۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۹۶۷۱ ۲۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۰ دسته: تولید
۰

محمد وحیدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، تشکیل وزارت بازرگانی را باعث هدررفت سرمایه کشور دانست و افزود: اصلاح مدیریت ناکارآمد مقدم بر تغییر ساختار است که چندین سال وقت و هزینه کشور را مشغول خود خواهد کرد.

محمد وحیدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، در گفتگو با مسیر اقتصاد در مورد تشکیل وزارت بازرگانی گفت: هیچ کجای دنیا چرخه تولید از عرضه بازار و فرآیند نظارت جدا نیست اما به دلیل اینکه نتوانسته ایم در تحقق برخی اهداف و سیاست‌ها از یک وزیر و شورای معاونین خروجی ببینیم می خواهیم ساختار را تغییر دهیم و دو وزارتخانه ایجاد کنیم که درست نیست.

اصلاح مدیریت ناکارآمد مقدم بر تغییر ساختار است

نماینده بجنورد در مجلس اظهار کرد: اگر وزارت بازرگانی در گذشته موفق بود مجلس یا قوه عاقله ملت به ادغام این دو وزارتخانه رای نمی داد؛ پس آن وزارت موفق نبود که مجلس به ادغام رای داد حالا که موفق نیست باز فکر می کنیم ساختار مشکل دارد در صورتیکه افرادی که در ساختار هستند ضعیف هستند و نمی توانند این ساختار را به حرکت دربیاورند. ما بهترین وسیله نقلیه را بسازیم ولی فرمان این وسیله را به راننده ناشی بدهیم معلوم است که این راننده نمی تواند این وسیله را به مقصد برساند. آن کسانی که در راس این سیستم قرار می گیرند و شورای معاونین و ساختار این وزارتخانه هستند قدرت اجرایی و‌ توان آنهاست که این ساختار را می سازد.

وی ادامه داد: در وزارت نیرو، حوزه آب و برق جدا هستند و آیا درست است بگویم برای حوزه آب و برق وزرا جداگانه معرفی کنیم اخیرا برخی این اظهار نظر را می کنند که هر ساختاری که ناکارآمد است آن ساختار را تغییر دهیم در صورتی که این ساختار الزاما ناکارآمد نیست بلکه مدیریت آن ناکارآمد است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مدیریت بر ساختار مهمتر از ساختار است، گفت: برخی می گویند ما بازرگانی داخلی را به وزارت بازرگانی بسپاریم و بازرگانی خارجی دست وزارت صمت باشد که اینها خودشان هم نمی دادند چکار می کنند و هدفشان چیست.

تصمیمات وزارت بازرگانی به نفع تولید نخواهد بود

وی تاکید کرد: تشکیل وزارتخانه جدید بازرگانی باعث هدررفت سرمایه کشور می شود و کشور را حداقل یکی دو سال کشور عقب می اندازد چرا که تا آدم ها جای شان‌ را پیدا کنند و ساختار جدید متناسب با آن ایجاد شود طول می کشد. با تشکیل وزارت بازرگانی، تصمیمات این وزارتخانه قطعا به نفع تولید نخواهد بود.

وحیدی گفت: ما وقتی به حوزه تولید فکر می کنیم و‌ ایران را در نقطه ای قرار داده ایم که باورمان این باشد که ایران هم می تواند تولید کننده و هم بازار کشورهای همسایه را برای خودش داشته باشد پس اینکه بازار را از بازرگانی داخلی و خارجی جدا کنیم فرایندی شکل می گیرد که فردا نمی توانیم آن را جمع کنیم مثل این است که بگوییم وزارت کار قبلا دو وزارتخانه بوده است پس باید جدا شود.

وی خاطر نشان کرد: به هر حال این ادغام ها براساس برنامه ریزی بوده است و باید ایرادت را رفع کنیم نه اینکه حرف‌ از تغییر ساختار بزنیم و بخواهیم صورت مسئله را پاک کنیم. رییس جمهور همیشه تاکید دارد که مدیران ارشد کشور به جای حل مسائل به سمت پاک کردن صورت مسئله نروند.

انتهای پیام/ تولید



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.