۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۳۸۴۲ ۰۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰ دسته: تولید
۰

میلاد بیگی مسئول گروه صنعت اندیشکده سیاستگذاری امیرکبیر، با اشاره به تدوین سند تحول صنعت خودرو از سوی این اندیشکده گفت: مهمترین و اولین گام برای تحول صنعت خودرو کشور، تصویر سازی وزارت صمت از وضعیت مطلوب در سال‌های آتی است که بر اساس آن بتوان برنامه ریزی بلندمدت را در دستورکار قرار داد.

گروه صنعت اندیشکده سیاست‌گذاری امیرکبیر در راستای توسعه برنامه‌محور صنعت خودرو، اقدام به تدوین برنامه عملیاتی سند تحول صنعت خودرو نموده است. در این راستا میلاد بیگی مسئول گروه صنعت اندیشکده سیاستگذاری امیرکبیر در گفتگو با مسیر اقتصاد گفت: مهمترین بحث سند تحول خودرو این است که یک تصویری را برای آینده صنعت خودرو ارائه کرده است و در آن به بررسی وضعیت صنعت خودرو، مدل توسعه به کارگرفته شده در این برنامه عملیاتی، چشم انداز، اهداف و راهبردها، اقدامات و سیاست‌ها پرداخته شده است.

۳ سطح کلان از آسیب‌شناسی وضعیت صنعت خودرو

وی ادامه داد: مهمترین اتفاقی که در هر برنامه توسعه باید انجام بگیرد این است که چرا در وضعیت فعلی قرار گرفتیم. سند حال حاضر نیز حاصل آسیب شناسی این اندیشکده از وضعیت صنعت خودرو در کشور در طول ۴ دهه فعالیت این صنعت است که می‌توان آن را در ۳ سطح بیان کرد. ۳ سطحی که علی‌رغم اینکه به هم وابستگی دارند بایستی به صورت مجزا بررسی شوند.

بیگی افزود: سطح اول نوع رابطه حاکمیت با صنعت خودرو است که باعث شده است با وجود واگذاری این صنعت، همچنان به صورت دولتی اداره شود که موجب به وجود آمدن مسائل و مشکلات زیادی در این حوزه شده است. سطح دوم عدم پیروی از یک مدل ثابت و مشخص در جهت توسعه صنعت خودرو است که موجب شده است امکان برنامه ریزی بلندمدت از این صنعت سلب شود و تصمیمات کلان به خوبی اتخاذ نشوند. سطح سوم مربوط به اداره بنگاه و مسائل مربوط به فساد درون بنگاه است که با توجه به نقاط تاریکی که در عملکرد بنگاه شکل گرفته، به طور خاص در زمینه تأمین قطعات از داخل و خارج، عملکرد بنگاه تحت الشعاع قرار گرفته است.

«برنامه ریزی بلندمدت» حلقه مفقوده توسعه صنعت خودرو

وی با اشاره به دو هدف راهبردی از انتشار سند تحول خودرو بیان داشت: اول اینکه با توجه به شرایط کشور برای تصمیم‌گیر، تصمیم درستی اتخاذ کنیم و راه های متفاوت دیگر را نشان دهیم. هدف دوم نیز این بود که در بین نخبگان و کارشناسان طرح بحثی نسبت به این مسئله ایجاد شود و فضایی برای راهکارهای خروج از وضعیت فعلی صنعت خودرو باز شود.

مهمترین و اولین گام برای وزارت صمت این است که برای این صنعت تصویری بسازد و حول آن یک مفاهمه سیاسی ایجاد کند. چرا که در کشور حدود ۲۹ نهاد در مورد خودرو تصمیم می‌گیرند که بعضا نسبت به هم تعارض دارند، به خصوص تعارض ساختاری. این تعارض‌ها زمانی حل می‌شود که بتوان در نقطه‌ای مفاهمه سیاسی ایجاد کرد، این مفاهمه نیز در بالاترین سطح دولت باید ایجاد شود.

وی با اشاره به لزوم داشتن هدف و غایت مشخص در صنعت خودروسازی گفت: تا زمانی که هدف ما و یا به اصطلاح رویای ما در صنعت خودروسازی مشخص نشود، نمی‌توانیم از وضعیت فعلی این صنعت خارج شویم. چرا که عوامل تاثیرگذار بیرونی بسیار زیاد هستند و نبود هدف مشخص در صنعت خودروسازی انفعال در این حوزه را در پی دارد.

انتهای پیام/ تولید



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.