۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۴۴۳۵ ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰ دسته: کشاورزی
۰

سیدحسین حسینی فاطمی رئیس هیات ‌مدیره اتحادیه سراسری صنعت مرغداری، بزرگترین مشکل مرغداران را عدم تامین سرمایه در گردش دانست و افزود: اقدامات کنونی دولت در جهت پرداخت تسهیلات بانکی برای تامین سرمایه در گردش مرغداران کافی نیست و باید شرایط برای عرضه نهاده به مرغداران به شکل اعتباری فراهم شود.

سیدحسین حسینی فاطمی رئیس هیات ‌مدیره اتحادیه سراسری صنعت مرغداری در گفتگو با مسیر اقتصاد در خصوص وضعیت صنعت مرغداری گفت: بزرگترین چالشی که بعد از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای مرغداران ایجاد شد عدم توانایی لازم برای تامین سرمایه در گردش است. در واقع سرمایه‌های اقتصادی تولیدکنندگان امکان ادامه تولید مرغ با توجه به هزینه‌های جدید را به مرغداران نمی‌دهد و همین امر باعث حذف جوجه‌های یک روزه شده است.

وی ادامه داد: قبل از حذف ارز ترجیحی سرمایه مورد نیاز برای تولید ۱۰ هزار قطعه مرغ گوشتی حدود ۳۰۰ میلیون تومان بود اما با توجه به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی این رقم به بیش از ۱ میلیارد تومان رسیده است.

ارائه تسهیلات بانکی به مرغداران برای تامین سرمایه درگردش کافی نیست

رئیس هیات ‌مدیره اتحادیه سراسری صنعت مرغداری اظهار داشت: دولت به منظور تامین سرمایه در گردش مرغداران تسهیلاتی را در نظر گرفته است در صورتی که این اقدام دولت به تنهایی برای حل مشکلات مرغداران کافی نیست و از طرفی براساس اطلاعات میدانی موجود، هنوز تولیدکننده­ای نتوانسته است از تسهیلات مورد نظر استفاده کند.

لزوم کاهش مشکلات سرمایه در گردش مرغداران با عرضه اعتباری نهاده

فاطمی در ادامه بیان داشت: با پیگیری‌های شخصی، پس از ۵ روز هنوز امکان ثبت نام برای دریافت تسهیلات فراهم نشده است زیرا سایت مربوطه با مشکلاتی همراه است و حتی در صورت ثبت نام هم چالش‌های دیگری همچون ارائه وثیقه برای دریافت تسهیلات وجود دارد.

وی در خصوص صحبت‌های اخیر مسئولین بانک کشاورزی مبنی بر اعلام کاهش وثیقه‌های مورد نیاز برای دریافت تسهیلات گفت: حداقل زمان برای ارائه وثیقه به بانک و دریافت تسهیلات بانکی ۲۰ روز است در صورتی که بانک کشاورزی اعلام کرده است ظرف ۱ هفته استعلامات لازم برای ارائه تسهیلات را انجام می‌دهد اما عملا این اتفاق نشدنی است و مسئولین با اجرای یک برنامه ناقص به منظور ارائه تسهیلات به تولیدکنندگان در نهایت باعث عدم استقبال مرغداران برای تامین سرمایه درگردش مورد نیاز برای جوجه‌ریزی شدند.

فاطمی در پایان اظهار داشت: ارائه نهاده اعتباری به تولیدکنندگان الزامی است، در واقع دولت باید مستقیما نهاده اعتباری پرداخت کند تا چرخه‌ی تولید مرغ در  کشور متوقف نشود در غیر این صورت علاوه بر حذف تولیدکنندگان خرد از تولید مرغ، دولت مجبور به واردات گوشت مرغ نیز خواهد بود.

انتهای پیام/ کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.