۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۶۰۳۰ ۲۵ تیر ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۰ دسته: انرژی کارشناس: سعید نوری کرم
۰

روسیه به تازگی به دلیل تعمیر و نگهداری، صادرات گاز به آلمان از مسیر خط لوله نورد استریم را کاهش داده است. در پی این اتفاق قیمت انرژی در آلمان به شدت افزایش یافته و علاوه بر افزایش هزینه مصرف برق برای مردم، صنایعی همچون فولاد، آهن خام و مواد شیمیایی با مشکلات جدی مواجه شده‌اند. دولت آلمان که به واردات گاز از روسیه وابسته است، برای کاهش اثرات آن به سمت افزایش تولید بیش‌تر برق از نیروگاه‌های زغال سنگ سوق پیدا کرده است.

به گزارش مسیر اقتصاد با افزایش چشمگیر قیمت انرژی در پی تعمیر و نگهداری و تعطیلی خط لوله نورد استریم[۱] مالکان و شرکت‌های مدیریت املاک در آلمان در حال افزایش نرخ ثابت ماهانه هزینه‌های گرمایش هستند. به طوری‌که یکی از شرکت‌های مسکن در برلین از افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت گرمایش آپارتمان‌هایی که با گاز یا نفت گرم می‌شوند، خبر می‌دهد.

رشد کم سابقه قیمت انرژی در آلمان

طبق محاسبات انجمن شرکت‌های مسکن[۲] در آلمان است، هر خانوار باید تا ۳۸۰۰ یورو بیش‌تر برای انرژی در سال آینده بودجه اختصاص دهد. همچنین انجمن تعاونی‌های مسکن در ایالت زاکسن[۳] هشدار داد که این یک مشکل واقعی برای افراد با درآمد کم یا متوسط است. صدراعظم آلمان نیز قبلا به صراحت تاکید کرد: ما نمی‌توانیم به همه قیمت‌ها یارانه بدهیم. همچنین وزیر اقتصاد، رابرت هابک[۴] در چند هفته گذشته از آلمانی‌ها خواسته است که در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنند.

بزرگ‌ترین گروه املاک و مستغلات آلمان[۵]، در حال برنامه‌ریزی برای کاهش دمای ساختمان‌های با گرمایش به وسیله گاز است. به طوری‌که در شب، دمای اتاق تا ۱۷ درجه سانتی‌گراد (۶۲.۶ فارنهایت) باشد که با توجه به این موضوع می‌توان تخمین زد مصرف گاز تا ۸ درصد کاهش یابد.

وابستگی برلین به گاز روسیه

در وزارت اقتصاد، تهویه مطبوع از هفته‌ها پیش قطع شد و در پاییز کمتر از گرمایش استفاده می‌شود. وزیر اقتصاد آلمان، همچنین بیان کرد که موضوع قطع تهویه مطبوع‌ها و صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌تواند در سایر وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی نیز انجام شود.

بر اساس آمار در سال ۲۰۲۱، سهم گاز روسیه در آلمان ۵۵ درصد بود که در حال حاضر طبق اعلام وزارت اقتصاد، ۳۵ درصد است. در واقع این مسئله نشان می‌دهد که وابستگی برلین به گاز روسیه برای مدت طولانی دست کم گرفته شد.

تصریح قانون امنیت انرژی آلمان به منظور استفاده بیش‌تر از زغال سنگ

نبود گاز در زمستان دقیقاً همان چیزی است که دولت آلمان از آن می‌ترسد و به همین دلیل در حال تصویب قوانینی برای کاهش عواقب کمبود و تأثیر افزایش قیمت انرژی است.

قانون امنیت انرژی تصریح می‌کند که در آینده می‌توان از نیروگاه‌های زغال سنگ بیش‌تری برای تولید برق به جای نیروگاه‌های گاز سوز استفاده کرد تا از گاز برای گرمایش استفاده شود. پیش از این، زغال سنگ به منظور حفاظت از آب و هوا به طور پیوسته کاهش می‌یافت.

از اواسط خرداد، یونی‌پر[۶] که یک شرکت تأمین کننده انرژی در آلمان است، تنها ۴۰ درصد از گاز تضمین شده قراردادی را از گازپروم روسیه دریافت کرده است و مجبور به خریداری مقادیر قابل توجهی جایگزین شده است. قیمت‌های بالاتر بازار جهانی، شرکت را در یک وضعیت ناامن مالی قرار داده است و به همین دلیل اکنون یونی‌پر از دولت درخواست کمک مالی کرده است. در واقع صحبت از اختصاص یارانه دولتی ۹ میلیارد یورویی، مشابه پولی که در اوج بحران کرونا به شرکت هواپیمایی لوفت هانزا داده شد، است.

توقف صنایع فولاد و مواد شیمیایی در پی توقف کامل عرضه گاز روسیه

فریدریش مرز[۷]، گفت: “کشور ما ممکن است به سمت بدترین بحران اقتصادی از زمان تاسیس جمهوری فدرال آلمان پیش برود.” مرز گفت آلمان بالاترین نرخ تورم خود را در ۳۰ سال گذشته تجربه می‌کند و افزود که برای اولین بار در دهه‌‌های گذشته، تراز تجاری در حال تغییر است به طوری که این کشور بیش‌تر از صادرات کالا وارد می‌‌کند. او نتیجه گرفت که شرکت‌های آلمانی با از دست دادن رقابت بین‌المللی تهدید می‌شوند.

در مطالعه‌ای که در پایان خرداد منتشر شد، مؤسسه تحقیقات اقتصادی پروگنوس[۸] به پیامدهای توقف کامل عرضه گاز روسیه پرداخت، بدین معنی که آلمان باید به عرضه‌های سایر کشورها و حجم گازی که قبلاً ذخیره کرده است بسنده کند.

این مطالعه نشان داد که پس از چهار هفته، دیگر گاز کافی برای همه وجود نخواهد داشت. از آن‌جایی که طبق قانون، تأمین‌کنندگان گرمایش خانوارها و خدمات اجتماعی همچنان ادامه خواهند داشت، توقف در درجه اول صنعت را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بخش‌هایی مانند فولاد، آهن خام، مواد شیمیایی و شیشه به طور ویژه آسیب جدی خواهند دید و انتظار می‌رود تولید حدود ۵۰ درصد کاهش یابد و کل اقتصاد تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

همچنین پروگنوس تخمین زد که اگر عرضه گاز روسیه با شکست مواجه شود، تولید اقتصادی آلمان تا پایان سال ۱۲.۷ درصد کاهش می‌یابد.

منبع: ای ام پی

پی‌نوشت:

[۱] Nord Stream

[۲] Gdw

[۳] Saxony

[۴] Robert Habeck

[۵] Vonovia

[۶] Uniper

[۷] رهبر حزب راست میانه اتحادیه دموکرات مسیحی (CDU)

[۸] Prognos

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.