۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۳۴۶۴ ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰ دسته: انرژی
۰

هفته گذشته دولت آمریکا باهدف بهبود شرایط بازار نفت، در اقدامی یکجانبه، تحریم نفتی ونزوئلا را کاهش داد و ضمن خارج کردن نام رئیس شرکت ملی نفت ونزوئلا از لیست تحریم‌ها، مجوز مذاکره شرکت شِورون با دولت مادورو برای تولید و واردات نفت از این کشور را صادر کرد.

به گزارش مسیر اقتصاد دولت آمریکا در اقدامی جدید و در راستای بهبود روابط خود با دولت مادورو در ونزوئلا، در اقدامی یکجانبه بخشی از تحریم نفتی این کشور را کاهش داده است. بر این اساس شرکت نفتی آمریکایی شِورون این مجوز را از دولت آمریکا دریافت کرده است که درخصوص تولید و واردات نفت از ونزوئلا با دولت این کشور وارد مذاکره شود. این شرکت بزرگ نفتی آخرین بازمانده شرکت‌های آمریکایی در ونزوئلا به عنوان صاحب بزرگترین ذخایر نفتی جهان محسوب می‌شود.

هدف آمریکا از کاهش تحریم نفتی ونزوئلا چیست؟

دولت آمریکا همچنین قصد دارد نام اریک مالپیکا، رئیس شرکت ملی نفت ونزوئلا را نیز از لیست تحریم‌ها خارج کند. تحرکات دولت آمریکا در بهبود روابط با دولت مادورو در ونزوئلا در هفته‌های اخیر و بعد از بالا رفتن قیمت جهانی نفت ناشی از جنگ اوکراین به شدت افزایش یافته است. تحلیلگران معتقدند دولت آمریکا به ونزوئلا به عنوان جایگزینی برای نفت روسیه نگاه می‌کند و قصد دارد با کاهش تحریم نفتی این کشور شرایط را برای بهبود بازار نفت فراهم کند.

این درحالیست که پیش از تحرکات آمریکا، دولت مادورو مذاکرات با مخالفان را برای چندین ماه متوقف کرده بود و ضمن بی توجهی به خواسته‌های آن‌ها، عملا گزینه «مذاکره برای رفع تحریم» را از دستورکار خود کنار گذاشته بود. اما در هفته‌های اخیر و به دلیل اقبال دولت آمریکا برای رفع تحریم‌های ونزوئلا، دولت مادورو نیز از آمریکا درخواست کرده است تمامی تحریم‌های این کشور را لغو کند و از احتمال برگزاری مجدد مذاکرات با گروه‌های مخالف سخن گفته است.

گفتنی است آمریکا در آینده نزدیک میزان سران کشورهای قاره آمریکا خواهد بود و مقامات مکزیک و بولیوی تهدید کرده‌اند درصورتی که آمریکا از کشورهای کوبا، نیکاراگوئه و ونزوئلا برای این جلسه دعوت نکند، آن‌ها نیز چنین نشستی را تحریم خواهند کرد.

منبع: رویترز

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.