۲۸ اسفند ۱۴۰۲

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۷۶۶۴ ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۰ دسته: تولید
۰

سید ناصر موسوی لارگانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس حل مسئله تورم را به سیاست‌های پولی و بانکی مرتبط دانست و افزود: ایجاد تشکیلات جدید نه تنها مشکل افزایش قیمت‌ها را حل نمی‌کند، بلکه هزینه‌تراشی و برگشت به عقب است و به جای آن باید یک قائم مقام بازرگانی قوی در وزارت صمت وجود داشته باشد.

سید ناصر موسوی لارگانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با مسیر اقتصاد در مورد تشکیل وزارت بازرگانی گفت: یکی از اصول مترقی قانون اساسی اصل۴۴ است که بحث کوچک سازی دولت را گوشزد کرده است ما یکبار با همین عنوان و برنامه که دولت باید کوچک سازی شود وزارت بازرگانی را در وزارت صنایع ادغام کردیم و الان مجددا می خواهیم این وزارتخانه را تاسیس کنیم که این مغایر اصل ۴۴ قانون اساسی است.

ایجاد بار مالی بسیار بالا در صورت تشکیل وزارت بازرگانی

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اظهار کرد: آن زمانی که بحث ادغام وزارتخانه ها مطرح بود دلایل کسانی که نمایندگان را توجیه می کردند این بود که الان در بخش بازرگانی و واردات و صادرات ما تصمیم گیر یکی نیست و چون یکی نیست، ضربه سنگینی اقتصاد ما خورده است و ما باید یک تصمیم گیر در بحث واردات و صادرات داشته باشیم اینکه یکی بگوید این تعرفه را بگذارید و آن را بردارید باعث چندگانه عمل کردن می شود و توجیه می کردند که باید این دو وزارتخانه ادغام شود. حالا با یک تصمیم رو به عقب، دوباره می‌خواهیم مشکلات تفکیک متولی تولید از تجارت را به اقتصاد برگردانیم و این عقلانی نیست.

وی تاکید کرد: ما هزینه سنگینی برای ادغام وزارتخانه ها کرده ایم که در این ادغام خیلی از ساختمان های که متعلق به وزارت بازرگانی بود فروخته شد، خودروها فروخته شد بعضی از نیروها تعدیل شدند و رفتند برخی به جاهای دیگر منتقل شدند الان اگر بخواهیم وزارتخانه ای تاسیس کنیم، هزینه سنگینی برای خرید ساختمان، خودرو و به کار گرفتن نیروها باید کنیم. برای هر وزیری در حوزه ریاست حداقل پنجاه نفر مشغول به کار هستند هر وزیری حداقل پانزده نفر تیم حفاظت لازم دارد اگر اینها را جمع بزنیم در موقعیتی که مردم به نان شب شان محتاج هستند ما هزینه سنگینی به کشور بار کنیم. همه این موارد نشان از بار مالی بسیار بالا و درگیری در توزیع اموال بین دو وزارت جدید تشکیل شده دارد.

وی ادامه داد: وضعیت اقتصادی کشور مشخص است و تحمیل کردن هزینه در این شرایط به کشور درست و عاقلانه نیست. بعضی علت توقف پروژه های عمرانی که سی سال است شروع شده است را کمبود بودجه عنوان می کنند آیا در این شرایط تشکیل این وزارتخانه بودجه سنگینی نیاز ندارد که اصرار بر تشکیل آن داریم.

ایجاد سمت قائم مقام بخش بازرگانی به جای تفکیک وزارت بازرگانی

نماینده مردم فلاورجان در مجلس تاکید کرد: برخی علت تشکیل این وزارتخانه را افزایش قیمت کالاهای اساسی عنوان می کنند در صورتیکه بحث کالاهای اساسی ربطی به این وزارتخانه ندارد که با تشکیل آن بخواهیم این مشکل را حل کنیم. حل مسئله تورم به سیاستهای پولی و بانکی ما برمی گردد که باید اصلاح شود نه تشکیل وزارت بازرگانی.
وی خاطر نشان کرد: فرض کنیم وزارت بازرگانی را تاسیس کردیم آیا وزیر این وزارتخانه می تواند فی نفسه کاری انجام دهد. بهتر است به جای تشکیل وزارتخانه جدید با این همه هزینه تراشی نامطلوب، یک قائم مقام بازرگانی قوی در وزارت صمت داشته باشیم یعنی فردی که ایده هایش در مورد امور بازرگانی را در همان سمت انجام دهد. چه دلیلی به ایجاد تشکیلات جدید است و هزینه‌تراشی و برگشت به عقب وجود دارد؛ این موضوع مهمی است که باید با تشکیل وزارت بازرگانی مخالفت کرد.

انتهای پیام/ تولید



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.