۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۶۳۵۴ ۲۹ تیر ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۰ دسته: انرژی، انرژی هسته‌ای نام نویسنده: احسان امیدی
۰

دولت جدید کره جنوبی قصد دارد سهم انرژی هسته‌ای از تولید برق این کشور را به بالای ۳۰ درصد تا سال ۲۰۳۰ میلادی افزایش دهد. در حال حاضر سهم برق هسته‌ای از کل تولید برق کره جنوبی ۲۷ درصد است و دولت جدید اعلام کرده تمدید فعالیت نیروگاه‌های هسته‌ای را در اولویت قرار خواهد داد.

به گزارش مسیر اقتصاد یون سوک یئول رئیس جمهور جدید کره جنوبی بعد از شروع به فعالیت خود به صراحت درخصوص برنامه دولت برای توسعه تولید برق از انرژی هسته‌ای صحبت کرده است. بر این استس دولت کره جنوبی قصد دارد برنامه قبلی درخصوص از مدار خارج کردن برخی از نیروگاه‌های هسته‌ای را لغو و سهم انرژی هسته‌ای از تولید برق را افزایش دهد.

بر اساس کره جنوبی قصد دارد نه تنها سرمایه‌گذاری در احداث نیروگاه‌های جدید هسته‌ای را تقویت کند، بلکه قصد دارد به یک منبع بین‌المللی برای صادرات رآکتور هسته‌ای به دیگر کشورهای جهان نیز تبدیل شود.

افزایش سهم انرژی هسته‌ای از تولید برق کره جنوبی به بالای ۳۰ درصد

در حال حاضر سهم انرژی هسته‌ای از تولید برق کره جنوبی در حدود ۲۷ درصد است که در صورت تعطیلی برخی نیروگاه‌ها، این سهم در آینده با افت مواجه میشد.

اما رئیس جمهور جدید این کشور تاکید کرده است تعطیلی نیروگاه‌های هسته‌ای در دستورکار وی نیست و علاوه بر این قصد دارد با افزایش تولید برق هسته‌ای، سهم این حوزه از کل تولید برق را به بالای ۳۰ درصد تا سال ۲۰۳۰ میلادی افزایش دهد و در مقابل از وابستگی خود به واردات سوخت‌های فسیلی بکاهد.

حرکت دوباره کشورهای به سوی توسعه انرژی هسته‌ای

کره جنوبی چهارمین اقتصاد آسیاست که در سیر بازگشت به تولید بیشتر برق هسته‌ای با دیگر کشورهای جهان همراه می‌شود. این درحالیست که دولت قبلی کره جنوبی عزمی برای توسعه تولید برق از نیروگاه‌های هسته‌ای نداشت و این صنعت را از اولویت خارج کرده بود. از سال ۲۰۱۱ میلادی و درپی وقوع حادثه اتمی فوکوشیما، دولت‌ها در کره جنوبی اقبالی به انرژی هسته‌ای نداشتند و در این حوزه سرمایه‌گذاری نکردند. بنابراین برای اولین بار در طول ۱۱ سال اخیر است که دولتی موافق توسعه انرژی هسته‌ای در کره جنوبی بر سر کار می‌آید.

گفتنی است وقوع جنگ اوکراین و افزایش بی سابقه قیمت حامل‌های انرژی در جهان نیز نقشی تعیین کننده در بازگشت دوباره کشورها به سمت تولید برق هسته‌ای داشته است. انرژی هسته‌ای مشکلات عدم پایداری انرژی‌های تجدیدپذیر همچون بادی و خورشیدی را ندارد و به عنوان یک منبع انرژی پاک می‌تواند امنیت تامین انرژی کشورها را با هزینه‌ای معقول تضمین کند.

در بیانیه دولت کره جنوبی در این خصوص آمده است: «در حالیکه کشورهای جهان به سمت کاهش تولید کربن حرکت می‌کنند و جنگ اوکراین مشکلاتی را در زنجیره تامین بسیاری از کالاها ایجاد کرده، سیاستگذاری انرژی در تامین امنیت انرژی و کاهش تولید کربن بسیار حیاتی است.»

کره جنوبی بعد از چین، هند و ژاپن، چهارمین واردکننده بزرگ نفت در جهان محسوب می‌شود. این کشور همچنین سالانه مقادیر زیادی گاز طبیعی نیز وارد می‌کند.

منبع: رویترز

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.