۲۸ اسفند ۱۴۰۲

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۳۷۹۴ ۰۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰ دسته: مالیات
۰

مهدی رعنایی مدیرکل دفتر بخش عمومی وزارت امور اقتصادی و دارایی، ضمن تاکید بر ضرورت مشخص شدن سنخیت یک حساب بانکی قبل از شروع واریز و برداشت، افزود: تفکیک نبودن حساب‌های شخصی و تجاری زمینه‌ساز سوء تفاهم مالیاتی و افزایش میزان فرار مالیاتی شده است.

مسیر اقتصاد/ طبق آمارهای بانک جهانی سهم مالیات از تولید ناخالص داخلی در کشور ایران از ۱۰ درصد فراتر نرفته است که نشان از بالا بودن شکاف مالیاتی و فرار مالیاتی در اقتصاد ایران دارد. سهم مالیات از درآمدهای دولت به یکی از مسائل مهم در بحث‌های کارشناسی اقتصادی کشور تبدیل شده است. در این راستا مهدی رعنایی مدیرکل دفتر بخش عمومی وزارت امور اقتصادی و دارایی در برنامه تلویزیونی عیار، به ارائه راهکارهای وزارت اقتصادی برای اخذ مالیات عادلانه از اقشار مختلف مردم، خصوصا تفکیک حسابهای شخصی و تجاری پرداخت.

تفکیک حسابهای شخصی و تجاری زمینه ساز کاهش فرار مالیاتی

رعنایی افزود: در موضوع تفکیک حساب‌ها در بحث مالیات، دچار فتنه مالیاتی هستیم. در نظام بانکی نیز تکلیف حساب‌های حقوقی‌ها مشخص است ولی در مورد حساب‌های حقیقی، مشخص نیست مربوط به فعالیت تجاری هستند یا شخصی؛ و کدام واریزی، جزو درآمدهاست که زمینه‌ساز سوء تفاهم مالیاتی شده است.

وی ادامه داد: سنخیت یک حساب بانکی باید قبل از شروع واریز و برداشت مشخص شود که چه نوع فعالیتی خواهد داشت مثل همان اتفاقی که در مورد کارتخوان‌ها افتاد.

مدیرکل دفتر بخش عمومی وزارت امور اقتصاد گفت: تا سال گذشته ۱۳ میلیون کارتخوان داشتیم که تاکنون پرونده مالیاتی ۹ میلیون مورد از آنها تعیین تکلیف شده و ۸ میلیون مورد از آنها فعال است البته تراکنش برخی موارد تعیین تکلیف نشده پایین بوده است.

مالیات بر مجموع درآمد به وضعیت نامناسب کنونی بهبود می‌بخشد

رعنایی بیان داشت: اینکه قشری سعی می‌کنند از کارتخوان استفاده نکنند، توصیه می‌کنیم این کار را نکنند البته در آینده نزدیک حساب‌های شخصی هم به سیستم مالیاتی متصل می‌شوند و هر حسابی که از نُرم فعالیت عادی خارج شود، طبق حساب تجاری با آن برخورد می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: قانون مالیات‌های مستقیم بر مجموع درآمدها، تا حدی وضعیت مالیات را از این وضعیت نامتناسب خارج می‌کند زیرا منطقی نیست افراد از معافیت‌های موردی برای همه درآمد خود استفاده کنند.

انتهای پیام/ مالیات



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.