۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۶۶۸۱ ۰۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۰ دسته: انرژی، انرژی هسته‌ای نام نویسنده: مسعود صباغی
۰

وقوع جنگ اوکراین در کنار وابستگی بالای کشورهای اروپایی به واردات انرژی، این کشورها را به تکاپو انداخته که با روش‌هایی امنیت تامین انرژی خود را ارتقاء دهند. توسعه انرژی هسته‌ای و تولید برق بیشتر از طریق احداث نیروگاه‌های جدید، راهکار اصلی بریتانیا برای تحقق این هدف محسوب می‌شود.

به گزارش مسیر اقتصاد بعد از وقوع جنگ اوکراین قیمت حامل‌های انرژی از جمله نفت و گاز در جهان بالا رفت و کشورهایی که به واردات انرژی برای تولید برق وابسته بودند با مشکلات جدی مواجه شدند. افزایش سرسام آور هزینه برق خانواده‌ها و کمبود برق بخش‌های تولیدی، از جمله مهمترین چالش‌های کشورهای اروپایی و به طور خاص بریتانیا در طول ۶ ماه اخیر بوده است. احداث نیروگاه هسته‌ای جدید یکی از مهمترین برنامه‌های بریتانیا برای بهبود این شرایط عنوان شده است.

نکته حائز اهمیت اینکه در طول سال‌های اخیر کشورهای اروپایی حساب ویژه‌ای روی افزایش تولید برق از مسیر انرژی‌های تجدیدپذیر باز کرده بودند، اما در زمان لازم انرژی‌هایی همچون بادی و خورشیدی امکان پاسخگویی به نیاز این کشورها را نداشت و مشکلات بزرگی را در تامین انرژی پدید آورد.

بریتانیا برای بهبود امنیت انرژی نیروگاه هسته‌ای احداث می‌کند

در همین راستا دولت مرکزی بریتانیا مشوق‌های متعددی برای احداث نیروگاه‌های هسته‌ای بزرگ و کوچک در سراسر این کشور در نظر گرفته است تا مقامات محلی را به این سمت سوق دهد.

این حرکت بریتانیا در شرایطی انجام می‌شود که در طول چند دهه اخیر، اقبال کشورها به احداث نیروگاه هسته‌ای جدید کاهش یافته بود و در حال حاضر نیز در برخی کشورهای اروپایی همچون آلمان، فعالین زیست محیطی با توسعه انرژی هسته‌ای مخالفند. اما بریتانیا یکی از کشورهایی محسوب می‌شود که برای آینده نزدیک توسعه انرژی هسته‌ای را در دستورکار قرار داده است.

مزایای احداث نیروگاه‌های هسته‌ای جدید برای اقتصاد بریتانیا

اوایل سال جاری بوریس جانسون نخست وزیر وقت بریتانیا، از برنامه دولت این کشور برای احداث ۸ نیروگاه هسته‌ای جدید در طول ۸ سال آتی خبر داده بود. در حال حاضر نیز چندین نیروگاه هسته‌ای در بریتانیا وارد مراحل ساخت شده است و در آینده نزدیک به بهره برداری خواهد رسید.

احداث نیروگاه هسته‌ای جدید علاوه بر افزایش تولید برق و کاهش وابستگی به واردات انرژی، فرصت‌های شغلی زیادی برای شهروندان فراهم می‌کند و به ورود سرمایه‌های خارجی به این کشور منجر می‌شود. نکته حائز اهمیت اینکه بریتانیا پیش از این با کشور چین برای ساخت نیروگاه هسته‌ای در این کشور به توافق رسیده بود.

ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای کوچک مقیاس در دستورکار ویژه بریتانیا

گفتنی است بریتانیا علاوه بر برنامه ریزی گسترده برای احداث نیروگاه‌های هسته‌ای بزرگ مقیاس، مشوق‌های متعددی برای احداث نیروگاه‌های کوچک مقیاس SMR نیز در نظر گرفته است. به طور خاص شرکت بریتانیایی رولز رویس قرار است با سرمایه‌گذاری گسترده و همکاری دولت، تا سال ۲۰۲۹ رآکتورهای هسته‌ای کوچک مقیاسی تولید کند که تولید برق در سراسر بریتانیا را از این طریق افزایش دهد.

علاوه بر این پیشرفت فناوری‌های هسته‌ای موجب شده است امکان تمدید زمان فعالیت نیروگاه‌های هسته‌ای موجود نیز برای کشورها فراهم شود و بریتانیا نیز قرار است در همین راستا گام بردارد.

منبع: اویل پرایس

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.