۲۸ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۶۵۱۹ ۰۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: سید حسن محفوظی
۰

طی هفته گذشته، آمریکا معافیتی برای فروش اوراق قرضه روسیه در نظر گرفت. به عقیده بسیاری از کارشناسان، این معافیت کاملا به سود شرکت‌های سرمایه‌گذاری آمریکایی است. این شرکت‌ها با خرید اوراق قرضه روسیه با تخفیف‌های بالا، سودهای کلانی کسب خواهند کرد.

به گزارش مسیر اقتصاد یکی از ابزارهای تحریمی مورد استفاده توسط آمریکا علیه سیستم بانکی و مالی روسیه، تحریم خرید هر نوع اوراق قرضه روسیه بود. در پی این تصمیم، روسیه نیز که مطابق تحریم‌های آمریکا قادر به پرداخت ارزی بدهی‌های خود نبود، پس از چند مرتبه نکول بدهی، اعلام کرد که بدهی‌های خود را تنها به روبل پرداخت خواهد کرد، موضوعی که سرانجام به اعطای معافیت تحریمی موقت توسط آمریکا منجر شد.

احتمال کاهش رتبه اعتباری روسیه در بازارهای مالی

در واقع اگرچه روسیه قادر به پرداخت سررسید بدهی‌های خود بوده، تحریم‌های آمریکا مانع انتقال این پول‌ها به حساب ذی‌نفعان شده و نکول بدهی رخ داده است؛ موضوعی خارج از کنترل دولت روسیه که به هر ترتیب احتمال دارد در آینده هزینه استقراض روسیه از بازارهای مالی بین‌الملل را افزایش و جایگاه این کشور را در این بازارها تنزل دهد.

نکول بدهی‌های روسیه سبب شد تا کارشناسان بازارهای مالی، تحریم‌های آمریکا علیه روسیه را تهدیدی برای اوراق مشتقه موسوم به اوراق مبادله نکول اعتباری (CDS) [۱] اعلام کردند.

اوراق مبادله نکول اعتباری، ابزاری است به واسطه آن سرمایه‌گذاران در بازار بدهی می‌توانند ریسک نکول بدهی را با سایر سرمایه‌گذاران مبادله کنند. برای این کار، «وام‌دهنده» از یک سرمایه‌گذار که معمولا یک بانک بزرگ یا یک نهاد سرمایه‌گذاری بزرگ است، یک نکول اعتباری یا CDS خریداری می‌کند. با این کار، فروشنده CDS موافقت می‌کند تا در صورت عدم پرداخت بدهی توسط «وام‌گیرنده»، بدهی را به «وام‌دهنده» بازپرداخت کند.

معافیت تحریمی آمریکا به اوراق مالی مبادله نکول روسیه

تعیین نرخ خرید CDSها در حراج تعیین می‌شوند، اما با اعمال تحریم‌های آمریکا برگزاری حراج و فرایند قیمت‌گذاری این اوراق عملا غیرقانونی شد. با این وجود، هفته گذشته دولت آمریکا معافیت تحریمی صادر کرد که بر اساس آن فروش اوراق قرضه روسیه به نهادهای صادرکننده اوراق CDS در مدت زمان محدودی مجاز باشد.

از آن‌جایی که در حال حاضر اوراق بدهی روسیه با تخفیف‌های بالایی معامله می‌شود، کارشناسان این معافیت را به سود شرکت‌های بزرگ سرمایه‌گذاری آمریکایی مانند PIMCO می‌دانند که با خرید اوراق قرضه روسیه از خریداران اولیه با تخفیف‌های بسیار، به سودهای کلانی در بلندمدت دست می‌یابند.

ابزار تحریم و معافیت تحریمی ۲ روی یک سکه هستند

به عبارت دیگر به کمک این معافیت سه‌ماهه از طرف وزارت خزانه‌داری آمریکا، هم سرمایه‌گذاران آمریکایی و اروپایی به طور کامل از بازارهای مالی مرتبط با روسیه خارج خواهند شد و هم با فراهم‌آوردن بستری برای شرکت‌های سرمایه‌گذاری آمریکایی، با خرید این اوراق در قیمت پایین، سودهای بالایی نصیب این نهادهای مالی خواهد شد.

پیش‌بینی می‌شود در آینده، نهادهای فروشنده CDS، به کمک معافیت‌های دیگری که توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا صادر می‌شود، بدهی‌های خود را از طریق کانال‌های ویژه‌ای از دولت روسیه دریافت کنند؛ به‌ویژه اینکه دولت روسیه با بحران بدهی‌های خارجی مواجه نیست و با توجه به منابع ارزی خود، توان بازپرداخت ارزی بدهی‌های خود را دارد. البته این احتمال نیز وجود دارد که این نهادها بدهی خود را از طریق منابع ارزی روسی بلوکه‌شده توسط آمریکا باز پس گیرند.

بررسی رفتار آمریکا در اعطای معافیت‌های تحریمی به دیگر کشورها نیز نشان داده که آمریکا همواره از این ابزار جهت کنترل رفتار نهاد یا کشور تحریم‌شده و شناسایی راه‌‌های دور زدن تحریم‌ها استفاده کرده است.‌

پی‌نوشت:

[۱] Credit Default Swaps

منبع: رویترز؛

لینک اول و لینک دوم

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.