۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۶۷۸ ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۰ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: میرهادی رهگشای
۰

به گزارش مجله مالیه بین‌الملل چنانچه یک توافق تجارت آزاد بین اتحادیه اقتصادی اوراسیا و اتحادیه اروپا منعقد گردد، از جنبه‌های مختلف مزیت‌های اقتصادی فراوانی برای هر دو طرف دارد. از آنجا که ساختار اقتصادی دو طرف به نوعی مکمل یکدیگر هستند، این قرارداد میتواند با کاهش هزینه محصولات مورد نیاز در کنار افزایش میزان صادرات، شرایط را برای افزایش رشد اقتصادی هردو طرف فراهم نماید.

به گزارش مسیر اقتصاد از مجله مالیه بین‌الملل، درحال حاضر روسیه به همراه قزاقستان، بلاروس، ارمنستان و قرقیزستان، عضوی از اتحادیه اقتصادی اوراسیا است و دیگر کشورها برای توافق تجاری با روسیه باید با این اتحادیه اقتصادی توافق برقرار نمایند.

محاسبات اخیر نشان می‌دهد که چنانچه یک توافق تجارت آزاد بین اتحادیه اقتصادی اوراسیا و اتحادیه اروپا منعقد گردد، از جنبه‌های مختلف مزیت‌های اقتصادی فراوانی برای هر دو طرف دارد.

تجارت آزاد بین اتحادیه اقتصادی اوراسیا و اتحادیه اروپا اقتصاد مقاومتی

یک قرارداد جامع بین اتحادیه اروپا و اتحادیه اقتصادی اوراسیا میتواند ۹۱ یورو (معادل ۰٫۲ درصد) بر میزان سرانه تولید ناخالص داخلی کشورهای عضو اتحادیه اروپا بیفزاید. همچنین در پی این قرارداد سرانه تولید ناخالص داخلی روسیه نیز به انداره ۲۳۵ یورو (معادل ۳ درصد) افزایش خواهد یافت.

درحال حاضر زیرساخت‌های اقتصادی روسیه و کشورهای اتحادیه اروپا به نحوی است که از نظر اقتصادی کامل کننده یکدیگر هستند و از این رو یک توافق تجاری میتواند میزان تولید هز دو طرف را به شکل قابل توجهی افزایش دهد.

گرچه در شرایط فعلی به دلیل اختلافاتی که بر سر بحران اوکراین بین دو طرف ایجاد شده، برقراری یک قرارداد تجارت آزاد بین روسیه و اتحادیه اروپا دور از ذهن به نظر میرسد، ولی کارشناسان معتقدند چنانچه دو طرف بخواهند به سمت حل و فصل اختلافات حرکت کنند، برقراری یک قرارداد تجاری دوجانبه نیز قطعا بخشی از توافقات خواهد بود.

برقراری یک قرارداد تجارت آزاد بین اتحادیه اروپا و اتحادیه اقتصادی اوراسیا، میزان صادرات آلمان به روسیه و دیگر  کشورهای عضو این اتحادیه را ۳۱ میلیارد یورو افزایش خواهد داد. در حال حاضر به دلیل صادرات گسترده محصولات فلزی، گاز و دیگر حامل‌های انرژی از روسیه به کشورهای اروپایی، تراز تجارت خارجی آلمان با این کشورها منفی است و در واقع آلمان بیش از اینکه به این کشورها کالا صادر نماید، از این کشورها واردات انجام میدهد.

با اینحال آلمان برای حفظ روند تولیدات داخلی و صادرات گسترده محصولات خود به دیگر کشورهای جهان، به واردات این محصولات از روسیه و دیگر کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا نیاز دارد. بنابراین این قرارداد میتواند از طرفی هزینه تمام شده تأمین محصولات لازم برای تولیدات داخلی را برای آلمان کاهش دهد و از طرف دیگر با افزایش میزان صادرات آلمان به این کشورها، از کسری تراز تجاری آلمان با این کشورها بکاهد.

از طرف دیگر این قرارداد میتواند میزان صادرات روسیه به کشورهای عضو اتحادیه اروپا را به میزان ۷۱ میلیارد یورو افزایش دهد. همچنین به دلیل دسترسی ارزان تر روسیه به ماشین آلات و محصولات میانی زنجیره تولید که از اروپا وارد می‌نماید و در نتیجه افزایش رقابت پذیری تولیدکنندگان داخلی روسیه، صادرات این کشور به دیگر کشورهای جهان نیز افزایش خواهد یافت و بنابراین طبق محاسبات انجام شده صادرات روسیه به طور کلی در حدود ۷۷ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.

علاوه بر این، قرارداد تجارت آزاد بین اتحادیه اقتصادی اوراسیا و اتحادیه اروپا، به جز آلمان و روسیه برای دیگر کشورهای اروپایی ودیگر کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا نیز از جنبه‌های مختلف اقتصادی مزیت‌های زیادی به همراه خواهد داشت.

منبع: مجله مالیه بین‌الملل

لینک کوتاه: yon.ir/EURussia



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.