۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۶۶۹۸ ۰۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۰ دسته: انرژی
۰

از سال ۲۰۲۱ میلادی ساختمان‌ها در فرانسه برچسب انرژی دریافت کرده‌اند و دولت فرانسه با تصویب قانونی جدید، مشوق‌هایی برای ساختمان‌های کم مصرف در نظر گرفته است تا از هدر رفت انرژی جلوگیری کند. هدف فرانسه رساندن تمامی ساختمان‌ها به سطح بهینه مصرف انرژی تا سال ۲۰۵۰ عنوان شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد طبق اعلام سازمان ملی نوسازی انرژی فرانسه، در سال ۲۰۲۱ حداقل ۵.۲ میلیون ساختمان از ۳۰ میلیون ساختمان در فرانسه هدر رفت انرژی گرمایشی داشتند. به این ترتیب ۱۷.۳ درصد از ساختمان‌ها در فرانسه وضعیت مطلوبی در مصرف انرژی ندارند. طبق مشاهدات این سازمان، میزان اتلاف انرژی در سال ۲۰۱۸ حدود ۴.۸ میلیون ساختمان یعنی حدود ۱۶.۷ درصد تخمین زده شد. در نتیجه میزان اتلاف انرژی گرمایشی به نسبت گذشته در فرانسه بیش از برآورد قبلی است.

رتبه بندی ساختمان‌ها در فرانسه بر اساس میزان مصرف انرژی

در حال حاضر ساختمان ها مسئول انتشار ۱۷ درصد گازهای گلخانه ای در فرانسه هستند. میزان هدر رفت انرژی در میان خانه های دوم (۳۲ درصد معادل ۱.۲ میلیون خانه) و در میان خانه های خالی (۲۷ درصد معادل ۸۰۰ هزار خانه) بیشتر است. مطالعات نشان می دهد روش گرمایشی و ویژگی های ساختمان (کف ساختمان، تاریخ ساخت و غیره) بر عملکرد انرژی تأثیر می گذارد. از سال ۲۰۲۱ ساختمان ها از لحاظ عملکرد انرژی با توجه به مصرف انرژی و میزان انتشار گازهای گلخانه ای از رتبه A تا G  طبقه بندی می‌شوند.

در نتیجه ۴۴ درصد ساختمان هایی که با سوخت نفت گرم می شوند در رتبه F یا G قرار دارند. برعکس، به نظر می رسد خانه هایی که با گاز، چوب یا شبکه گرمایشی گرم می شوند، انرژی کارآمدتری دارند و به ترتیب ۱۲ درصد و ۱۳ درصد آن‌ها برچسب‌های انرژی F یا G دریافت کرده‌اند.

علاوه بر این، ساختمان های کوچک میزان مصرف انرژی بیشتری دارند. تقریباً ۳۴ درصد ساختمان‌های زیر ۳۰ متر مربع و ۱۳ درصد ساختمان‌های بالای ۱۰۰ متر مربع دارای برچسب F  یا G هستند. همچنین اتلاف انرژی در خانه های کم تعداد به نسبت خانه های پر تعداد بیشتر است.

وضع قوانین برای رسیدن به استاندارد ساختمان های کم مصرف

با این تفاسیر بر اساس مطالعه جدیدی که در ماه ژوئیه توسط سازمان ملی نوسازی انرژی فرانسه منتشر شد، تنها حدود ۱.۵ میلیون ساختمان یعنی ۵ درصد، عملکرد انرژی مناسبی دارند و برچسب انرژی A یا B دریافت می کنند. در نتیجه در ۱ ژوئیه، قوانین جدید مربوط با نوسازی انرژی گرمایشی ساختمان تصویب شد. دولت فرانسه همچنین تأکید کرد که یکی از پروژه‌های اصلی این قوانين مبارزه با گرمایش زمین و محدود کردن اتلاف انرژی خواهد بود. هدف این کشور از تصویب این قوانین که از سال ۲۰۱۵ تصریح شده است، این است که تمام ساختمان‌های فرانسه تا سال ۲۰۵۰ به سطحی از عملکرد انرژی مطابق با استانداردهای ساختمان های کم مصرف برسند. برای این امر نوسازی ۵۰۰ هزار خانه در سال ضروری است. برخی از این قوانین به شرح زیر است:

  • ممنوعیت نصب و پایان فروش آبگرمکن‌های نفتی و زغال سنگ؛
  • عدم اعطای تسهیلات برای عایق کاری وسایل گرمایشی به منظور سوق دادن افراد در جهت نوسازی وسایل گرمایشی؛
  • اعطای تسهیلات بدون بهره برای نوسازی ساختمان، وسایل گرمایشی و… در جهت مصرف بهینه انرژی گرمایشی؛
  • اجباری شدن ارائه رتبه انرژی ساختمان ها توسط دفاتر املاک به خریدار به منظور تشویق مردم به خرید ساختمان های کم مصرف و از رده خارج شدن تدریجی ساختمان های قدیمی و پر مصرف.

منبع: روزنامه لوموند

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.