۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۴۴۸۵ ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۰ دسته: فرار مالیاتی، مالیات
۲

اجتناب مالیاتی بالای صاحبان مشاغل در سال‌های گذشته موجب شده است در سال جاری با مبنا قرار گرفتن تراکنش‌های بانکی، میزان مالیات تعیین شده برای برخی از آن‌ها تا ۱۰ برابر افزایش یابد و این مسئله اعتراضات آن‌ها را درپی داشته است. از سازمان مالیاتی انتظار می‌رود در اخذ عادلانه میزان مالیات مشاغل عقب نشینی نکند، چراکه چنین کاری به ایجاد حس بی عدالتی در اخذ مالیات، ناتوان جلوه دادن دولت و در نهایت جبران کسری بودجه از مسیرهایی که به تورم دامن می‌زند، منجر خواهد شد.

مسیر اقتصاد/ در سال جاری بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و سازمان امور مالیاتی اقداماتی را در جهت تقویت حکمرانی ریال و رصد تراکنش‌های بانکی به منظور جلوگیری از پولشویی و فرار مالیاتی در دستورکار قرار داده‌اند که از مهمترین آن‌ها می‌توان به تعیین سقف تراکنش برای حساب‌های افرادی که پرونده مالیاتی ندارند و همچنین اخذ مالیات صاحبان مشاغل بر مبنای کارکرد حساب بانکی آن‌ها اشاره کرد.

رصد تراکنش‌های بانکی اولین اقدامی است که کشورها به منظور اخذ عادلانه مالیات و جلوگیری از تامین مالی فعالیت‌های غیرقانونی انجام می‌دهند، اما در اقتصاد ایران این سیاست اولیه، تا به حال اجرا نشده است و بسیاری از افراد با تراکنش‌های بالای هزار میلیارد تومان در سال، هنوز پرونده مالیاتی ندارند.

صاحبان مشاغل هر سال کمتر از ۵ میلیون تومان مالیات می‌دهند

به طور کلی تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی که در طول سال کسب درآمد می‌کنند، موظفند مطابق قانون، مالیات سالانه خود را به دولت پرداخت کنند. مالیات کارمندان حقوق بگیر، پیش از واریز حقوق از حساب آن‌ها کسر و به حساب سازمان امور مالیاتی واریز می‌شود. شرکت‌های تولیدی و اشخاص حقوقی نیز بر اساس برآورد سالانه از درآمدها و مخارج، مالیاتشان را به دولت پرداخت می‌کنند. اما در این میان اخذ مالیات از صاحبان مشاغل و اصناف شامل پزشکان، وکلا، فروشگاه‌ها، کارگاه‌ها و تمامی مشاغل خدماتی، با چالش‌های جدی مواجه بوده است.

بر اساس آمار در سال ۱۴۰۰، ۴ میلیون مودی مشاغل کشور در مجموع ۱۷ هزار میلیارد تومان مالیات پرداخت کرده‌اند و به این ترتیب هرکدام از آن‌ها در طول سال کمتر از ۵ میلیون تومان به دولت مالیات پرداخت کرده که از میزان قانونی آن به مراتب پایین تر است. بر اساس تخمین‌ها میزان مالیات پرداختی صاحبان مشاغل کمتر از یک دهم مالیاتی بوده است که باید بر اساس قانون می‌پرداختند. در واقع میزان اجتناب مالیاتی در دریافت مالیات مشاغل بسیار بالاست و رفع این معضل تنها از طریق مبنا قرار دادن تراکنش‌های بانکی برای اخذ مالیات ممکن می‌شود.

دلیل اعتراض صاحبان مشاغل عدم پرداخت مالیات عادلانه در سال‌های گذشته

در سال‌های گذشته مالیات مشاغل بر اساس چانه زنی بین مودی و مامور مالیاتی تعیین میشد و سالانه درصد بر میزان مالیات سال قبل افزوده میشد. اما در سال جاری سازمان امور مالیاتی تصمیم گرفته است اطلاعات فروش حساب فروشنده را مبنای درآمدزایی مشاغل در نظر بگیرد و به سمت اخذ عادلانه مالیات حرکت کند.

این اقدام موجب شده است صاحبان مشاغلی که در سال‌های گذشته به مراتب کمتر از میزان قانونی مالیات پرداخت می‌کردند، در سال جاری مالیاتشان ۱۰ تا ۲۰ برابر سال گذشته تعیین شود. بنابراین بخش عمده اعتراضات مشاغل در روزهای اخیر به دلیل عادت کردن آن‌ها به عدم پرداخت مالیات قانونی است.

در عین حال سازمان امور مالیاتی تصمیم گرفته است با در نظر گرفتن تخفیف‌هایی، فشار مالیاتی سال جاری را مقداری کاهش دهد؛ به طور مثال برای مشاغل کوچک و متوسط که در طول سال کمتر از یک میلیارد تومان فروش داشته‌اند، میزان مالیات پرداختی حداکثر ۳ برابر میزان مالیات پرداختی سال گذشته تعیین شده است. همچنین انتظار می‌رود سازمان امور مالیاتی به اعتراضاتی که با ارائه سند از سوی مشاغل انجام می‌شود ترتیب اثر بدهد و میزان مالیات آن‌ها را بیش از حد قانونی تعیین نکند.

عقب نشینی مالیاتی در برابر صاحبان مشاغل چه عواقبی خواهد داشت؟

به طور حتم جامعه کارمندان کشور، شرکت‌های تولیدی و صاحبان مشاغلی که مالیات عادلانه خود را به دولت پرداخت می‌کنند، از سازمان امور مالیاتی در اخذ عادلانه مالیات از همه صاحبان مشاغل حمایت می‌کنند. همچنین باید در نظر داشت که عقب نشینی در برابر صاحبان مشاغل در زمینه اخذ عادلانه مالیات، میتواند عواقب جبران ناپذیری درپی داشته باشد که از جمله آن‌ها می‌توان به ایجاد حس بی عدالتی در اخذ مالیات، ناتوان جلوه دادن دولت و در نهایت جبران کسری بودجه از مسیرهایی که به تورم دامن می‌زند، اشاره کرد. به بیان دیگر اگر دولت امروز نتواند حق قانونی خود را از مشاغل پر درآمد و مشمول مالیات قانونی دریافت کند، به طور حتم در آینده نزدیک مجبور خواهد شد کسری بودجه خود را از محل گران کردن دارایی‌های خود از جمله بنزین یا نرخ ارز تامین کند؛ که ضرر آن بیش از همه به اقشار کم درآمد وارد می‌شود.

اخذ عادلانه مالیات از مودیان مالیاتی، از یک سو کسری بودجه دولت را از مسیر غیر تورمی جبران می‌کند و از سوی دیگر با فراهم کردن فضای رقابتی عادلانه در اقتصاد کشور، شرایط را برای حمایت از بخش‌های مولد و تولیدی فراهم می‌کند. از این رو انتظار می‌رود همه نهادهای بالادستی و به طور خاص وزارت اقتصاد و مجموعه هیئت دولت در این امر در کنار سازمان امور مالیاتی قرار داشته باشند و به سرانجام رسیدن تحول مالیاتی اخیر را در اولویت اقدامات خود قرار دهند.

انتهای پیام/ مالیات

  1. ما از دولت در این زمینه حمایت می کنیم عقب نشینی نکنید دلیلی ندارد یک عده به مالیات ندادن و غیر مولد بودن عادت کنند عقب نشینی نکنید به هیچ وجه عقب نشینی جدیدی که جلوی این اصناف میشه پررو ترشان کرده و اینها به راحتی قیمت هایشان با هر بالا و پایین رفتن دلار گران میکنند مالیات درست نمی دهند در قاچاق شرکت می کنند دولت محکم بایستد چرا انقدر محافظه کاری بلند بگوید کارمندان مالیات میدهند شما هم باید مالیات بدهید و این را به سطح جامعه وارد کند تا این اصناف ببینند اکثر مردم چه نظری دارند اینطور افکار عمومی پشتیبان دولت برای انجام اصلاحات خواهد شد به جای گران کردن قیمت حاملها و دلار که مورد تایید اکثریت مردم نیست

    ۰۱
  2. از کارمندا و کارگرا سالهاست مالیات کسر میشه. مگه خونشون رنگین تره که مالیات ندن. سالهاست با فرار مالیاتی، سودهای هنگفتی کردن و اختلاف سطح رفاهیشون از کارمندا این موضوع رو ثابت میکنه. نه تنها باید ازشون مالیات بگیرن، بلکه باید مالیات های سالهای قبل هم ازشون بگیرن

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.