۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۹۰۹۷ ۱۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۰ دسته: مالیات
۰

مهدی موحدی بکنظر رییس مرکز آموزش، پژوهش و برنامه‌ریزی سازمان امور مالیاتی، در برنامه تلویزیونی عیار ضمن اشاره به اثر گذاشتن نامطلوب سوداگری در بازارهایی مثل مسکن، بورس و ارز گفت: بخشی از تورم موجود، نتیجه سوداگری دلالان است و طرح مالیات بر عایدی سرمایه به دنبال مقابله با این پدیده است.

به گزارش مسیر اقتصاد طرح مالیات بر عایدی سرمایه یکی از خواسته‌های اصلی کارشناسان برای سامان دادن به مسئله مالیات است و دولت هم درصدد است آن را اجرا کند ولی این مسئله نگرانی‌هایی را در جامعه ایجاد کرده است. در وهله نخست باید بدانیم املاک، طلا و سکه، وسایل نقلیه و ارزهای مختلف، مشمول مالیات بر عایدی سرمایه هستند اما این مسئله نباید موجب نگرانی شود. قانون به گونه‌ای نوشته شده که بیشتر مردم مشمول آن نمی‌شوند زیرا معافیت‌های گسترده‌ای در آن در نظر گرفته شده مثلا خانواده‌ها به تعداد اعضا می‌توانند ملک مسکونی معاف از مالیات داشته باشند و اراضی کشاورزی هم مطلقا معافیت دارند هر چند افزایش قیمت داشته باشند. در این راستا برنامه تلویزیونی عیار سه شنبه ۱۵ شهریور در قسمت پرونده ویژه به «مالیات بر ثروتمندان» اختصاص داشت. مهمان این قسمت از برنامه مهدی موحدی بکنظر رییس مرکز آموزش، پژوهش و برنامه‌ریزی سازمان امور مالیاتی بود.

بخشی از تورم موجود، نتیجه سوداگری دلالان است

موحدی در ابتدای برنامه گفت: من اسم طرح مالیات بر عایدی سرمایه را می‌گذارم مالیات بر دلالی و سوداگری، و حتی اگر کسی می‌گوید این شغل من است، خب باید مالیاتش را هم بپردازد. دلالی و سوداگری می‌تواند چیز بدی باشد؛ دلال‌ها از یک منظر، واسطه‌گران تسهیل یک معامله هستند ولی اینکه کسی بخواهد صرفا یک سیکل ادامه‌دار سوداگری را دنبال کند، تداوم این کار موجب اختلال در اقتصاد می‌شود.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ بیش از ۸۰ درصد تقاضای مسکن در ایران، از نوع سرمایه‌ای است نه مصرفی؛ در طول ۴۰ تا ۵۰ سال اخیر، ساختار تولید شکسته شده و آنهایی که به فکر تولید بوده‌اند به سمت سوداگری رفته‌اند. سوداگری در بازارهایی مثل مسکن، بورس و ارزهای دیجیتال، بر روند افزایش تورم تاثیر می‌گذارد، به عبارتی بخشی از تورم موجود، نتیجه سوداگری دلالان است.

طرح مالیات بر عایدی سرمایه به دنبال جلوگیری از سوداگری است

رییس مرکز آموزش، پژوهش و برنامه‌ریزی سازمان امور مالیاتی بیان داشت: سهم بنگاه‌های زودبازده از تسهیلات بانکی در ایران طی سال‌های ۹۸ تا ۱۴۰۰، تنها ۳، ۵ و ۸ درصد بوده است. تشنگی نسبت به نقدینگی وجود دارد ولی این نقدینگی به بازارهای سوداگرانه و سفته‌بازی وارد می‌شود. باید جلوی تقاضای سرمایه‌ای را بگیریم، فارغ از اینکه افراد می‌خواهند چند خانه داشته باشند. هدف، جلوگیری از سفته‌بازی است و این امر تورم را کاهش می‌دهد و در این صورت انگیزه نگه داشتن چند خانه کاهش می‌یابد.

موحدی با اشاره به هدف مالیات بر عایدی سرمایه افزود: اکثریت مردم یا مستاجرند یا یک خانه دارند؛ در طرح مالیات بر عایدی سرمایه، در مورد کسانی صحبت می‌کنیم که املاکی دارند برای سوداگری، و ماهانه اقدام به خرید و فروش می‌کنند؛ برای حفاظت از ۹۹ درصد مردم، باید جلوی یک درصدی که سوداگری می‌کنند را بگیریم. همچنین در طرح مالیات بر عایدی سرمایه مقرر شده است دفاتر اسناد رسمی یک فاکتور الکترونیکی برای معاملات املاک ثبت کنند و در معامله‌های بعد از بار اول، ۴۰ درصد بر عایدی آن اخذ شود.

مالیات بر عایدی سرمایه مقدمه مالیات بر مجموع درآمد است

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر سند عادی ثبت شود، حساب‌های بانکی توسط سازمان امور مالیاتی بررسی می‌شود و مالیاتش از عایدی بر سرمایه بیشتر خواهد بود بنابراین به نفع آن فرد است که سند رسمی ثبت کند. مالیات بر عایدی سرمایه (CGT) را مقدمه قانون مالیات بر مجموع درآمد (PIT) در نظر گرفته‌ایم. البته در این بین مالیات بر تولید از ۲۵ به ۱۵ درصد خواهد رسید.

انتهای پیام/ مالیات



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.