۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۴۳۲۵ ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۰ دسته: دولت و حکمرانی
۱

هدف آمریکا و اروپا از تحریک آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اتخاذ مواضع ضد ایرانی و صدور قطعنامه غیر الزام آور علیه ایران تنها گرفتن امتیازات بیشتر در مذاکرات هسته‌ای است. بنابراین ایران باید با پاسخ قاطع در کاهش نظارت‌ها و توسعه بیشتر توانمندی‌های هسته‌ای، این تلاش غرب را بی نتیجه بگذارد.

مسیر اقتصاد/ در آخرین ساعت‌های روز چهارشنبه، قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام آژانس با ۳۰ رأی موافق، ۲ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع به تصویب رسید. روسیه و چین تنها مخالفان این قطعنامه ضد ایرانی بودند و کشورهای هند، لیبی و پاکستان نیز به آن رأی ممتنع دادند. نکته مهم در این زمینه اینکه این قطعنامه هیچ الزام اجرایی برای ایران ندارد و تنها می‌تواند به عنوان مقدمه‌ای برای صدور یک قطعنامه الزام آور در شورای امنیت علیه ایران مطرح شود، که بر اساس انتظار با وتوی روسیه یا چین مواجه خواهد شد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یک نهاد صرفا فنی نیست

قطعنامه اخیر بر مبنای گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران صادر شده است. این نهاد به ظاهر بین‌المللی که قرار است تنها به مباحث فنی صنعت هسته‌ای ورود کند، در طول سال‌های اخیر اثبات کرده است در تقابل با ایران تنها یک ابزار فشار در اختیار آمریکا و کشورهای اروپایی است و سفر اخیر رافائل گروسی مدیر کل این نهاد به اسرائیل، بار دیگر این واقعیت را اثبات کرد.

اسرائیل بیش از ۲۰۰ کلاهک هسته‌ای دارد و اجازه بازرسی از مکان‌های هسته‌ای خود را به آژانس نمی‌دهد، اما رفتار مدیر کل آژانس با مسئولان اسرائیلی و همکاری اطلاعاتی آن‌ها، نشان می‌دهد که ایران نباید در مناسبات خود چنین نهادی را یک نهاد بی طرف و فنی به حساب بیاورد.

اقدام صحیح سازمان انرژی اتمی در توقف فعالیت دوربین‌های فراپادمانی

پس از انتشار گزارش اخیر مدیرکل آژانس بین‌‌‌‌‌‌‌المللی انرژی اتمی درباره افزایش ۱۸ برابری غنی‌‌‌‌‌‌‌سازی اورانیوم در ایران و ادعاهایی مبنی‌بر اینکه تهران همکاری‌‌‌‌‌‌‌های لازم را با آژانس نداشته و همچنین انتشار اخبار صدور قطعنامه علیه ایران، مقامات ایران به صراحت اعلام کردند که پاسخی متناسب به اقدامات غرب خواهند داد و در همین راستا به گفته مقامات سازمان انرژی اتمی، فعالیت‌ دوربین‌های فرا‌پادمانی دستگاه آژانس متوقف شد.

هدف غرب از تحریک آژانس و صدور قطعنامه چیست؟

گفته می‌شود قطعنامه شورای حکام مقدمه‌ و بهانه‌ای برای فعال کردن مکانیزم ماشه از سوی اروپا و بازگشت قطعنامه‌های ضد ایرانی پیشین شورای امنیت سازمان ملل است. اما این فرضیه صحیح نیست؛ چراکه اروپا هم اکنون نیز امکان فعال کردن این مکانیزم‌ را دارد، اما به دلیل عواقب آن چنین تصمیمی نخواهد گرفت. فعال شدن مکانیزم ماشه گرچه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را فعال می‌کند، اما از یک سو دست ایران در توسعه فعالیت‌های هسته‌ای را به کلی باز می‌کند که مورد خواست غرب نیست. علاوه بر این در شرایط فعلی حاکم بر جهان که روسیه و چین روابط مطلوبی با غرب ندارند، با تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران همراهی نخواهند کرد و این نیز یک شکست دیگر برای آمریکا و متحدان اروپایی اش محسوب خواهد شد.

بنابراین هدف آمریکا و اروپا از تحریک آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اتخاذ مواضع ضد ایرانی و صدور قطعنامه غیر الزام آور علیه ایران، علاوه بر تخریب وجهه بین‌المللی و منطقه‌ای ایران، تلاش برای گرفتن امتیازات بیشتر در میز مذاکرات هسته‌ای است.

پاسخ قاطع ایران به صدور قطعنامه شورای حکام چه خواهد بود؟

ایران در پاسخ به گزارش ضد ایرانی آژانس فعالیت دوربین‌های فراپادمانی را متوقف کرد و انتظار می‌رود در پاسخ به صدور قطعنامه نیز واکنش سختی از سوی ایران در دستورکار قرار بگیرد.

در بیانیه وزارت خارجه ایران در این زمینه آمده است: «تصویب قطعنامه یادشده که بر اساس گزارش شتابزده و غیر متوازن مدیرکل آژانس و مبتنی بر اطلاعات دروغین و ساختگی رژیم صهیونیستی صورت گرفته است، نتیجه ای جز تضعیف روند همکاری و تعاملات جمهوری اسلامی ایران با آژانس در بر نخواهد داشت.»

از ایران انتظار می‌رود با پاسخ قاطع در کاهش نظارت‌های آژانس و توسعه بیشتر توانمندی‌های هسته‌ای، تلاش غرب برای گرفتن امتیازات بیشتر در مذاکرات را بی نتیجه بگذارد.

انتهای پیام/ دولت و حکمرانی

  1. هیچ واکنشی نشون ندادند و احتمالا در حال عقب رفتن هم هستند واقعا که چرا کسانی که به دنبال توافق به هر قیمتی هستند را از دولت کنار نمی گذارید

    ۰۰


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.