۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۵۶۱۹ ۱۶ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۰ دسته: انرژی
۰

دولت اکوادور بعد از دو هفته اعتراضات سراسری بخشی از مردم، سرانجام تصمیم گرفت از برخی از سیاست‌های اقتصادی خود شامل افزایش قیمت سوخت عقب نشینی کند. دولت اکوادور در سال‌های اخیر در همکاری با صندوق بین‌المللی پول سیاست‌های ریاضتی متعددی شامل کاهش یارانه‌ها و کاهش هزینه‌های دولت را در دستورکار قرار داده است.

به گزارش مسیر اقتصاد اکوادور یکی از کشورهای امریکای جنوبی است که درحال حاضر دولتی معتقد به سیاست‌های اقتصادی راست یا اصطلاحا لیبرال بر آن حاکم است. دولت این کشور در طول سال‌های اخیر سیاست‌های ریاضتی متعددی شامل کاهش هزینه‌های دولت و کاهش یارانه‌ها را در همکاری مستقیم با نهادهایی همچون صندوق بین‌المللی پول در دستورکار قرار داده است. بخش زیادی از مردم این کشور با سیاست‌های ریاضتی دولت مخالفند و در طول سال‌های اخیر این کشور صحنه اعتراضات گسترده مردمی بوده است.

کاهش قیمت سوخت در اکوادور بعد از دو هفته اعتراضات سراسری

سرانجام هفته گذشته دولت اکوادور در برابر اعتراضات سراسری مردم این کشور عقب نشینی و اعلام کرد در یک فرصت دو ماهه اصلاحاتی را باهدف کاهش فشار اقتصادی بر مردم در دستورکار قرار می‌دهد؛ کاهش قیمت حامل‌های انرژی و سوخت یکی از مهمترین اصلاحات اقتصادی مذکور است که مورد درخواست معترضین بوده است.

گویلرمو لاسو رئیس جمهور اکوادور یکشنبه هفته گذشته با کاهش قیمت گازوئیل و بنزین، عزم خود را برای همراهی با خواسته‌های معترضین نشان داد تا در نهایت اعتراضات سراسری که بیش از دو هفته به طول انجامیده بود پایان یابد.

دولت اعلام کرده است در آینده نزدیک برنامه خود را برای افزایش یارانه سوخت، محصولات غذایی و کود و همچنین بخشش بخشی از تسهیلات بانکی ارائه خواهد کرد.

«قیمت سوخت» نماد اعتراض به سیاست‌های لیبرالی

معترضین اکوادوری افزایش قیمت سوخت را به عنوان مهمترین خواسته خود در اعتراضات اخیر مطرح کرده بودند و آن را نمادی از اجرای سیاست‌های لیبرالی میدانستند.

اعتراضات سراسری دو هفتگی در اکوادور و بسته شدن مسیرهای ارتباطی توسط معترضین، مشکلاتی را برای بخش‌های تولیدی و به طور خاص تولید نفت اکوادور ایجاد کرده بود و در این مدت دست کم ۵ نفر از معترضین جان باختند.

کاهش ۵۰ درصدی تولید نفت در عرض دو هفته بیش از ۱۲۰ میلیون دلار به دولت اکوادور خسارت وارد کرد. پیش از این اعتراضات میزان تولید نفت اکوادور نزدیک به ۵۲۰ هزار بشکه در روز ارزیابی شده بود. علاوه بر این شرکت‌های مشغول فعالیت در حوزه‌های لبنیات، گردشگری و صنایع، بیش از ۵۰۰ میلیون دلار از اعتراضات سراسری متضرر شدند.

منبع: رویترز

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.