۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۳۸۹۳ ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

بعد از تجربه موفق فروش روبلی گاز به کشورهای غربی، مقامات روسی قصد دارند در آینده نزدیک فروش غلات و کود شیمایی را نیز مشروط به پرداخت روبل نمایند. همچنین قرار است سازوکار پرداخت پول محصولات روسی به نحوی تغییر کند که بانک‌های اروپایی هیچ مداخله‌ای در جریان آن نداشته باشند.

به گزارش مسیر اقتصاد یکی از برنامه‌های غرب در تحریم روسیه بعد از جنگ اوکراین، محدود نمودن دسترسی بانک‌ها و اشخاص روسی به نظام دلاری بانکداری بین‌الملل بوده است. روسیه نیز برای کاهش اثرگذاری این اقدام تحریمی غرب، در اولین فرصت لیستی از کشورهای متخاصم تهیه و اعلام کرد گاز خود را تنها به شرط پرداخت روبل به این کشورها می‌فروشد؛ اقدامی که موجب شد بسیاری از شرکت‌های غربی اقدام به افتتاح حساب روبلی در گازپروم‌بانک روسیه نمایند و منابع دلاری و یورویی خود را برای پرداخت پول گاز روسیه در داخل این کشور به روبل تبدیل کنند.

برنامه روسیه برای صادرات غلات و کود شیمیایی به روبل

این موفقیت روسیه موجب شده است مقامات این کشور در زمینه فروش غلات و کود شیمیایی نیز برنامه فروش روبلی را در دستورکار قرار دهند. محصولات کشاورزی و کود شیمیایی، بعد از نفت و گاز سهمی مهم در صادرات روسیه دارد و این کشور قصد دارد این بخش از صادرات خود را نیز از تحریم‌های مالی و بانکی غرب مصون نماید.

در همین راستا آنری کلیشاس، سناتور و رئیس کمیته قانون اساسی روسیه، به تازگی اعلام کرد این کشور قصد دارد در آینده نزدیک فروش غلات و کود شیمایی را نیز به پرداخت روبل مشروط نماید.

دمیتری پاتروشف، وزیر کشاورزی روسیه نیز از رایزنی این کشور با کشورهای آفریقایی و غرب آسیا، به عنوان مهمترین خریداران غلات روسیه، برای تغییر پرداخت‌ها به روبل روسیه خبر داده است. همچنین قرار است سازوکار پرداخت پول محصولات روسی به نحوی تغییر کند که بانک‌های اروپایی هیچ مداخله‌ای در جریان آن نداشته باشند.

روسیه به دنبال استفاده از ارزهای ملی در تجارت

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نیز در طول هفته‌های اخیر بارها بر ضرورت حرکت به سمت استفاده از روبل و ارزهای ملی کشورهای شریک در تجارت دوجانبه تاکید کرده است. وقتی آمریکا و اروپا محدود نمودن واردات و صادرات روسیه را از طریق تحریم‌های مالی و بانکی هدف گرفته‌اند، روسیه قصد دارد با استفاده از ارزهای ملی و کنار گذاشتن بانک‌های غربی از جریان تامین مالی تجارت، اثرگذاری این تحریم‌ها را تا جای ممکن کاهش دهد تا تولیدکنندگان داخلی این کشور مشکلی از بابت تولید و صادرات محصولات خود نداشته باشند.

منبع: BB-CNTV.com

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.