۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۲۴۸۹ ۰۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰ دسته: حمل و نقل
۰

براساس اعلام یک رسانه هندی، تهران و دهلی در حال مذاکره برای ارجاع پرونده توسعه بندر چابهار به دادگاه بین المللی هستند که در صورت توافق و تبدیل آن به قرارداد بلندمدت، تمدید آن بطور خودکار صورت خواهد گرفت.

به گزارش مسیر اقتصاد هند و ایران در حال مذاکره در مورد ایجاد فرآیند داوری بین المللی برای حل و فصل اختلافات مربوط به بندر چابهار ایران هستند که توسط هند توسعه و اداره می‌شود. طبق قانون اساسی ایران چنین داوری را نمی‌توان به دادگاه‌های خارجی ارجاع داد و این امر مستلزم اصلاحات قانون اساسی است

براساس ادعای سی ترید نیوز، مذاکرات در حال انجام است و تیمی از هند به ایران فرستاده شده تا در این مورد صحبت کنند و انتظار می‌رود به زودی پیشرفت حاصل شود. اگر مذاکرات شکل مشخصی پیدا کند، انتظار پیشرفت بزرگ برای توافق بلندمدت می‌رود که جایگزین پیمان اولیه جاری شود. در اینصورت عملیات هند در پایانه شهید بهشتی بندر چابهار را پوشش و سالانه تمدید می‌شود. قرارداد بلندمدت برای مدت ۱۰ سال معتبر  بوده و به طور خودکار تمدید می‌شود.

در این راستا، پرسش های ارسالی به وزارتخانه‌های بنادر، کشتیرانی و آبراه‌ها، امور خارجه و سفارت ایران در دهلی هنوز بی‌پاسخ مانده است شرکت هندی IPGL به عنوان اپراتور، بندر شهید بهشتی چابهار را اداره می‌کند و بر اساس داده‌ها، با آغاز فعالیت خود از سال ۲۰۱۸ فعالیت بیش از ۴.۸ میلیون تن محموله فله از جمله حمل و نقل کالا از استرالیا، بنگلادش، برزیل، آلمان و امارات را جابجا کرده است.

منبع: سی ترید نیوز

انتهای پیام/ حمل و نقل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.