۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۲۲۳ ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۱ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: میرهادی رهگشای
۰

به گزارش گاردین با انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا به زودی جهان به بلوک‌های تجاری جداگانه‌ای تقسیم خواهد شد که با ارزهای متفاوتی با یکدیگر تجارت خواهند کرد. در این صورت کشورهایی همچون استرالیا در بین یک دوراهی قرار می‌گیرند و باید بین تجارت با آمریکا و تجارت با چین یکی را انتخاب نمایند.

به گزارش مسیر اقتصاد از گاردین، با انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا به زودی جهان به بلوک‌های تجاری جداگانه‌ای تقسیم خواهد شد که با ارزهای متفاوتی با یکدیگر تجارت خواهند کرد. در این صورت کشورهایی همچون استرالیا در بین یک دوراهی قرار می‌گیرند و باید بین تجارت با آمریکا و تجارت با چین یکی را انتخاب نمایند.

کارشناسان اقتصادی استرالیا بر این باورند که این اتفاق دیر یا زود رخ خواهد داد. درحال حاضر نرخ رشد بخش کشاورزی استرالیا در حال افزایش است و چنانچه ترامپ بخواهد سیاست‌های حمایت گرایی خود را در عرصه تجارت خارجی عملیاتی نماید، این کشور با مشکلات زیادی مواجه خواهد شد. البته این فقط استرالیا نیست که تحت تأثیر سیاست‌های تجاری ترامپ قرار می‌گیرد بلکه تمامی کشورهای دنیا چشم انداز متفاوتی را در عرصه تجارت بین‌الملل تجربه خواهند کرد.

حمایت گرایی آمریکا اقتصاد مقاومتی

گرچه رأی مردم بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا نیز در زمان خود غیر قابل انتظار بود و تکانه‌هایی را در تجارت جهانی به وجود آورد، ولی به دلیل اتکای زیاد تجارت جهانی به واحد پولی آمریکا، انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا تغییراتی بنیادین در چشم اندازه تجارت جهانی به وجود آورده است.

رویکرد ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا به مانند اداره یک شرکت است. ترامپ جهان را نیز به مثابه عرصه تقابل منافع شرکت‌ها میداند و معتقد است در این دنیا اگر بتوانی بیشتر محصولات خود را به فروش برسانی برنده خواهی بود. اما در دنیای کنونی از آنجا که اغلب نظام‌های مالی بین‌الملل برپایه دلار استوار شده‌اند، این رویکرد آمریکا میتواند عواقب خطرناکی داشته باشد. اگر آمریکا بخواهد کسری تجاری عظیم خود را کاهش دهد، نظام تجارت جهانی از هم فرو می‌پاشد.

این تصور که کشورهای جهان میتوانند چند سال ریاست جمهوری ترامپ را تحمل نمایند تا دوره‌ی او تمام شود، یک تصور ساده انگارانه است. جایگاه آمریکا در حال حاضر جایگاهی است که هر تصمیم ترامپ میتواند عواقب وخیمی برای دنیا داشته باشد. درحال حاضر «تجارت آزاد» تحت فشار قرار گرفته و مخالفان آن قدرت را در بسیاری از کشورها در دست گرفته‌اند. این مسئله نتیجه روند کنونی جهانی است که موجب کاهش تقاضا و افزایش نابرابری شده است.

در حال حاضر کشور استرالیا روابط فرهنگی مناسبی با آمریکا دارد. از طرف دیگر این کشور روابط اقتصادی گسترده‌ای با کشورهای آسیایی برقرار کرده است. بنابراین در صورت وقوع یک جنگ تجاری، این کشور باید بین آمریکا و آسیا یکی را انتخاب نماید.

گرچه هنوز دلار آمریکا در بین کشورهای آسیایی نیز بی رقیب است اما چنانچه کشورهای آسیایی به محوریت چین یک بلوک تجاری بر پایه استفاده از یوآن چین را شکل دهند و استرالیا بخواهد در این بلوک تجاری مشارکت نماید، این تصمیم میتواند عواقب سیاسی زیادی برای این کشور داشته باشد. روندهای سیاسی و تجاری دنیا به سمت تشکیل چنین بلوک‌های تجاری پیش می‌رود و در چنین وضعیتی استرالیا باید بین چین و آمریکا یکی را انتخاب نماید.

در حال حاضر بسیاری از مناسبات تجاری دنیا در مقایسه با سال‌های قبل تغییر کرده و گرچه استرالیا همچنان تحت چتر امنیتی آمریکا قرار دارد، ولی از نظر تجارت خارجی این کشور وابستگی گسترده‌ای به چین دارد.

در آینده نزدیک و در اثر سیاست‌های حمایتی ترامپ، قیمت دلار آمریکا افزایش خواهد یافت و ارز دیگر کشورها همچون استرالیا و دیگر کشورهای آسیایی در مقابل دلار آمریکا ارزش خود را تا ۱۵ درصد از دست خواهند داد. این مسئله میتواند تأثیر منفی قابل توجهی بر تولیدکنندگان و صادرکنندگان استرالیایی، خصوصا در بخش کشاورزی داشته باشد.

در چنین شرایطی سیاستمداران و سیاستگذاران کشورهایی همچون استرالیا باید واقع بینانه با مسئله روبه رو شوند. اینکه تنها در سخنرانی‌های خود به دفاع از تجارت آزاد بپردازند و مزایای آن را به آمریکا یادآوری نمایند، دردی را دوا نخواهد کرد. این کشورها باید خود را برای آینده نزدیک که سیاست‌های حمایت گرایی ترامپ عملیاتی میشود و قیمت دلار افزایش می‌یابد آماده نمایند.

کشور استرالیا یک صادرکننده بزرگ محصولات کشاورزی و مواد غذایی است. در بین کشورهای جهان نیز تقاضای محصولات کشاورزی و مواد غذایی بسیار زیاد است. بنابراین تقاضا محصولات تولیدی این کشور همچنان وجود خواهد داشت و در صورتی که این کشور برنامه ریزی مناسبی داشته باشد، میتواند حتی با ایجاد تکانه‌های ناشی از سیاست‌های ترامپ، به صادرات محصولات خود تداوم بخشد. تنها مسئله مهم برنامه داشتن برای آینده تجارت جهانی است.

منبع: گاردین

لینک کوتاه: http://yon.ir/AuUSCh



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.