۲۸ اسفند ۱۴۰۲

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۷۶۳۵ ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰ دسته: انرژی کارشناس: سعید نوری کرم
۰

کمبود عرضه نفت و گاز در مقایسه با روند افزایش تقاضا، شرایط را برای ورود کشورهای آفریقایی به بازار جهانی این سوخت‌های فسیلی هموار کرده است. منطقه آفریقا ظرفیت زیادی برای افزایش تولید سوخت‌های فسیلی و صادرات انرژی دارد و در صورت جذب سرمایه به این بخش، اقتصاد آفریقا رونق بیش‌تری خواهد گرفت.

به گزارش مسیر اقتصاد در پی افزایش تقاضا برای سوخت‌های فسیلی، چندین کشور آفریقایی به تدریج تولید نفت و گاز خود را در سال گذشته افزایش داده‌اند. منطقه آفریقا به شرکت‌های بزرگ نفتی این فرصت را می‌دهد تا عملیات‌های نفتی جدید و کم کربن را توسعه دهند. به گفته منابع رسانه‌ای، انتظار می‌رود رهبران کشورهای آفریقایی در اجلاس جهانی آب و هوا در آبان ماه، طرح‌های جدید سوخت‌های فسیلی را در سراسر این قاره ارائه کنند. آفریقا در زمانی که بسیاری از کشورها با کمبود انرژی و افزایش قیمت‌های انرژی مواجه هستند، دسترسی به منابع حیاتی گاز را به جهان ارائه می‌دهد.

نقش مهم سوخت‌های فسیلی به‌ویژه گاز طبیعی در گسترش دسترسی مدرن به انرژی

به گزارش گاردین، سند پنج صفحه‌ای اتحادیه آفریقا، بر حمایت از توسعه عملیات نفت و گاز در اکثر کشورهای آفریقایی تاکید می‌کند و احتمالاً در COP27 ارائه خواهد شد. در این سند، اتحادیه آفریقا می‌گوید: در کوتاه‌مدت تا میان‌مدت، سوخت‌های فسیلی، به‌ویژه گاز طبیعی، علاوه بر تسریع در جذب انرژی‌های تجدیدپذیر، باید نقش مهمی در گسترش دسترسی مدرن به انرژی را ایفا کنند.

افزایش سریع قیمت نفت و گاز باعث شده است که بسیاری از کشورها مجدد موضع خود را در مورد نفت و گاز مورد ارزیابی قرار دهند و چندین کشور تولید خود را برای تأمین تقاضا‌های خود افزایش داده‌اند. همان‌طور که اتحادیه اروپا و ایالات متحده تحریم‌های انرژی روسیه را تقویت می‌کند، بسیاری از دولت‌ها مجبورند برای پر کردن این شکاف به مناطق دیگر روی آورند. علاوه بر این، اتحادیه اروپا به عنوان بخشی از استراتژی تغییر آب و هوا در سال جاری اعلام کرد که منطقه همچنان به تکیه بر گاز طبیعی به عنوان بخشی از انتقال انرژی پاک‌تر ادامه می‌دهد.

حمایت رهبران آفریقایی از سوخت‌های فسیلی

به دنبال پیشرفت‌های متعدد سوخت‌های فسیلی در چند سال اخیر، بسیاری از رهبران آفریقایی حمایت خود را از این صنعت اعلام کرده‌اند و این اولین بار نیست که آفریقا ظرفیت خود را به عنوان یک منطقه نفتی جدید به بقیه جهان ارائه می‌کند. این بحث عمدتاً حول این ایده است که بسیاری از کشورهای توسعه یافته قبلاً از نفت و گاز سود برده‌اند و اکنون زمان آن است که منطقه آفریقا از منابع خود سود برده و اقتصاد خود را توسعه دهد.

آفریقا چگونه می‌تواند در بازار نفت و گاز جایگاه بهتری داشته باشد؟

تحقیقات مک‌کینزی[۱] نشان می‌دهد که سه بعد می‌تواند به آفریقا کمک کند و در دهه‌های آینده جایگاه بهتری در بازار نفت و گاز داشته باشد.

اولاً منطقه باید برای عملیات کربن‌زدایی و در عین حال بهبود کارایی هزینه‌ها تلاش کند. برای اطمینان از جذابیت آفریقا برای سرمایه‌گذاری در بخش انرژی، این منطقه باید انتشار گازهای گلخانه‌ای تولید شده در عملیات نفت و گاز خود را کاهش دهد. این را می‌توان از طریق معرفی فناوری‌های جذب و ذخیره کربن[۲] انجام داد. همچنین این منطقه ظرفیت کاهش گسترده گازهای شعله‌ور و سایر زباله‌های خود برای بازیافت و استفاده مجدد در پروژه‌های دیگر مانند تولید هیدروژن خاکستری را دارد. علاوه بر این، دولت‌های ایالتی باید قوانین و مقررات صنعت انرژی خود را برای بهبود رقابت‌پذیری هزینه عملیات تقویت کنند.

ثانیاً آفریقا باید عرضه انرژی خود را از طریق پروژه‌های زیرساختی کم کربن افزایش دهد. تعداد زیادی از شرکت‌های نفت و گاز به دنبال مناطق دست نخورده هستند تا عملیات مطلوب‌تر کم کربن را در مناطقی با چشم‌انداز طول عمر بیش‌تر توسعه دهند. همچنین سرمایه‌گذاری در پروژه‌های گاز، از جمله توسعه خطوط گاز و زیرساخت‌های گاز مایع از انتقال انرژی تجدیدپذیر حمایت می‌کند، زیرا انتظار می‌رود گاز طبیعی برای دهه‌های آینده نیز همچنان پرتقاضا باقی بماند.

و در نهایت، از آن‌جایی که کشورهای آفریقایی شاهد رشد ثروت نفتی خود هستند، باید در پروژه‌های انرژی تجدیدپذیر در کنار عملیات‌های نفت و گاز سرمایه‌گذاری کنند.

در زمانی که تقاضا برای نفت و گاز طبیعی بالا است و جهان با کمبود نفت و گاز طبیعی مواجه است، منطقه آفریقا ظرفیت زیادی برای توسعه صنعت سوخت فسیلی خود دارد و اگر این کار به طور موثر انجام شود، منطقه آفریقا می‌تواند خودکفاتر شود و همچنین انرژی را به بقیه جهان صادر کند تا به توسعه اقتصاد ملی خود کمک کند.

منبع: اویل پرایس

پی‌نوشت:

[۱] McKinsey

[۲] Carbon capture and storage (CCS)

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.