۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۶۵۳۵ ۰۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۰ دسته: مالیات
۰

لطف الله سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، ضمن اعلام حمایت از دولت در راه‌اندازی سامانه مودیان مالیاتی، گفت: این سامانه با شناسایی دقیق درآمدهای مشمول مالیات افراد، عدالت مالیاتی را بهبود می‌دهد و از فرار مالیاتی جلوگیری می‌کند.

اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان مالیاتی، یک تحول در اقتصاد کشور محسوب می‌شود که قرار است به همت سازمان امور مالیاتی، علاوه بر اخذ عادلانه مالیات از فعالین اقتصادی، شرایط را برای شفافیت بیشتر در اقتصاد کشور فراهم آورد. در این زمینه لطف الله سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با مسیر اقتصاد در مورد سامانه مودیان مالیاتی گفت: در مورد این سامانه و شکل اجرای طرح باید دولت در مجلس حضور یابد و توضیحاتی به نمایندگان ارائه دهد شکل اجرای این طرح مهم است این سامانه باید تمام نقاط ظریف داستان را ببیند. این سامانه، سامانه مهمی است و باید دقیق تمامی زوایای اجرای آن بررسی شود.

شناسایی دقیق درآمدهای مشمول مالیات افراد با سامانه مودیان

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار داشت: ما هنوز در حوزه کارتخوان ها مشکل داریم کسی که کارتخوان دارد در حال حاضر انواع پرداخت‌هایی دارد و انجام می دهد که این پرداخت ها به حساب درآمدش محسوب می شود اما آیا این درست است؟ حتما این روش غلط است مگر هر پرداخت و دریافتی دارایی و درآمد محسوب می شود؛ بنابراین در اجرا باید این نکات را در نظر گرفت که اینها ایراد دارد و باید سامانه دقت کند که درآمد واقعی افراد را شناسایی کند ‌‌نه تراکنش‌ها را. اگر سامانه تنها براساس تراکنش عمل کند حتما دچار اشتباه در محاسبه خواهد شد و روشی غلط و اشتباه است .

وی ادامه داد: سامانه مودیان از این نظر بسیار اهمیت دارد که باید یک هدف را به دنبال داشته باشد و آن شناسایی درآمد افراد باشد. قطعا سامانه مودیان، ما را به عدالت اجتماعی نزدیک می کند، جلوی فرار مالیاتی را می گیرد و درآمد دولت را افزایش می دهد به نحوی که از این درآمد ایجاد شده برای دولت دو طرف راضی هستند یعنی هم صاحب درآمد و هم دولت راضی است چون واقعی است در واقع افراد و سلیقه ها در آن دخالت ندارند.

مجلس از سامانه مودیان مالیاتی حمایت می‌کند

وی با بیان اینکه این سامانه از فرارهای مالیاتی جلوگیری می کند،گفت: هر چقدر که ما به اقدامات واقعی و حقیقی افراد نزدیک شویم به عدالت نزدیک شده‌ایم فرض کنید کارشناس مالیاتی در یک مغازه به گونه ای محاسبه می کند در مغازه دیگر به گونه‌ای دیگر حساب می‌کند چون فرد است فرض این است که فرد فاسدی نیست و درست است اما برداشت فردی است و فرد اشتباه می کند اما سیستم خطا نمی کند و دقیق کار می کند. اگر نرم افزار درست نوشته شده باشد و همه زوایا را دیده باشد امکان هر سواستفاده ای را صفر می کند.

وی خاطر نشان کرد: ما در مجلس از این سامانه حمایت می کنیم چراکه باید به سمت سامانه‌ای شدن حرکت کنیم قطعا ماشین دقیق تر از انسان در محاسبات عمل می کند.

انتهای پیام/ مالیات



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.