به گزارش مسیر اقتصاد طی سالهای اخیر حذف اسقاط خودروها نگرانیهایی از قبیل تهدید محیط زیست، آلودگی هوا و مصرف بیش از اندازه سوخت را به وجود آورده است. در این راستا موضوع گواهی اسقاط خودروهای فرسوده در رادیو ایران در تاریخ ۱۷ مهرماه مورد بحث و بررسی قرار گرفت. مهمان این برنامه محمود مشهدی شریف رئیس انجمن اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده کشور و محمد مهدی ابراهیمی دبیر کارگروه اسقاط اتحادیه صنایع بازیافت بودند.
ظرفیت اسقاط خودرو فرسوده در کشور بیش از ۲ میلیون دستگاه در سال
در ابتدای برنامه مشهدی شریف گفت: موضوع اسقاط خودرو برای نخستین بار در سال ۱۳۸۵ ذیل تبصره ۱۳ قانون بودجه مطرح شد و فراز و نشیبهای فراوانی داشت به طوری که در سال ۱۳۹۳ و ۹۴ با ۱۱۰ مرکز حدود ۳۵۰ هزار دستگاه خودرو در یکسال به اسقاط بازیافت خودرو رسیدیم. بنابراین در حال حاضر با حدود ۲۲۰ مرکز رسیدن به عدد ۶۰۰ یا ۷۰۰ هزار دستگاه کار سادهایی خواهد بود. این در حالی است که ظرفیت مراکز اسقاط خودرو بالای یک میلیون دستگاه در سال است که میتواند اسقاط و بازیافت خودروها را انجام دهد.
وی در ادامه افزود: اگر پروانه بهرهبرداری مراکز اسقاط خودرو را نگاه کنید بین ۷ تا ۱۵ هزار دستگاه در سال میتوانند اسقاط داشته باشند این تعداد را در ۲۲۰ مرکز ضرب کنید بالای ۲ میلیون دستگاه میشود. بنابراین در مورد اسقاط خودروهای فرسوده ما کمبود ظرفیت نداریم و به اندازه کافی میتوانیم گواهی اسقاط تولید کنیم. تعداد مورد نیاز کشور بعد از قانون ساماندهی صنعت خودرو و ابلاغ آن در خرداد ۱۴۰۱، حدود ۵۰۰ هزار دستگاه است. بنابراین رسیدن به عدد ۵۰۰ هزار دستگاه کاملا در دسترس است و به راحتی میتوان به آن دست یافت.
امکان تولید گواهی اسقاط خودرو به اندازه نیاز وجود دارد
مشهدی شریف بیان داشت: مشکلی که وجود دارد این است که در سال ۹۶ تنها محل مصرف گواهی اسقاط، برای شمارهگذاری خودروهای خارجی استفاده میشدند که متأسفانه از سال ۹۶ واردات ممنوع شد و عملا محلی برای مصرف گواهی اسقاط موجود نبود و به طور طبیعی گواهی دیگری هم تولید نشد به طوری که در سال ۹۷ و ۹۸ مراکز اسقاط خودرو ۱۰۰ هزار گواهی اسقاط انباشت داشتیم که محل مصرفی نداشت تا در ۲۷ بهمن ماه ۱۳۹۸ نخستین محل مصرف گواهی اسقاط موتور سیکلتها و موتور سیکلت سازان بودند و از یک فروردین ماه ۱۳۹۹ سازندگان کامیون هم به صورت بسیار محدود به این جمع پیوستند و محل مصرف جدیدی به وجود آمد.
وی با اشاره به ارتباط موضوع انحصار واردات و استفاده از صنایع داخلی گفت: طبق قانون به ازای تولید هر ۴ دستگاه خودرو هر نوع خودرویی حتی موتور سیکلت باید یک دستگاه اسقاط میشد. در سال ۹۹ حدود ۱۳ هزار گواهی، سال ۱۴۰۰ حدود ۳۰ هزار گواهی اسقاط داشتیم با این ظرفیت نمیشود جوابگوی ۵۰۰ هزار دستگاه را داد؛ چرا که محل مصرفی وجود نداشت تا تولید کنند که محل مصرف به وجود میآمد. اما در حال حاضر فضا مهیا است برای اینکه هر تعداد که نیاز دارند گواهی اسقاط تولید شود و آنها هم از این گواهی اسقاط استفاده کنند.
تهدید اشتغال ۳۰ هزار فعال صنعت اسقاط خودرو بعد از ممنوعیت واردات
در ادامه ابراهیمی دبیر کارگروه اسقاط اتحادیه صنایع بازیافت گفت: در سال ۹۸ و ۹۹ و ۱۴۰۰ یعنی بعد از لغو واردات خودرو و همچنین نوسانات شدید ارزی در آن سالها، ۸۵ هزار گواهی تولید کردیم، اما همان طور که آقای شریف گفتند متأسفانه دولت وقتی آمد محل مصرفی را که قبلا صرفا برای واردکنندگان خودرو دیده شده بود را بست هیچ کاری برای این صنف بزرگ و تقریبا ۳۰ هزار نفری که در این صنعت بزرگ اشتغال داشتند نکرد.
وی با اشاره به تعطیلی مراکز اسقاط در سالیان اخیر و بیکار شدن نیروهای آن، افزود: تا قبل از ۱۴۰۰ و گشایشهای نصف و نیمه که اقای شریف فرمودند ایجاد شود، از ۲۲۰ مرکز در سال ۹۳ رسیده بودیم به کمتر از ۴۰ مرکز در سال ۱۴۰۰ و به طبع مراکز وقتی خوب تغییر کاربری میدهند و به قول معروف تعطیل میکنند به خارج از کشور رفتند خیلیها رفتند سراغ اقتصاد نامولد در حوزههای خارج از تولید که فکر میکنم دست پخت نبود برنامهریزی دولت در این زمینهها بود.
اسقاط خودروهای فرسوده مکمل افزایش تولید و تسهیل واردات
ابراهیمی اضافه کرد: نزدیک به یک میلیون و صد هزار دستگاه داخلی، یکصد تا ۳۰۰ هزار دستگاه هم واردات کنند؛ سوال اینجاست که واقعا نیازی به خروج نداریم؟ هم اکنون ۳۱ میلیون دستگاه خودرو و وسیله نقلیه در داخل شهرها و کلان شهرها شماره گذاری شدند، اما اگر این تعداد بخواهد سالیانه اضافه شود برنامه برای خروج چیست؟ واقعا تهران و کلان شهرها به پارکینگ تبدیل شدهاند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: نکته جالب توجه اینکه دنبال این بودیم دولت طرحی دهد که حداقل ۵۰۰ هزار دستگاه در سال از رده خارج شود، اما همان مقدار کمی موتور سیکلت، خودرو سواری و خودرو دیزلی هم که از چرخه خارج شدند را منوط کردند به پول یعنی همان ۱۰ و ۲۰ هزار دستگاه که قرار بود از رده خارج شود؛ این نوید را میدهم با اهتمام ویژه ایی که به کار بسته اند همین تعداد هم در واقع نخواهیم داشت و عملا دولت هیچ برنامهای برای خروج خودروها و وسائل نقلیه فرسوده از ناوگانها ندارد.
انتهای پیام/ تولید