلح در داخل هر کشور و نیز با همسایگان بهبود یافته و از این رو تجارت بین کشورهای منطقه در حال رشد است. بنادر در حال خدمت‌رسانی به مناطق داخلی هستند و محصولات عمدتاً مواد غذایی و سایر محصولات  مناطق دیگر در حال تبدیل شدن به اقلام روزمره در این بازارهاست. در مجموع، روند تجارت بهبود یافته و شرکت‌های منطقه با یکدیگر همکاری می‌کنند، گاهی اوقات نیز اتحادیه یا شرکت‌هایی راه اندازی می‌کنند که حداقل در دو یا سه کشور منطقه دفتر دارند.

فرصت‌های تجارت دریایی بالقوه در منطقه شاخ آفریقا

این منطقه ظرفیتی جذاب و بکر برای سرمایه گذاران است، چون مکان مناسبی برای کشاورزی‌های بزرگ و دارای منابع معدنی عظیم از جمله سنگ آهن، منگنز، منیزیم، کروم و مواد با ارزش بالا مانند طلا، الماس، و نقره و مهمتر از همه نفت و گاز است. همچنین وجود منطقه آبی بزرگ در حدود یک میلیون کیلومتر مربع برای بهره‌برداری از مزایای اقتصاد دریا در شاخ آفریقا وجود دارد.

این منطقه همچنین دارای یک سیستم مخابراتی بسیار توسعه یافته و یک پلت‌فرم دیجیتال پیشرفته است که توسط دیاسپورای بزرگ منطقه در سراسر جهان پشتیبانی می‌شود. شهروند جوان کشورهای شاخ آفریقا -احتمالاً بیش از ۷۰ درصد از جمعیت- بایکدیگر در ارتباط هستند و برای بهبود وضعیت منطقه تلاش می‌کنند. این امر با افزایش تعداد مؤسسات آموزش عالی و تجارت در منطقه و ثباتی که به نظر می‌رسد آرام آرام به منطقه باز می‌گردد، بسیار کمک‌کننده است.

کسب وکارهای جهانی در راه شاخ آفریقا

این منطقه باوجود همه نوساناتش، کسب وکارهایی را ایجاد کرده است که بیشتر ساحل شاخ و شرق آفریقا را در بر می‌گیرد. این هوش و استعداد تجاری منطقه، دیگران را نیز به آن جذب کرده است، بطوریکه DP World  شرکت ترابری دریایی امارات متحده عربی و همچنین کسب‌وکارهای ترک، هندی و حتی مناطق دورتر مانند چین، تایوان و سنگاپور در این منطقه حضور یافته‌اند.

حضور این منطقه در نزدیکی کانال سوئز و مشرف به باب المندب، تنگه باریکی که دریای سرخ و خلیج عدن و  سپس اقیانوس هند را به هم متصل می‌کند، آن را برای قدرت‌های منطقه‌ای و جهانی از نظر تجارت دریایی و امنیت مهم می‌کند. این منطقه همچنین منبع آبی رود نیل است که بیشتر آبی که به شمال شرق آفریقا (سودان و مصر) جریان می‌یابد را تأمین می‌کند و از این رو مورد توجه کشورهای مختلف است.

این منطقه با جمعیتی حدود ۱۵۷ میلیون نفر یکی از بزرگترین بلوک‌های منفرد در آفریقا است و بیشتر از طریق پیوند با تعدادی اتحادیه دیگر مانند بازار مشترک شرق و جنوب آفریقا (COMESA)، اتحادیه عرب و به ویژه شورای همکاری خلیج فارس حمایت می‌شود. بیش از هشتصد میلیون نفر از این اتحادیه‌ها امکان برقراری ارتباط با اتحادیه اروپا، بازارهای آمریکا و سایر بلوک‌های تجاری مهم را دارند. این امر برای هر سرمایه‌گذار بالقوه در زمینه‌های تولید، معدن، گردشگری، کشاورزی و انرژی، و با حضور نیروی کار با قیمت مناسب و عمدتاً جوان، ماهر و وجود بسیاری از مواد اولیه مورد نیاز برای تولید و ساخت صنعتی، بسیار مناسب است.

ظرفیت بالای رشد اقتصادی در کشورهای منطقه

دسترسی به دریا و اقیانوس‌ها دسترسی منطقه شاخ آفریقا به بازارهای مهم جهان خصوصا بازارهای آسیایی ( شرق، جنوب و غرب) و اروپا، را تسهیل کرده است. برخی از کشورهای منطقه سریع‌ترین رشد اقتصادی را در بین کشورهای جهان را دارند و  جمعیت ماهر، جوان و روبه رشد آن می‌تواند به راحتی در تجارت‌های مبتنی بر فناوری آینده و سیستم آموزشی در حال گسترش و امکانات مرتبط قرار گیرد. نویدبخش‌ترین حوزه‌های منطقه شامل بخش اطلاعات و مخابرات، تولید، تجارت، آموزش، بهداشت، انرژی و نفت و البته ساختمان و ساخت و ساز است. گردشگری یکی دیگر از بخش‌های مهم و سودآور برای سرمایه‌گذاران مستعد است و  همین‌طور صنایع ماهیگیری، کشتیرانی و بنادر. همچنین املاک و مستغلات در امتداد سواحل طولانی و ۴۷۰۰ کیلومتری آن و جزایر متعدد آن، پیش از افزایش قیمت‌ها باید فرصتی برای سرمایه گذاران باشد.

منبع: اوراسیا ریویو

انتهای پیام/ تجارت و دیپلماسی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.