۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۶۰۸۷ ۲۶ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰ دسته: انرژی
۰

روسیه قصد دارد با راه‌اندازی یک شاخص بومی معتبر برای قیمتگذاری و فروش نفت، از قدرت اثرگذاری شاخص‌هایی همچون برنت و WTI بر بازار جهانی بکاهد و با فراهم کردن امکان فروش نفت با پرداخت روبل، تحریم نفتی کشورهای غربی را بی اثر کند.

به گزارش مسیر اقتصاد دولت روسیه قصد دارد یک شاخص بومی برای قیمتگذاری و فروش نفت راه‌اندازی کند. روسیه قصد دارد با استفاده از این شاخص بومی و بازار بورس آن، به فروش بیشتر نفت به پول ملی خود کمک کند و از اثرات تحریم‌های آمریکا و اروپا بر فروش نفت خود بکاهد.

روسیه یک شاخص بومی برای قیمتگذاری و فروش نفت راه‌اندازی می‌کند

بر این اساس وزارتخانه‌های کلیدی روسیه در کنار تولیدکنندگان نفت و بانک مرکزی این کشور، در کنار هم برنامه‌ای را برای ایجاد یک شاخص معتبر بومی برای قیمتگذاری و فروش نفت تدوین کرده‌اند که قرار است از ماه‌های پایانی سال ۲۰۲۲ میلادی آغاز به کار کند.

روسیه قصد دارد با جذب سرمایه‌های خارجی که عمدتا خریداران نفت این کشور هستند، اثرگذاری خود بر قیمت جهانی نفت را افزایش دهد و شاخص بومی خود را در طول سال ۲۰۲۳ میلادی به یکی از شاخص‌های معتبر تبدیل کند.

ایجاد شاخص بومی برای قیمت نفت اقدامی برای کاهش اثرات تحریم‌ها

گفتنی است ایجاد یک شاخص بومی معتبر برای قیمت نفت بیش از یک دهه است که در دستورکار روسیه قرار دارد؛ اما تا به حال حجم بسیار کمی از نفت این کشور در قالب ارز ملی روسیه و از طریق بازار بورس مسکو به فروش رفته است. در عین حال بعد از وقوع جنگ اوکراین و تحریم‌های گسترده آمریکا و اروپا علیه روسیه، بار دیگر ایده ایجاد شاخص بومی برای قیمت نفت به طور ویژه در دستورکار این کشور قرار گرفته است.

بعد از اعمال تحریم‌ها، به دلیل رشد قیمت جهانی نفت و گاز، درآمد روسیه از محل صادرات انرژی، با وجود کاهش میزان حجمی صادرات، افزایش چشمگیری داشته است و در حال حاضر کشورهای غربی به دنبال راهکارهایی برای کاهش درآمدهای ارزی روسیه هستند.

روسیه به دنبال جذب همکاری بین‌المللی برای کاهش قدرت دلار در بازار نفت

در حال حاضر قیمت هر بشکه نفت خاص روسیه که اورالز نام دارد، با تخفیف ویژه خریداران فروخته می‌شود؛ به طوریکه بر اساس برآوردها در زمانی که شاخص قیمت برنت روی هر بشکه ۱۱۰ دلار قرار داشت، قیمت نفت اورالز روسیه با هر بشکه ۸۴ دلار به مشتریان فروخته میشد.

اما روسیه به دنبال آن است که با جذب همکاری بین‌المللی، از قدرت نظامات دلاری و یورویی بر بازار نفت بکاهد و در نتیجه اثرگذاری تحریم‌ها را خنثی نماید. تا به حال نیز تلاش موفق روسیه در جلب همکاری بین‌المللی از دلایل اصلی بالا ماندن درآمدهای ارزی این کشور با وجود تحریم‌های سنگین کشورهای غربی بوده است.

فروش با روبل از مزایای ایجاد شاخص بومی قیمت نفت

یکی از مهمترین مزایای ایجاد یک بازار و شاخص معتبر برای قیمت نفت در روسیه، فراهم شدن امکان قیمتگذاری و فروش نفت با ارز ملی این کشور یعنی روبل است. به این ترتیب کشوری که به نظام پرداخت روبلی روسیه دسترسی داشته باشد، به سادگی می‌تواند بدون نیاز به دور زدن تحریم‌های غرب، از روسیه نفت خریداری کند و پول آن را به روبل این کشور پرداخت کند.

روسیه پیش از این نیز شرکت‌های واردکننده گاز را موظف کرده بود با افتتاح حساب روبلی، گاز این کشور را از بازار داخلی این کشور و از طریق پرداخت روبل خریداری کنند.

منبع: بلومبرگ

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.