۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۳۵۴ ۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۸ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: میرهادی رهگشای
۰

به گزارش راشا تودی در شرایط فعلی که ایران امکان استفاده از دلار در تبادلات بین‌المللی را ندارد، استفاده از بیت کوین میتواند یکی از راه‌های جایگزین این کشور برای کنار گذاشتن دلار باشد. ایران میتواند با استفاده از ظرفیت بیت کوین این پیغام را به کشورهای دیگر، خصوصا کشورهای غربی، ارسال نماید که با وجود تحریم دلار، ایران قصد دارد راه‌های ارتباطی خود با دیگر کشورها را گسترش دهد.

به گزارش مسیر اقتصاد از راشا تودی، ایران به دلیل تحریم‌های آمریکا اجازه استفاده از دلار در مبادلات بین‌المللی را ندارد، در این شرایط استفاده از بیت کوین میتواند راه حلی جایگزین برای ایران باشد. ایران بیش از ۵۰ میلیون جمعیت متصل به اینترنت دارد و به عقیده کارشناسان مالی، بیت کوین این قابلیت را دارد که در ایران گسترش یابد.

بیت کوین جایگزین دلار اقتصاد مقاومتی

بعد از تصویب قانون منع مسافرت ۷ کشور به آمریکا که ایران را نیز شامل میشد، رئیس بانک مرکزی ایران اعلام کرد ایران قصد دارد دلار را در مبادلات خارجی خود کنار بگذارد. برای این منظور دو راه پیش روی ایران قرار دارد: اول اینکه از ارز متداول دیگری همچون یورو برای مبادلات خارجی خود استفاده نماید و دوم اینکه از چندین ارز استفاده گردد و در واقع بازرگانان بتوانند بین ارزهای مختلف اتخاب نمایند.

این گفته رئیس بانک مرکزی ایران موجب شده است کارشناسان مالیه بین‌الملل استفاده از بیت کوین را برای ایران مناسب بدانند. ایران کشوری بزرگ و با جمعیت زیاد است که اغلب آن‌ها به اینترنت دسترسی دارند و بنابراین ایران میتواند به بازار بیت کوین به عنوان یک بازار بکر ورود نماید.

در کشور هند نیز اخیرا اسکناس‌های کاغذی جمع آوری شده و مردم به انجام تراکنش‌های خود به شکل الکترونیکی سوق داده شده‌اند. در پی این اقدام استفاده مردم هند از بیت کوین به شدت افزایش پیدا کرده است. با اینحال بانک مرکزی هند به مردم هشدار داده است که این بانک استفاده از این واحد پولی را ضمانت نمیکند و تمامی استفاده کنندگان، ذخیره‌کنندگان، سرمایه‌گذاران، بازرگانان و دیگر افرادی که با اهداف دیگری از این واحد پولی استفاده می‌کنند، لازم است خطرات آن را خودشان در نظر بگیرند.

در ایران شرایط مقداری متفاوت است. گرچه ایران نیز در معرض تغییر واحد پولی و جمع آوری اسکناس‌ها قرار دارد ولی در قوانین این کشور تصریح شده است که «واحد پولی ایران باید از نوع اسکناس و سکه باشد». با اینحال استفاده از بیت کوین برای مقاصد دیگر منع قانونی ندارد و مردم ایران نیز میتوانند از بیت کوین برای مصارف مختلف از جمله نقل و انتقال پول به خارج از کشور استفاده نمایند.

برخی کارشناسان معتقدند ایران میتواند با استفاده از ظرفیت بیت کوین این پیغام را به کشورهای دیگر، خصوصا کشورهای غربی، ارسال نماید که با وجود تحریم دلار، ایران قصد دارد راه‌های ارتباطی خود با دیگر کشورها را گسترش دهد و استفاده از بیت کوین نیز میتواند یکی از این روش‌ها باشد.

در سال ۲۰۱۶ ارزش بیت کوین بیش از دو برابر شده است. این میزان از افزایش در تاریخ استفاده از این واحد پولی جهان روا بی سابقه بوده است. در این سال بیت کوین بیش از هر واحد پولی دیگری افزایش ارزش داشته و بهترین عملکرد را در بین واحدهای پولی داشته است. یکی از دلایل این رشد بی سابقه بیت کوین، افزایش تقاضا در کشور چین بوده است، این درحالیست که یوآن چین در سال ۲۰۱۶ شرایطی مناسبی نداشته و ۶٫۵ درصد تضعیف شده است.

منبع: راشا تودی

لینک کوتاه: yon.ir/BitCN



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.