۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۹۱۵۴ ۱۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۰ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: سید حسن محفوظی
۰

با گسترش تحریم‌ها علیه شبکه بانکی روسیه، این کشور از راه‌های جایگرین برای پرداخت‌های بین‌المللی استفاده می‌کند. در همین راستا دو بانک بزرگ روسی اعلام کرده‌اند در حال انجام مبادلات مالی با ارز یوان چین هستند. توسعه استفاده از یوان توسط روسیه، این کشور را به سومین بازار بزرگ معاملات یوان آفشور در خارج از سرزمین اصلی چین تبدیل کرده است.

به گزارش مسیر اقتصاد بانک وی‌تی‌بی روسیه به عنوان دومین بانک بزرگ این کشور، طی روزهای گذشته اعلام کرد که بدون استفاده از سیستم پیام‌رسان سوئیفت، امکان تبادلات پولی به یوان چین را راه‌اندازی کرده است. همچنین پیش از این، اسبربانک روسیه، بزرگترین بانک در روسیه و اروپای شرقی و همچنین سومین بانک بزرگ اروپا، از انجام مبادلات به ارز یوان خبر داده بود.

تحریم‌های غرب در واکنش به بحران اوکراین، دسترسی روسیه به بانکداری بین‌المللی را با قطع ارتباط این کشور با سوئیفت و مسدودکردن ذخایر ارزی آن در خارج از کشور، هدف قرار داده است. در جدول زیر بانک‌های تحریم شده روسیه در سال جاری میلادی نشان داده شده است.

افزایش سهم روسیه در استفاده از یوان آفشور چین

با این حال از زمان آغاز این تحریم‌ها، روسیه شدیدا ارز یوان را به عنوان یک روش پرداخت جایگزین بالقوه پذیرفته است. از همین رو حجم معاملات روبل-یوان از ۰.۶۲ درصد در ماه آوریل به ۳.۹۰ درصد در جولای سال جاری افزایش یافته است.

در حال حاضر روسیه، پس از هنگ‌کنگ و بریتانیا، سومین بازار بزرگ معاملات یوان آفشور در خارج از سرزمین اصلی چین است.

به گفته مدیرعامل بانک وی‌تی‌بی روسیه، واقعیت‌های جدید به‌زودی منجر به کاهش گسترده استفاده از دلار و یورو در پرداخت‌های بین‌المللی خواهد شد. از سوی دیگر، راه‌اندازی سیستم تبادل پول به ارز یوان به طور قابل توجهی فعالیت شرکت‌ها و افراد روسی با شرکای چینی را ساده می‌کند که سبب افزایش محبوبیت بیشتر یوان در روسیه نیز خواهد شد.

بانک وی‌تی‌بی روسیه قرار است تا سال آینده حجم تراکنش‌های خود به ارز یوان را پنج برابر کند. این بانک همچنین اعلام کرده است که تا اواخر سال جاری میلادی، اعطای وام به ارز یوان و سایر ارزهای غیرغربی و به اصطلاح «دوست» را آغاز خواهد کرد.

در حال حاضر این بانک محدودیت انتقال پول روزانه به مبلغ حداکثر ۲۰ میلیون روبل (معادل ۳۲۵ هزار دلار) و محدودیت ماهانه حداکثر ۱۰۰ میلیون روبل (۱.۶ میلیون دلار) را برای تراکنش‌ها به ارز یوان را تعیین کرده است.

به نظر می‌رسد روسیه شدیدا در حال توسعه زیرساخت‌های مالی خود با کشورهایی است که از تحریم‌های غرب علیه روسیه حمایت نمی‌کنند.

منابع:

گزارش‌های ماهانه سوئیفت

پایگاه خبری راشاتودی

انتهای پیام تجارت و دیپلماسی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.