۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۶۴۹۷ ۰۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۰ دسته: مالیات
۰

کاظم اولیایی کارشناس مسائل اقتصادی، با تایید اینکه راه‌اندازی سامانه مودیان و اخذ عادلانه مالیات مشاغل به بهبود فضای کسب و کار کشور کمک می‌کند، افزود: در عین حال دولت باید درخصوص شیوه هزینه‌کرد مالیات‌ها به مردم و بخش خصوصی پاسخگو باشد.

یکی از مباحثی که در روزهای اخیر در اولویت دولت سیزدهم قرار گرفته، راه اندازی سامانه مودیان مالیاتی و حرکت به سمت اخذ عادلانه مالیات مشاغل و اصناف است. در این زمینه کاظم اولیایی به عنوان یک فعال اقتصادی در گفتگو با مسیر اقتصاد گفت: به طور مشخص شکی نیست که شفافیت از طریق دولت الکترونیکی راه‌اندازی سامانه مودیان مالیاتی باعث بهبود کسب و کار می‌شود. در واقع اثرات مثبت اجرای این طرح فقط به حوزه مالیات ستانی محدود نیست و در تمامی حوزه‌هایی که با بخش خصوصی درگیر است، میتواند موثر واقع شود.

لزوم اخذ عادلانه مالیات از بخش‌های اصناف، خدمات و تولید

وی ادامه داد: در حوزه مالیات  هم تولید کننده هم حاکمیت و هم مصرف‌کننده را در بر می‌گیرد و در حوزه اخذ مالیات باید مستقیم بتوانیم از طریق پست‌های فروش به درآمدهای اشخاص دست پیدا کنیم.

اولیایی با اشاره به اینکه صدور فاکتور یکی از راه‌های اخذ مالیات است گفت: فاکتور لزوما درآمد مبنای مالیات به صورت کامل محسوب نمی‌شود بلکه باید اسناد ارائه شده به عنوان هزینه و میزان سود هم به درستی ارائه شود تا مشکلی در حسابرسی مالیاتی ایجاد نشود.

وی افزود: درآمد یکی از ملاک‌های ورودی محاسبه مالیات است. اما در شرایط فعلی جامعه با توجه به آنکه بخش خدمات و بخش تولید ما و به طور کلی بخش خصوصی ما از جهات مختلف تحت فشار هستند بنابراین در این طرح باید تمامی ابعاد این حوزه بررسی شود تا فشار بیش از حد مالیاتی وارد نشود و از سوی دیگر مانع از فرار مالیاتی شود. باید عملیات فرآوری داخلی اصناف، خدمات و تولید را به صورت هوشمند تحت نظارت خود قرار دهیم تا به صورت عادلانه و شفاف مالیات اخذ گردد.

دولت باید نسبت به هزینه کرد درآمدهای مالیاتی پاسخگو باشد

این فعال اقتصادی بیان کرد: در شرایط فعلی هیچ کس مخالفتی ندارد و اگر صرفا مبنا و ملاک برای سازمان امور مالیاتی درآمد باشد و آنچه که ممیز میخواد مالیات ببندد این قطعا به شرایط فعلی بنگاه‌ها آسیب وارد می‌کند. بنابراین در این طرح باید تمامی ابعاد اقتصادی پایانه‌های فروشگاهی بررسی شود.

وی با بیان اینکه مالیات همیشه برای دولت‌ها یکی از ارکان ایجاد در آمد محسوب می‌شود و بسیاری از دولت‌ها از طریق مالیات و هزینه‌کرد آن در حوزه زیرساخت کشور صرف شده است گفت: باید درآمدهای ثابت و پایداری برای حاکمیت و دولت ایجاد شود به شرط آنکه در اجرای این سامانه نباید طرح‌های سلیقه‌ای در نظر گرفته شود و این طرح به صورت کاملا عادلانه اجرا شود تا اصناف به عادلانه بودن این دریافت اطمینان حاصل کنند.

این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: این مالیات‌ها باید مشخص شود که در کجاها مصرف می‌شود تا اینکه دولت چاق نداشته باشیم و بهره‌وری آن کاهش نیابد. باید تمام این جوانب را در نظر بگیریم و درآمد پایدار زمانی مطلوب است که دولت به کوچک‌سازی بهره‌وری دولت بالا رود و آنکه مطمئن شویم و درآمدهای کسب شده در جای درست صرف می‌شود همین امر باعث می‌شود که اصناف با اطمینان در این طرح  همکاری کنند.

اولیایی در پایان خاطرنشان کرد: سامانه مودیان مالیاتی از ۲۰ تیر در پایانه‌های فروشگاهی راه‌اندازی می‌شود که با اجرای این طرح شاهد کاهش کسری بودجه و فرارهای مالیاتی خواهیم بود.

انتهای پیام/ مالیات



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.