۲۸ اسفند ۱۴۰۲

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۷۲۳۱ ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۸ دسته: انرژی
۰

افشین غلامعلی‌پور کارشناس اندیشکده اقتصاد مقاومتی ضمن اشاره به این که در امر توسعه پالایشگاه‌ها در کشور باید تولید فرآورده‌های باارزش و توسعه زنجیره‌ی ارزش مورد توجه قرار گیرد، افزود: با توجه به اینکه همواره بخشی از تولیدات پالایشی به سوخت اختصاص دارد، بایستی ضمن بهبود فناوری‌ها جهت کاهش سهم سوخت در فرآورده های پالایشگاهی، متناسب با بازارهای داخلی و منطقه‌ این صنعت را توسعه دهیم.

در توسعه صنعت پالایشگاهی چند موضوع به‌عنوان الزام‌های کلیدی مطرح است که از جمله می‌توان به اولویت‌بندی بر اساس منابع در دسترس، ایجاد توازن در برنامه‌های صادراتی و تولید داخلی برای جلوگیری از خام فروشی و تولید فرآورده‌های با ارزش بالاتر و تأمین پایدار سوخت مورد نیاز کشور اشاره کرد. در این راستا افشین غلامعلی‌ پور کارشناس انرژی اندیشکده اقتصاد مقاومتی در گفتگو با مسیر اقتصاد گفت: نکته‌ای که باعث می‌شود عمدتا پالایشگاه‌ها در هر شرایط اقتصادی دوام بیاورند همان بحث پتروپالایشگاهی است که در واقع تولید فرآورده‌های پتروشیمی است.

تولید فرآورده با ارزش و توسعه زنجیره‌ی ارزش از اقدامات مهم توسعه پالایشگاهی 

وی در ادامه گفت: اینکه ممکن است عده‌ای بگویند که در شرایط فعلی تاسیس پالایشگاه بی‌فایده است شاید به این خاطر است که بگویند ممکن است مثلا ۱۰ سال طول بکشد که پالایشگاه جدید وارد مدار شود و در آن زمان بازار جهانی سوخت چه تغییری می‌کند. چون هنگامی که پالایشگاه تاسیس می‌کنیم، حتی با بهترین تکنولوژی‌هایی که الان وجود دارد ۵۰ درصد سوخت را خواهیم داشت. لذا باید برای این سوختی که تولید می‌شود هم مشتری‌ وجود داشته باشد که این مشتری می‌تواند منطقه‌ای یا جهانی باشد.

غلامعلی‌ پور افزود: اشکالی که به این موضوع وارد می‌شود این است که می‌گویند در حال حاضر چه در غرب آسیا که پیشتاز عربستان است، چه در شرق آسیا مثلا هند پالایشگاه‌های زیادی طراحی شده و عمدتا این پالایشگاه‌ها در ۵ سال آینده وارد مدار می‌شود و در آن زمان سوختی که تولید می‌شود هم محل بحث است اینکه بازار را چقدر اشباع می‌کند و اینکه تقاضایی برای آن هست یا نه.

این کارشناس اندیشکده اقتصاد مقاومتی بیان داشت: از طرف دیگر در بحث انرژی‌های نو و به خصوص برقی شدن خودروها ممکن است بحث نیاز ما به سوخت را تحت تاثیر قرار دهد. همه این نکات باعث می‌شود که ما اگر هم بخواهیم بگویید توسعه پالایشگاه، باید حتما دو نکته را مد نظر قرار دهیم.

وی اظهار داشت: نکته اول اینکه وقتی حرف از پالایشگاه می‌زنیم منظور ما چه پالایشگاهی است و قرار است که چه خوراکی دریافت کند و چه فرآورده‌هایی تولید کند و اگر می‌خواهید پالایشگاهی در کشور توسعه پیدا کند باید پالایشگاهی باشد که بتواند فرآورده‌های با ارزشی را تولید کند و فرآورده‌های پتروشیمیایی که متناسب با آن بتوانیم توسعه زنجیره‌ی ارزش را داشته باشیم و در واقع پتروشیمی‌های خوراک مایع را در کشور توسعه بدهیم را داشته باشیم.

توسعه پالایشگاهی باید متناسب با بازارهای داخلی و منطقه ای باشد

غلامعلی‌ پور اضافه کرد: نکته دوم اینکه باید هم بازار داخل و هم بازار منطقه را مورد مطالعه و بررسی قرار دهیم و ببینیم چقدر در آینده نیاز به سوخت داریم و متناسب با آن توسعه پالایشگاهی را داشته باشیم.

کارشناس اندیشکده اقتصاد مقاومتی افزود: نکته‌ی مهمی که باید در بحث توسعه پالایشگاه گفته شود این است که همه کشورها در بحث امنیت انرژی‌شان برنامه‌ریزی می‌کند و متناسب با آن استراتژی‌هایی را در پیش می‌گیرند. برای کشوری که خودش صاحب نفت و گاز است و از آن مهمتر کشوری که درگیر تحریم است و درگیر جنگ اقتصادی است و از آن مهمتر بحث سیاست‌های مقاومتی را داریم که یکی از اصل‌های مهم این سیاست و استراتژی بحث درون‌زایی است، ما باید در راستای امنیت کشور، سوخت مورد نیاز کشور را در داخل تامین کنیم.

وی ادامه داد: بعد از اینکه پالایشگاه ستاره خلیج فارس افتتاح و احداث شد و به مدار آمد، تولید بنزین ما از تقاضا بیشتر شد  و این منجر به این شد که در این یکی دو سال اخیر که به شدت در مسئله تحریم‌ها با مشکل مواجه شده بودیم و بحث کاهش درآمد‌های ارزی را داشتیم، به واسطه‌ی نفت خام توانستیم بنزین و فرآورده‌های نفتی صادر کنیم و چیزی در حدود سه میلیارد دلار درآمد ارزی برای کشور داشته باشیم.

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.