۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۷۵۴ ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۴ دسته: مالیات کارشناس: میرهادی رهگشای
۰

به گزارش سی ان بی سی، درحالیکه قانونگذاران آمریکایی درحال بحث و بررسی بر سر ابعاد طرحی هستند که گسترده‌ترین تغییرات در نظام مالیاتی آمریکا در ۳۰ سال اخیر را در بر دارد، جبهه بندی شرکت‌های آمریکایی نشان از شکافی عمیق در جامعه کسب و کار این کشور دارد. شرکت‌های تولیدی این کشور عمدتا با طرح پیشنهادی جدید موافقند ولی شرکت‌هایی که در زمینه خرده فروشی فعالیت می‌کنند با این طرح مخالفت کرده‌اند.

به گزارش مسیر اقتصاد از سی ان بی سی، بعد از روی کار آمدن ترامپ در آمریکا یکی از اقداماتی که به طور جدی مد نظر دولت او بوده و از سوی نمایندگان مجلس این کشور نیز پیگیری میشود، اصلاح نظام مالیاتی آمریکا است. طبق وعده‌های ترامپ قرار است نظام مالیاتی آمریکا به‌گونه‌ای اصلاح گردد که شرکت‌های تولیدی که محصولات خود را در آمریکا تولید می‌نمایند حمایت شوند و در مقابل شرکت‌هایی که در خارج از آمریکا محصولات خود را تولید می‌نمایند جریمه گردند.

در این میان طرحی از سوی «پل رایان» رئیس جمهوری خواهان و سخنگوی مجلس نمایندگان آمریکا، ارائه شده که واکنش‌های متفاوتی را از سوی شرکت‌های آمریکایی درپی داشته است.

درحالیکه قانونگذاران آمریکایی درحال بحث و بررسی بر سر ابعاد طرحی هستند که گسترده‌ترین تغییرات در نظام مالیاتی آمریکا در ۳۰ سال اخیر را در بر دارد، جبهه بندی شرکت‌های آمریکایی نشان از شکافی عمیق در جامعه کسب و کار این کشور دارد. درحال حاضر موافقان و مخالفان این طرح ائتلاف‌هایی را در جهت حمایت و مخالفت طرح پیشنهادی شکل داده‌اند. «ائتلاف ساخت آمریکا» موافق اصلاحات پیشنهادی است و در مقابل «ائتلاف کالاهای مقرون به صرفه» نیز با تصویب این طرح مخالف است.

در یکی از واکنش‌های اخیر ۱۶ نفر از مدیران ارشد بزرگترین شرکت‌های تولیدی آمریکا در نامه‌ای از قانونگذاران این کشور درخواست کردند مالیات شرکت‌های تولیدی را کاهش دهند و قانون مالیات این کشور را به نحوی بازنویسی نمایند که هزینه‌های صادرکنندگان کاهش یابد و در عوض واردکنندگان هزینه‌های بیشتری بپردازند.

اصلاح نظام مالیاتی آمریکا اقتصاد مقاومتی

ترامپ در دیدار با مویلنبرگ، مدیر عامل شرکت بوئینگ

این مدیران ارشد نامه‌ای به رهبران مجلس نمایندگان و مجلس سنا ارسال کرده و در آن بیان داشته‌اند که در حال حاضر نظام مالیاتی آمریکا به نحوی است که کارگران کارخانجات آمریکایی را جریمه می‌کند و این مسئله مانع سرمایه‌گذاری بیشتر و افزایش رشد اقتصادی در اقتصاد آمریکا شده است.

در میان ۱۶ مدیری که این نامه را امضاء کرده‌اند نام‌هایی همچون «دنیس مویلنبرگ» مدیر ارشد بوئینگ، «جیم اوپلبی» مدیر ارشد کاترپیلار، «توماس کندی» مدیر ارشد ریتئون و «گرگوری هایس» مدیر ارشد یونایتد تکنولوژی نیز دیده میشود. شرکت‌هایی که این نامه را نوشته‌اند بخشی از ائتلاف تازه تأسیس «ساخت آمریکا» هستند که از طرح جدید اصلاح نظام مالیاتی آمریکا منتفع می‌گردند.

در این نامه آمده است: «ما تلاش مجلس را برای اصلاح نظام مالیاتی آمریکا تحسین می‌کنیم زیرا این کار اقدامی بزرگ و جسورانه است. ترفندهای افزایش نرخ مالیات به تنهایی نمی‌تواند برای کارگران آمریکایی گشایشی ایجاد نماید و یا نرخ رشد اقتصادی را افزایش دهد.»

در این طرح قرار است نرخ مالیات شرکت‌ها از ۳۵ درصد به ۲۰ درصد کاهش یابد. همچنین در طرح اصلاحی جدید این امکان برای صادرکنندگان فراهم میشود که بخشی از هزینه‌های تولیدی خود را از درآمدهای مشمول مالیات خود کسر نمایند. علاوه این شرکت‌ها نمی‌توانند هزینه‌های وارداتی خود را از درآمدهای مشمول مالیات کسر نمایند. در نتیجه طبق این قاعده که به اصطلاح «تنظیمات مرزی» نام گرفته، در عمل یک مالیات اضافه‌تر بر کالاهای وارداتی اعمال می‌گردد.

این قاعده پیشنهادی در واقع مانند نظام مالیات بر ارزش افزوده‌ای است که کشورهای اروپایی بر کالاهای وارداتی اعمال می‌نمایند. شرکت‌های آمریکایی مدتهاست از این مسئله گله‌مندند و معتقدند مالیات بر ارزش افزوده‌ای که در کشورهای دیگر از کالاهای آمریکایی اخذ میشود، موجب شده این کالاها در خارج از مرز آمریکا بسیار گران‌تر گردند.

در این زمینه در نامه مدیران ارشد آمده است: «اصلاحات پیشنهادی برای نظام مالیاتی آمریکا با سیاست‌های مالیاتی اغلب کشورهای جهان سازگاری دارد و به طور مؤثری به مالیات اضافه‌تر بر کالاهای «ساخت آمریکا» پایان می‌دهد. در حال حاضر این مالیات اضافه‌تر یک مزیت ناعادلانه برای شرکت‌هایی که در خارج از آمریکا هستند ایجاد کرده و درنتیجه هزینه ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی را در آمریکا افزایش داده است.»

با اینحال این طرح پیشنهادی مخالفان زیادی نیز در آمریکا دارد. شرکت‌هایی که در صنعت خرده فروشی آمریکا فعال هستند مخالفت خود را با اصلاحات جدید اعلام کرده‌اند. در همین راستا مدیران ارشد شرکت‌هایی همچون «بست بای»، «تارگت» و «گپ» در روزهای اخیر برای ابراز مخالفت خود به قانونگذاران، به واشنگتن سفر کرده‌اند. این شرکت‌ها هشدار داده‌اند قانون جدید هزینه‌های این شرکت‌ها و همچنین مصرف‌کنندگان را افزایش خواهد داد. این شرکت‌ها نیز توانسته‌اند ائتلاف خود را در جهت مخالفت با قانون جدید ایجاد نمایند که «ائتلاف کالاهای مقرون به صرفه» نام دارد.

طرح پیشنهادی آقای رایان تاکنون با واکنش‌های مثبت چندانی از سوی مجلس سنا مواجه نشده است. تا به حال دو نماینده جمهوری خواه «مایک روندز» از داکوتا و «دیوید پردو» از جورجیا مخالفت صریح خود را با این طرح اعلام کرده‌اند. همچنین دست کم ۶ نماینده جمهوری خواه دیگر اعلام کرده‌اند که در خصوص نحوه کارکرد طرح پیشنهادی در عمل نگرانی‌های جدی دارند. این مخالفت‌ها از سوی نمایندگان حزب جمهوری خواه، توان این حزب را برای بدست آوردن اکثریت برای تصویب این طرح در سنا به خطر انداخته است.

همچنین دولت آمریکا نیز درحال ارزیابی طرح پیشنهادی است و اظهار نظر جدی در این خصوص انجام نداده است. به نظر می‌رسد نظر دولت آمریکا می‌تواند تأثیری جدی بر تصویب یا رد طرح پیشنهادی در مجلس داشته باشد. دونالد ترامپ در زمان انتخابات وعده داده بود نرخ مالیات بر شرکت‌ها را از ۳۵ درصد به ۱۵ درصد کاهش دهد و در مقابل تعرفه کالاهای وارداتی را افزایش دهد. او همچنین بعد از انتخاب شدن وعده داده است به زودی از یک طرح «فوق العاده» برای اصلاح نظام مالیاتی آمریکا رونمایی خواهد کرد، اما درخصوص جزئیات این طرح صحبتی نکرده است.

تصویب طرح پیشنهادی آقای رایان میتواند هردو این وعده‌های آقای ترامپ را محقق نماید. شان اسپایسر، سخنگوی کاخ سفید پیش از این گفته بود که آمریکا قصد دارد با استفاده از درآمدهای ناشی از «تنظیم مرزی» به ساخت دیوار بین مرز آمریکا و مکزیک اقدام نماید. اما با اینحال ترامپ پیش از این طرح پیشنهادی رایان را بیش از حد پیچیده خوانده و آن را تلویحا رد کرده است.

در عین حال ترامپ اخیرا در بازدید از یکی از کارخانجات شرکت بوئینگ با مدیر عامل این شرکت، که مدافع سرسخت طرح پیشنهادی برای اصلاح نظام مالیاتی آمریکا است، دیدار کرده است. ترامپ در پایان این دیدار سخنانی مطرح کرده که ممکن است نشان از تغییر موضع‌گیری او در خصوص طرح پیشنهادی اصلاح نظام مالیاتی آمریکا بعد از مذاکره با مدیر عامل بوئینگ باشد: «ما تصمیم داریم مالیات شرکت‌های آمریکایی را کاهش دهیم تا تولید کالا در آمریکا ارزان تر و راحت تر شود و محصولات زیبایی مانند هواپیما در خاک آمریکا تولید شوند.»

منبع: سی ان بی سی

لینک کوتاه: yon.ir/UStaxRef



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.