۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۶۵۷۴ ۰۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۰ دسته: مسکن
۰

در برنامه تلویزیونی جهان آرا دوشنبه ۳ مردادماه، رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی، ضمن اشاره به اقدامات این وزارتخانه برای ساخت ۴ میلیون مسکن، گفت: در نهضت ملی مسکن توسعه عمودی در دستورکار نیست و در هر هکتار ۵۰ خانواده ساکن می‌شوند. «۲۰ ساله و پلکانی بودن اقساط نهضت ملی مسکن»، «عزم دولت برای کنترل بازار اجاره با مالیات بر خانه‌های خالی» و «اصلاح شیوه پرداخت کمیسیون مشاوران املاک»، از دیگر نکاتی بود که وزیر راه و شهرسازی در این برنامه مطرح کرد.

به گزارش مسیر اقتصاد با گذشت حدود یک سال از روی کار آمدن دولت سیزدهم، بررسی عملکرد دولت در مورد مهمترین وعده خود یعنی طرح نهضت ملی مسکن و ساخت ۴ میلیون مسکن در ۴ سال مناسب به نظر می‌رسد. در این راستا برنامه تلویزیونی جهان آرا در تاریخ دوشنبه ۳ مرداد به موضوع «عملکرد وزارت راه و شهرسازی» اختصاص داشت. رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی مهمان این قسمت از برنامه بود.

هر هکتار در نهضت ملی مسکن به سکونت ۵۰ خانواده اختصاص می‌یابد

قاسمی در ابتدای برنامه عنوان داشت: در آغاز کار دولت سیزدهم، ابتدا باید زیرساخت‌های نرم‌افزاری ساخت ۴ میلیون مسکن را فراهم می‌کردیم. تاکنون ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در سامانه ثبت نام کرده‌اند که تاکنون شرایط ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر احراز شده است. در طرح نهضت ملی مسکن، در هر هکتار ۵۰ خانوار ساکن می‌شوند، در واقع به شهرسازی و رفاه مردم توجه بیشتری نسبت به طرح‌های قبلی شده است.

وی ادامه داد: تاکنون برای یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد، زمین آماده بارگذاری است و در حال ساخت است. یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد هم در مسیر تغییر کاربری و تصویب شورای عالی معماری و شهرسازی هستند. تا پایان شهریور، زمین ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد، تعیین تکلیف خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به اینکه چرا آماده‌سازی زمین برای ساخت ۴ میلیون واحد زودتر انجام نشد، افزود: جایابی زمین با توجه به مطالعات زمین‌شناسی و همینطور محدودیت در توسعه کلانشهرها زمان‌بر است ضمن اینکه سرعت انجام این کار در دولت سیزدهم، از دوره دولت نهم و دهم هم بیشتر بوده است.

هدف از مالیات بر خانه خالی کنترل بازار اجاره است نه درآمدزایی برای دولت

قاسمی در مورد ابزارهای مالیاتی بخش مسکن اظهار داشت: سامانه املاک مربوط به قانون مالیات بر خانه‌های خالی بر مبنای خوداظهاری است. البته ابزارهایی مثل محرومیت از برخی خدمات بانکی برای الزام به خوداظهاری پیش‌بینی شده است. در حال حاضر اطلاعات ۷۲ میلیون نفر در سامانه وجود دارد و به زودی به تمام جمعیت می‌رسد. بر اساس قانون جدید، ۷۵۰ هزار خانه خالی شناسایی شده که ۶۰ هزار مالک اعتراض دارند. هدف این قانون، درآمدزایی برای دولت نیست بلکه کنترل بازار اجاره است.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص ضمانت اجرایی مصوبه سقف افزایش اجاره بها گفت: بخش زیادی از موجران همراهی کردند ولی حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد مستاجران هم خانه را تخلیه کردند. یعنی ۸۵ درصد این مصوبه تاثیرگذار بوده است. قانون هم به صراحت شورای حل اختلاف را مرجع قرار داده است.

کمیسیون مشاوران املاک در در بسته جدید دولت به مبلغ اجاره بها بستگی ندارد

وی با اشاره به طرح دولت برای مهار قیمت اجاره‌بها بیان داشت: در بسته جدید دولت مربوط به اجاره مسکن، وزارت اقتصاد و دارایی هر سال قیمت منطقه‌ای را تعیین می‌کند و مشاوران املاک هم بر همان اساس حق کمیسیون خود را خواهند گرفت و دیگر به مبلغ اجاره بها بستگی ندارد.

قاسمی افزود: در طرح نهضت ملی مسکن، زمین اجاره ۹۹ است و قابل واگذاری نیست ولی اعیانی قابلیت معامله قولنامه‌ای دارد. برخی واحدهای مسکن مهر هم تا حد زیادی تکمیل شده ولی به خاطر تخلف هیئت مدیره، بلاتکلیف مانده‌اند. در تعامل با وزارت تعاون به دنبال رفع این مشکل هستیم. حدود ۷۰ هزار واحد مسکن مهر هم نیازمند خدمات رونمایی و زیربنایی هستند.

اقساط طرح نهضت ملی مسکن ۲۰ ساله و پلکانی است

وزیر راه و شهرسازی گفت: در جایی مثل پردیس تهران، مردم اقساط حدود ۱۰ هزار واحد مسکن را پرداخت کرده‌اند ولی خانه‌ای در کار نیست و به جای آن مثلا بزرگراه ساخته‌اند که بخش زیادی از این کار در دولت قبل بوده است. اقساط طرح نهضت ملی مسکن نیز ۲۰ ساله و پلکانی است و طوری در نظر گرفته می‌شود که حدود ۵۰ درصد هزینه‌های درآمدی خانواده باشد البته بنا داریم برای اقشار کم درآمد، تسهیلات دیگری هم در نظر گرفته شود.

وی اضافه کرد: حدود ۴۵۰ میلیون تومان تسهیلات برای خانه‌های نهضت ملی مسکن در تهران در نظر گرفته شده که درصدد هستیم میزان وام را افزایش دهیم تا آورده مردم کاهش یابد. با توجه به تورم سالانه، نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی در مورد هزینه ساخت داشت.

تفاهم ترانزیت ۲۰ میلیون تن کالای روسی به جنوب امضا شده است

قاسمی در بخش دیگر برنامه در خصوص حوزه راه بیان داشت: رکورد صد ساله کشور در حوزه ترانزیت کالا زده شده است. تا پیش از این سالانه ۴ تا ۵ میلیون تن کالا از ایران ترانزیت می شد ولی این رقم به ۱۰ میلیون تن رسیده و برنامه امسال، تحقق ترانزیت ۲۰ میلیون تن است. تفاهم ترانزیت ۲۰ میلیون تن کالای روسی به جنوب امضا شده است.

وی افزود: بخش قابل توجهی از تاثیرات تحریم‌ها را خنثی کرده‌ایم مثلا امروز تولیدکننده واگن شده‌ایم و قصد نوسازی ناوگان ریلی را داریم. هواپیماهای ما از نظر قدمت شرایط مناسبی ندارند ولی در حوزه تعمیرات پیشرفت کرده‌ایم و حتی ایرباس‌های کشورهای دیگر را تعمیر می‌کنیم. در حوزه جاده‌ای به دنبال ایمن‌سازی بیشتر راه‌ها تا اربعین هستیم.

در ایام اربعین هیچ نوع بلیط چارتری نخواهیم داشت

وزیر راه و شهرسازی در خصوص وضعیت راه‌ها در موسم اربعین حسینی گفت: طی توافق با عراق، چندین پایانه مرزی برای اربعین در نظر گرفته شده و در قیمت بلیط اتوبوس‌ها هم اقدامات جدی انجام می‌دهیم. ۳۰۰ هزار نفر از طریق قطار به مرزهای عراق منتقل می‌شوند. در ایام اربعین هیچ نوع بلیط چارتری نخواهیم داشت و قیمت مصوب توسط سازمان هواپیمایی اعلام می‌شود. قیمت بلیط هواپیما از ایران تا سوریه نصف هزینه تهران تا نجف است در حالیکه مسافت دو برابر است؛ دلیل این امر، اداره فرودگاه نجف توسط بخش خصوصی است که خدمات فرودگاهی‌اش بیش از هزینه بلیط است.

قاسمی در پایان با اشاره به پروژه‌های جاد‌ه ای کشور گفت: پروژه آزادراه تهران – شمال ۳۰ سال است شروع شده و هنوز تمام نشده است. با مهندس فتاح در بنیاد مستضعفان توافق کردیم تا پایان سال، باند رفت قطعه دوم به اتمام برسد و باند برگشت تا دو سال آینده انجام شود. قطار تهران -اصفهان هم با فاینانس چینی‌ها انجام می‌شود و زیرسازی آن انجام شده است؛ بخشی از فاینانس محقق شده و امیدواریم در ادامه با مشکل مواجه نشویم.

انتهای پیام/ مسکن



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.