۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۰۸۵۱ ۲۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۰ دسته: انرژی
۰

پس از آنکه عربستان در کاهش سقف تولید نفت کشورهای اوپک پلاس با روسیه همکاری کرد، مقامات آمریکایی خواستار تعلیق روابط دوجانبه با این کشور شده‌اند و جو بایدن رئیس جمهور آمریکا تاکید کرده است عربستان باید هزینه این تصمیم را بپردازد.

به گزارش مسیر اقتصاد هفته گذشته اوپک پلاس، که جمعی از کشورهای تولیدکننده نفت عضو اوپک و برخی دیگر کشورها از جمله روسیه را شامل می‌شود، بزرگترین کاهش در سقف میزان تولید نفت از سال ۲۰۲۰ را اعلام کرد. این اقدام کشورهای تولیدکننده نفت شامل عربستان به سرعت بر قیمت نفت اثر گذاشت و قیمت هر بشکه را بار دیگر به آستانه ۱۰۰ دلار رساند. آمریکا یکی از بزرگترین منتقدین این اقدام اوپک پلاس است و مقامات این کشور به شدت در این خصوص ابراز نگرانی کرده‌اند.

تهدید آمریکا به بازبینی در روابط با عربستان بعد از کاهش تولید نفت

در همین راستا جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به تازگی در اظهار نظری ضمن تهدید عربستان، به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت خام، گفته است: این اقدام حتما عواقبی خواهد داشت. فکر میکنم بعد از این اقدام از سوی عربستان، زمان آن رسیده است که در روابط دوجانبه با این کشور تجدیدنظر کنیم. بعد از آنکه با مجلس نمایندگان و مجلس سنا به یک توافق برسیم، این کشور عواقب تصمیم خود در همراهی با روسیه برای کاهش تولید نفت را خواهد دید.

بایدن در اظهار نظر خود از اعلام دقیق سیاست‌های دولت آمریکا در قبال عربستان خودداری و اعلام جزئیات را به بعد از مشورت با مجلس این کشور موکول کرد.

عربستان با سیاست‌های آمریکا همراهی نمی‌کند؟

کشورهای اوپک پلاس دلیل اصلی کاهش سقف تولید نفت را دلایل فنی ذکر کرده‌اند، اما برخی تحلیلگران معتقدند دلایل فنی بهانه‌ای بیش نیست و دلایل سیاسی موجب این تصمیم اوپک پلاس بوده است. در طول هفته اخیر برخی مقامات دولت و مجلس آمریکا خواستار توقف روابط دوجانبه ایالات متحده با عربستان و به طور خاص توقف فروش سلاح به این کشور شده‌اند.

کاهش تولید نفت درحالی از سوی عربستان اعلام شده است که چندی قبل جو بایدن به این کشور سفر کرده بود و بسیاری دلیل اصلی سفر رئیس جمهور آمریکا به عربستان را رایزنی برای افزایش تولید نفت و کاهش قیمت آن برای افزایش فشارهای مالی به روسیه عنوان کرده بودند.

منبع: اویل پرایس

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.