۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۹۵۲۷ ۲۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۰ دسته: انرژی
۰

صادرات گاز روسیه به اروپا در سال جاری میلادی ۴۳ درصد کاهش یافته است؛ اما به دلیل رشد بیش از ۳ برابری قیمت، درآمد این کشور از صادرات گاز به اروپا در سال ۲۰۲۲، با افزایش ۲ برابری به ۱۰۰ میلیارد دلار خواهد رسید.

به گزارش مسیر اقتصاد از ابتدای سال جاری میلادی و به دلیل رفع محدودیت‌های کرونایی و افزایش تقاضا، قیمت جهانی حامل‌های انرژی به شدت افزایش یافت و وقوع جنگ اوکراین روند افزایش قیمت را تشدید کرد. افزایش قیمت حامل‌های انرژی و به طور خاص قیمت گاز صادراتی روسیه به اروپا، درآمدهای این کشور را با افزایش قابل توجه همراه کرده است.

کاهش صادرات گاز روسیه به اروپا به یک ششم

بر اساس آخرین آمارها در حال حاضر میزان صادرات گاز روسیه به اروپا از مسیر کشورهای اوکراین و ترکیه، در حدود ۸۴ میلیون متر مکعب در روز رسیده است. این درحالیست که در سال گذشته روسیه به طور میانگین روزانه ۴۸۰ میلیون متر مکعب گاز به اروپا صادر می‌کرد. به این ترتیب در حال حاضر میزان صادرات گاز روسیه به اروپا به حدود یک ششم کاهش یافته است.

همچنین در طول ۹ ماه گذشته از سال جاری میلادی، میزان صادرات گاز روسیه به اروپا به طور میانگین ۴۳ درصد کمتر از کل گاز صادراتی در همین مقطع زمانی سال گذشته بوده است.

افزایش ۲ برابری درآمد روسیه از صادرات گاز به اروپا در سال ۲۰۲۲

اما در حال حاضر به دلیل شرایط جنگی و کمبود گاز در اروپا، قیمت گاز صادراتی روسیه به شدت افزایش یافته و این مسئله موجب شده است با وجود کاهش میزان صادرات گاز به اروپا، درآمد روسیه از این محل افزایش یابد. بر اساس تخمین‌ها انتظار می‌رود در مجموع در سال ۲۰۲۲ میلادی میزان درآمد روسیه از محل صادرات گاز به اروپا به بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار برسد. این درحالیست که در سال گذشته میلادی درآمد روسیه از این محل در حدود ۵۳ میلیارد دلار گزارش شده است.

درحال حاضر درآمد روزانه شرکت گازپروم روسیه از محل صادرات گاز در حدود ۲۵۰ میلیون دلار تخمین زده می‌شود و این شرکت در نیمه ابتدایی سال جاری میلادی سودی نزدیک به ۴۲ میلیارد دلار گزارش کرده است. این درحالیست که کل سود عملیاتی شرکت گازپروم در سال ۲۰۲۱ میلادی در حدود ۲۹ میلیارد دلار گزارش شده بود.

افزایش بیش از ۳ برابری قیمت گاز صادراتی روسیه به اروپا

روسیه به تازگی صادرات گاز از مسیر خط لوله نورد استریم یک، که گاز را بدون واسطه به کشورهای شمال غرب اروپا می‌رساند، متوقف کرده است و در حال حاضر عمده گاز این کشور از خط لوله و با واسطه ترکیه و اوکراین به شرق اروپا صادر می‌شود. روسیه وجود تحریم‌ها و ایجاد اختلال فنی در فرآیند صادرات گاز را دلیل اصلی توقف صادرات از طریق خط لوله نورد استریم یک عنوان کرده است.

بر اساس آمارها سال گذشته قیمت هر متر مکعب گاز صادراتی روسیه از مسیر خط لوله ترکیه و اوکراین به طور متوسط ۳۱۰ دلار بوده است؛ اما این قیمت در حال حاضر با افزایش بیش از ۳ برابری به بیش از ۱۰۰۰ دلار رسیده است.

منبع: اویل پرایس

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.