۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۴۵۲۶ ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰ دسته: کشاورزی
۰

برومند چهارآیین رئیس هیات مدیره شرکت مادر تخصصی توسعه صنعت طیور، ضمن اشاره به استفاده از ظرفیت سامانه بازارگاه برای توزیع نهاده اعتباری میان مرغداران گفت: بعد از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، به دلیل افزایش قیمت نهاده‌ها مرغداران توان تامین سرمایه در گردش لازم برای جوجه‌ریزی مجدد را ندارند.

برومند چهارآیین رئیس هیات مدیره شرکت مادر تخصصی توسعه صنعت طیور در گفتگو با مسیر اقتصاد در خصوص حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: از نظر اقتصادی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی یک اقدام مورد نیاز برای رشد تولید بود زیرا ارز ۴۲۰۰ تومانی ایجاد رانت و فساد می‌کرد. اما شیوه حذف این سیاست در حال حاضر مشکلاتی دارد که اثرات مثبت حذف آن برای بخش تولید را از بین می‌برد.

سرکوب قیمت مرغ و عدم حمایت از تولیدکنندگان بعد از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی

رئیس هیات مدیره شرکت مادر تخصصی توسعه صنعت طیور اظهار داشت: به عنوان مثال در حال حاضر هزینه‌های مرغداران به ۶ برابر افزایش یافته است به طوری که قیمت ذرت از ۱۹۰۰ تومان با در نظر گرفتن کرایه‌های حمل‌ونقل به بیش از ۱۲ هزار تومان رسیده است و قیمت سویا که ۳۷۰۰ تومان بود به بیش از ۱۸ هزار تومان افزایش یافته است.

وی ادامه: در چنین شرایطی دولت مجددا همانند گذشته سیاست بسیار غلط سرکوب قیمت مرغ در بازار را در دستور کار قرار داده است. این تصمیم نتیجه عدم توجه به نظرات بخش خصوصی و اتحادیه‌ها است و دولت قصد دارد به تنهایی برای تمام امور صنعت مرغداری تصمیم بگیرد.

دولت از ظرفیت سامانه بازارگاه برای توزیع اعتباری نهاده استفاده کند

چهارآیین در ادامه بیان داشت: قیمت تمام شده مرغ زنده در درب مرغداری‌ها با ۱۲درصد سود برابر با ۵۳ هزار تومان است در صورتی که دولت قیمت را ۴۱ هزار تومان تعیین کرده و همین امر باعث زیان تولیدکنندگان شده است.

رئیس هیات مدیره شرکت مادر تخصصی توسعه صنعت طیور مطرح کرد: مرغداران با توجه به وضعیت موجود، به این نتیجه رسیده­‌اند که دیگر جوجه‌ریزی نکنند، بنابراین از ۱۵ تیر ماه بازار مرغ بشدت دچار مشکل می‌شود و قیمت مرغ آماده طباخی در مرداد ماه امسال بین ۸۰ الی ۱۰۰ هزار تومان در نوسان خواهد بود.

وی در پایان با اشاره به سامانه بازارگاه اظهار داشت: دولت برای بهبود شرایط تولید در کشور می‌تواند از ظرفیت سامانه بازاراگاه برای توزیع نهاده اعتباری در میان مرغداران استفاده کند و متقابلا در پایان دوره پرورشی، مرغ تولید شده را از مرغداران تحویل بگیرد.

انتهای پیام/ کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.