۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۵۴۰۳ ۱۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۰ دسته: مالیات
۱

در برنامه «میز اقتصادی خبر نیمروزی» کارشناسان راه‌اندازی سامانه مودیان را یک انقلاب مالیاتی در راستای ایجاد عدالت و شفافیت و رصد جریان‌های مالی، کالا و خدمات دانستند. همچنین ضمن اعلام پیشرفت ۷۰ درصدی راه‌اندازی سامانه مودیان، مهمترین الزام راه‌اندازی این سامانه، آموزش و آگاهی دادن به عموم مردم و مودیان عنوان شد.

به گزارش مسیر اقتصاد در برنامه «میز اقتصادی خبر نیمروزی» شبکه یک و خبر سیما، شنبه ۱۱ تیرماه، موضوع سامانه مودیان از تصویب تا اجرا، با حضور مهدی موحدی رئیس مرکز آموزش و پژوهش سازمان مالیاتی، علی ملک زاده پژوهشگر مالیاتی، هراتی مدیر اجرایی مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی و مهدی طغیانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

ایجاد پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان قدمت قانونی بالایی دارد

ملک زاده درباره اهداف وضع قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان گفت: سامانه مودیان و قانون پایانه فروشگاهی یک پیشینه خیلی طولانی دارد یعنی اگر بخواهیم بگوییم، از سال ۱۳۸۳ در قوانینی که وضع شد، راه اندازی صندوق مکانیزه فروش به دستگاه‌های مختلف به منظور شفاف سازی جریان کالاها و زنجیره آنها تکلیف شده بود.اما متاسفانه طی سالیان مختلف و با توجه به این که در قوانین بودجه هم این تکلیف قانونی آمده بود، صندوق مکانیزه فروش راه نیفتاد.
این کارشناس مالیاتی در خصوص دلایل اجرایی نشدن قانون سامانه مودیان اظهار داشت: اجرای این سامانه، مشکلات و پیچیدگی‌های بسیار زیادی دارد. اعم از این که ما بتوانیم برای همه کالا‌ها کد یکتا داشته باشیم یا مثلا همه صنوف و کسبه بتوانند این ساز و کار را اجرا کنند و این زیرساخت را قبول کنند.

رصد جریان کالا و اجرای عادلانه مالیات بر ارزش افزوده دلایل اصلی ایجاد سامانه مودیان

ملک زاده در مورد دلایل ایجاد سامانه مودیان گفت: علاوه بر مشکل عدم رصد جریان کالا در کشور، مشکل دیگری که بعد از سال ۱۳۸۷ با اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده وجود داشت، اعتراض خیلی از اصناف و کسبه به این قانون و ساز و کار تعیین مالیات بود. بسیاری از مودیان معتقد بودند که بی عدالتی برای آنها رقم خورده است. از طرفی سازمان امور مالیاتی نیز به دلیل وجود فاکتورهای صوری با مشکل مواجه بود. این مشکلات کنار هم باعث شد که قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان که بستر اصلی اجرایی قانون مالیات بر ارزش افزوده باشد تصویب شود.

وی افزود: به این ترتیب مالیات بر ارزش افزوده ضمانت اجرایی رصد جریان‌های مالی و کالا و خدمات در اقتصاد کشور شد. اصلی‌ترین کاری که این قانون باید انجام بدهد این است که برای رویداد‌های اقتصادی صورتحساب الکترونیکی صادر کند و نسخه ای از این صورتحساب الکترونیکی برای سازمان امور مالیاتی ارسال بشود و با دریافت تراکنش‌ بانکی متناظر از بانک مرکزی، در این سامانه تقاطع گیری شده و صحت رویداد‌ مالی به دست بیاید و براساس آن دیگر فرآیند‌های بعدی مثل اخذ مالیات بر ارزش افزوده و سایر موارد را پوشش بدهد.

آموزش و آگاهی مردم و مودیان، الزام مهم راه‌اندازی سامانه مودیان

ملک زاده در بخش دیگری از صحبت های خود درباره الزامات و نیازهای فعلی راه اندازی سامانه مودیان اظهار داشت: کار مهمی که تا قبل از راه اندازی سامانه مودیان باید انجام شود، آموزش و آگاهی دادن به مردم است.

وی افزود: تجربه تلخی که در جریان اجرای تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات های مستقیم در ماه اخیر اتفاق افتاد، ناشی از عدم اطلاع رسانی صحیح بند مربوطه در قانون بودجه مبنی بر محاسبه شدن تراکنش های واریزی کارتخوان های مودیان به عنوان فروش فعالان اقتصادی بود. لذا باید آموزش مردم به خصوص کسبه و مودیان به طور جدی دنبال شود.

پیشرفت سامانه مودیان حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد است

مهدی طغیانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در این برنامه گفت: قانون سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی که شاید از آن بتوان به یک انقلاب مالیاتی در کشورمان تعبیر کرد، هم از جهت شفافیت هم از جهت آن عدالتی که بوجود می‌آورد حائز اهمیت است. اما متاسفانه تا امروز نزدیک حدود ۱۴ ماه تاخیر در راه اندازی وجود دارد. در قانون پیش بینی شده بود که ظرف ۱۵ ماه از زمان ابلاغ قانون باید سامانه راه اندازی بشود، اما انجام نشده است.

طغیانی افزود: اواخر خرداد با بعضی از اعضای کمیسیون اقتصادی در مرکز تنظیم مقررات مالیاتی یک گزارشی  از وضعیت سامانه گرفته شد که پیشرفت خوبی در دولت جدید اتفاق افتاده است. در دولت قبل با وجود همه زحماتی که کشیده شد پیشرفت قانون از جهت اجرای سامانه زیر ۲۰ درصد بوده است، ولی در این دولت برآورد پیشرفت حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد است.

وی افزود: قرار است یک رونمایی در اواخر تیرماه انجام بشود و بعد بحث راه اندازی و عضویت کسب و کار‌ها در سامانه را شاهد باشیم.

سامانه مودیان کار بزرگی است که باید به بلوغ برسد

آقای هراتی رئیس اداره اجرایی مرکز تنظیم مقررات نظام پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان هم گفت: هوشمندسازی نظام مالیاتی کشور یکی از آرمان‌های همیشگی نظام مالیاتی بوده که بستر اصلی آن در اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان دیده شده است.

رئیس اداره اجرایی مرکز تنظیم مقررات نظام پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان درباره تفکیک حساب‌های شخصی و تجاری هم گفت: این کار با همکاری بانک مرکزی در راستای اجرای قانون مفاد قانون اجرا می‌شود.
آقای هراتی افزود: اجرای قانون پایانه فروشگاهی سامانه مودیان یک کار بسیار بزرگ است که نیاز به رسیدن به یک بلوغی دارد لذا شاید بعد از اجرا هجمه‌های بسیاری به سامانه‌ مودیان وارد شود که برای آن هم پیش بینی کردیم و برنامه داریم.

بیش از ۷ میلیون نفر باید در سامانه مودیان ثبت نام کنند

آقای موحدی رئیس مرکز آموزش و پژوهش و برنامه ریزی مالیاتی در پاسخ به این سوال که چقدر زیرساخت‌ها آماده است و تکمیل و شروع به کار اصناف با این سامانه چقدر طول می‌کشد گفت: این زمان فقط در اختیار سازمان امور مالیاتی نیست، اما سازمان امور مالیاتی ممکن است بتواند چنین سامانه‌ای را رونمایی و افتتاح کند و از اول مهر ۱۴۰۱ ما عملا وارد شرایطی بشویم که در قالب سامانه مودیان پذیرای همه مودیان ارزش افزوده و مودیان اشخاص حقیقی و حقوقی ما باشیم که بالغ بر ۷ میلیون نفر هستند.

انتهای پیام/ مالیات



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.