۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۰۱۱۴ ۰۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

با برگزاری همه‌پرسی در برخی از مناطق اوکراین، کشورهای غربی به دنبال افزایش محدودیت‌ها علیه اقتصاد روسیه هستند. در همین حال کشورهای عضو اتحادیه اروپا در خصوص افزایش تحریم‌های روسیه، به خصوص ممنوعیت واردات انرژی از مسکو اختلاف نظرهای جدی دارند. کشورهایی مانند اتریش و مجارستان افزایش تحریم‌ها را بر خلاف منافع ملی خود دانسته و معتقدند پیامد آن بیش از آنکه به روسیه آسیب برساند، بیکاری و رکود را در اروپا افزایش خواهد داد.

به گزارش مسیر اقتصاد درحالیکه در روزهای گذشته برگزاری همه‌پرسی در خصوص جدایی مناطق لوهانسک، دونتسک، دونباس و خرسون از اوکراین که مجموعاً ۱۵ درصد خاک این کشور را تشکیل می‌دهند و الحاق آن‌ها به روسیه به اتمام رسید، آمریکا و اتحادیه اروپا ناچار به تشدید تحریم‌های‌ روسیه شده‌اند.

با افزایش تنش‌ها در روابط بین آمریکا و اتحادیه اروپا با روسیه در خصوص جنگ اوکراین، کشورهای غربی به دنبال تشدید تحریم‌های روسیه هستند اما به نظر می‌رسد برخی از متحدان غرب علاقه‌ای به افزایش تحریم‌ها نداشته و آن را منطبق با منافع خود نمی‌دانند.

مخالفت مجارستان با افزایش تحریم‌های روسیه

طی روزهای گذشته پیتر سیجارتو وزیر امور خارجه مجارستان اعلام کرد: «اتحادیه اروپا نباید تحریم‌های بیشتری علیه روسیه اعمال کند، چرا که این مسأله تنها بحران انرژی قاره سبز را عمیق‌تر می‌کند.»

این دیپلمات ارشد همچنین در گفتگوی این هفته خود با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه بار دیگر تأکید کرد: «انرژی برای ما خط قرمز روشنی است و مجارستان دلیلی برای تصویب بسته جدید تحریم‌های روسیه نمی‌بیند. موضع مجارستان روشن است، ما هیچ دلیل منطقی برای افزایش تحریم‌های روسیه نمی‌بینیم، به ویژه در حوزه انرژی.»

اتریش ممنوعیت واردات از روسیه را رد می‌کند

اتریش یکی دیگر از کشورهای عضو اتحادیه اروپا است که از منتقدان رویکرد غرب در خصوص روسیه است. طی روزهای گذشته الکساندر شالنبرگ وزیر امور خارجه اتریش با انتقاد از افزایش تحریم‌های روسیه اعلام کرد: «اتحادیه اروپا بهتر است به جای افزایش تحریم‌ها بر تحریم‌های فعلی تمرکز کند. بسته‌های تحریمی اتحادیه اروپا که در گذشته تصویب شده‌اند، جامع هستند. ما تا کنون ۶ بسته تحریمی در مقیاس بزرگ را تصویب کرده‌ایم و اکنون می‌توانیم به پایان تحریم‌ علیه مسکو فکر کنیم.»

شالنبرگ در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا موضع وین در مورد تقویت تحریم‌های احتمالی علیه روسیه تغییر کرده است، افزود: «در صورت گام‌های بعدی و افزایش تحریم‌ها به ویژه در حوزه انرژی، پاسخ ما یک (نه) قاطع خواهد بود.»

اتریش که به شدت به انرژی روسیه وابسته است و حدود ۸۰ درصد گاز مورد نیاز خود را از مسکو تأمین می‌کند، اخیراً با هرگونه محدودیت واردات از روسیه مخالفت کرده است.

تحریم‌های روسیه اشتغال و صنعت اروپا را با مشکل مواجه می‌کند

در هفته‌های گذشته فدراسیون صنایع اتریش به مقامات سیاسی و اقتصادی این کشور هشدار داده بود که تعلیق واردات گاز روسیه «یک ضربه جدی» به رفاه مردم اتریش خواهد بود و ۳۰۰۰۰۰ نفر را با خطر از دست دادن شغل مواجه می‌کند.

پیش‌تر نیز وزیر امور دارایی اتریش در توضیح عدم حمایت کشورش از ممنوعیت واردات گاز روسیه اعلام کرده بود: «وقتی تحریم بیش از آنکه به کشور هدف ضربه بزند، به خودتان آسیب وارد کند، طبیعی است که مفید نخواهد بود. صنایع اتریش به شدت به گاز روسیه وابسته است و ما چاره‌ای جز رد کردن درخواست تحریم گاز این کشور نداریم.»

وزیر امور خارجه مجارستان نیز چندی پیش در خصوص چرایی رد پیشنهاد تحریم گاز روسیه گفته بود: «ما به چیزی که مخالف منافع ملی مجارستان باشد، رأی نمی‌دهیم. افزایش تحریم‌های روسیه، اروپا را به سمت رکود می‌برد.»

منابع:

پایگاه خبری رویترز

پایگاه خبری تاس

پایگاه خبری راشاتودی

پایگاه خبری یورو نیوز

انتهای پیام/  تجارت و دیپلماسی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.