۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۴۶۰۲ ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

به گفته سخنگوی مجلس روسیه، این کشور قصد دارد در پاسخ به اقدامات تحریمی آمریکا، با دعوت از کشورهای چین، هند، ایران، برزیل، اندونزی، مکزیک و ترکیه، یک گروه ۸ جدید تشکیل دهد.

به گزارش مسیر اقتصاد تشکیل گروه های G7 و G20 از سوی آمریکا و متحدانش در طول دهه‌های اخیر با هدف اتخاذ تصمیم‌های کلان جهانی مسبوق به سابقه است. در حال حاضر گروه G20 متشکل از کشورهای در حال توسعه به طور سالانه اجلاس برگزار می‌کند و گروه G7 نیز متشکل از آمریکا، بریتانیا، کانادا، ژاپن، آلمان، ایتالیا و فرانسه عملا به گروهی به منظور هماهنگی سیاست‌های کشورهای متحد آمریکا تبدیل شده است. این درحالیست که پیش از سال ۲۰۱۴ روسیه نیز در گروه G8 حضور داشت و از آن سال به بعد با حذف روسیه، نام این گروه به G7 تغییر پیدا کرد.

این سیاست آمریکا در دوران هژمونی این کشور در تعیین سیاست‌های جهانی بدون رقیب بود، اما در سال‌های اخیر با افول قدرت اقتصادی آمریکا از یک سو و شدت گرفتن اعمال سیاست‌های تحریمی خصمانه از سوی دیگر، بسیاری از کشورهای جهان به فکر ایجاد گروه‌های قدرت جایگزین و هماهنگ نمودن سیاست‌های جهانی خود در قالب آن سوق پیدا کرده‌اند. از جمله این گروه‌ها می‌توان به گروه بریکس با حضور چین، روسیه، هند، برزیل و آفریقای جنوبی اشاره کرد.

روسیه به دنبال ایجاد یک «گروه ۸ جدید» با حضور ایران

در همین راستا ویاچسلاو وولودین سخنگوی مجلس دومای روسیه، به تازگی اعلام کرده است که این کشور قصد دارد در واکنش به اقدامات تحریمی آمریکا، یک گروه ۸ جدید با دعوت از برخی کشورهای بزرگ و در حال توسعه جهان شکل دهد.

روسیه قصد دارد در این ابتکار جدید خود از کشورهایی دعوت کند که برخلاف کشورهای عضو G7 فعلی، مشارکت کمتری در سیاست‌های تحریمی آمریکا دارند و برای این هدف کشورهای چین، هند، اندونزی، برزیل، مکزیک، ایران و ترکیه را انتخاب کرده است. این کشورها از نظر تولید ناخالص داخلی با شاخص برابری قدرت خرید (PPP) بیش از ۲۴ درصد از کل جهان را شامل می‌شوند و شکل گیری آن می‌تواند در اقتصاد جهان اثرگذاری قابل توجهی داشته باشد.

همچنین روسیه معتقد است با شکل دهی به گروه ۸ جدید میتواند بخش زیادی از مشکلاتی که امروز به دلیل تحریم‌های آمریکا با آن مواجه است را مرتفع نماید.

سیاست‌های آمریکا دلیل اصلی تشکیل گروه ۸ جدید

سخنگوی مجلس دومای روسیه معتقد است سیاست‌های تحریمی آمریکا و همراهی کشورهای اروپایی و برخی دیگر از کشورهای جهان با این سیاست‌ها، دلیل اصلی حرکت کشورها به سمت ایده‌های جدید برای نقش آفرینی در تحولات جهانی است و این حرکت کشورها روند تضعیف قدرت جهانی آمریکا را تشدید خواهد کرد.

وی در این خصوص گفته است: آمریکا با دستان خود شرایطی را به وجود آورده است که دیگر کشورها برای ایجاد شرایط گفتگوی برابر و برقراری روابطی که به طور دوجانبه سودمند باشد، چاره‌ای جز ایجاد گروه‌های جدید ندارند و ایده روسیه نیز در همین راستا در دستورکار قرار گرفته است.

به بیان دیگر در شرایطی که آمریکا به طور یکجانبه درحال تحمیل منافع خود به دیگر کشورهای جهان است، دیگر کشورها نیز به سمت اتحاد بیشتر در برابر این سیاست‌های یکجانبه حرکت خواهند کرد.

منبع: راشاتودی

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.