۲۸ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۵۰۶۸ ۰۴ تیر ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰ دسته: انرژی
۲

صالح رحیمی کارشناس انرژی اندیشکده اقتصاد مقاومتی ضمن تاکید بر افزایش ظرفیت تولید برق برای پوشش کسری ۱۲ هزار مگاواتی در اوج مصرف، افزود: در مدیریت مصرف اولویت باید افزایش قیمت یا حتی قطع برق مشترکین بسیار پرمصرف باشد که هرچند تعداد کمی دارند ولی سهمی نسبتا بالا در مصرف برق بخش خانگی دارند.

در طول دو سال گذشته قطعی برق و خاموشی های گسترده به ویژه در بخش خانگی در تابستان به یکی از نگرانی‌های مردم تبدیل شده است. موضوعی که توسط مسئولین امر به کاهش تولید برق نیروگاه‌ها نسبت داده می‌شود. در این راستا صالح رحیمی کارشناس انرژی اندیشکده اقتصاد مقاومتی در گفتگو با مسیر اقتصاد گفت: در حالی که ظرفیت نامی نیروگاه‌های حرارتی بیش از ۷۵ هزار مگاوات برآورد می‌شود، اما ظرفیت عملی این نیروگاه‌ها، بنابر آمار رسمی منتشر شده توسط شرکت توانیر، حدود ۶۰ هزار مگاوات است که در عمل در زمان اوج این مقدار به صورت همزمان هیچگاه تولید نشده است و بر اساس آنچه که اعلام می‌شود، کمتر از ۵۰ هزار مگاوات از ظرفیت این نیروگاه‌ها در زمان اوج بار استفاده می‌شود.

نیاز ضروری کشور، افزایش ظرفیت تولید و تامین برق است

وی ادامه داد: ظرفیت نیروگاه‌های برق‌آبی کشور نیز ۱۲.۵ هزار مگاوات است که بهره‌برداری از آن کاملا به میزان بارش سالانه و حجم آب پشت سدها وابسته است و در سال ۱۴۰۰ تولید نیروگاه‌های برق‌آبی در زمان اوج بار حدود ۵ هزار مگاوات بوده است. با لحاظ ظرفیت اندک منابع تجدیدپذیر، در بهترین حالت میزان تولید برق کشور از مقدار حدود ۵۸ هزار مگاوات فراتر نخواهد رفت و با توجه به نیاز مصرف ۷۰ هزار مگاواتی در سال ۱۴۰۱، در این سال میزان ناترازی به بیش از ۱۲ هزار مگاوات رسیده است. این مقدار چیزی نزدیک به سه برابر نیاز مصرف شهر تهران است. پس نیاز ضروری کشور، افزایش ظرفیت تولید و تامین برق است.

رحیمی افزود: همه این میزان ناترازی را نمی‌توان با مدیریت مصرف جبران نمود. لذا وقوع خاموشی محتمل خواهد بود. فراموش نکنیم که وقتی نیروگاه‌ها با تمام ظرفیت در مدار هستند و هیچ ذخیره‌ای هم وجود ندارد، شبکه برق در ریسک و مخاطره بالایی قرار دارد و کوچکترین اغتشاش یا خرابی، شبکه را دچار فروپاشی (Blackout) می‌کند، برای نرسیدن به چنین حالتی، اعمال خاموشی مقطعی لازم است.

اولویت داشتن خاموشی مشترکین بسیار پرمصرف بخش خانگی

این کارشناس اندیشکده اقتصاد مقاومتی اضافه کرد: وزارت نیرو برای خاموشی صنایع، برنامه‌ای ترتیب داده تا آسیب کمتری به بخش تولید کشور وارد شود و اثرات اقتصادی کمتر و قابل جبرانی داشته باشد. اما به هر حال هم بخش صنعت و هم بخش کشاورزی از خاموشی‌ها متاثر خواهند شد. برای بخش خانگی و تجاری هم خاموشی مکرر یا طولانی مدت در گرمای تابستان رنج‌آور است و در عین حال فعالیت‌های روزمره را مختل می‌کند، اما اگر بناست خاموشی اعمال شود لااقل باید با اطلاع قبلی باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در صورتی که خاموشی به بخش خانگی اعمال شود، مشترکین بسیار پرمصرف باید در اولویت باشند. اما پایش دقیق تر رفتار مصرفی مشترکین زمانی ممکن است که کنتورها بتوانند دقیقا توان مصرفی مشترک را در زمان اوج بار (۱۲ تا ۱۸) و حتی بازه های کوتاه‌تر اندازه‌گیری و ثبت کنند. آگاهی بخشی به مردم برای کنترل مصرف در بازه زمانی اوج بار (پیک روز و پیک شب) که وسایل برقی غیرضرور را استفاده نکنند، بسیار مهم است و دولت باید از ظرفیت صدا و سیما در این زمینه استفاده کند.

انتهای پیام/ انرژی

  1. این آقای کارشناس محترم جواب بده که چطوری میخواد مشترک پر مصرف را تشخیص بده و فقط اون مشترک را قطع کنه
    (بدون اینکه بقیه مشترکین خانگی قطع بشند)

    ۰۰
    • از نظر فنی حرف شما درسته و فعلا امکان قطع مشترک از راه دور وجود نداره و به صورت منطقه‌ای خاموشی می‌دن. این موضوع زیرساخت خودش رو می‌خواد.
      اما این مصاحبه هم نگفته همین الان اجرا بشه، گفته از جنبه اجتماعی اونی که چند برابر بقیه مصرف می‌کنه رو با عموم مردم نباید یکسان دید.
      بعدش هم گفته پایش دقیق تر زمانی هست که دقیقا زمان پیک رو اندازه بگیرند چون مصرف در بازه پیک مهمه.

      ۰۰



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.