۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۲۷۰۹ ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

پس از تعیین ضرب الاجل پرداخت گاز به روبل از سوی روسیه، کشورهای اروپایی برای جلوگیری از قطع گاز، در کمتر از یک ماه سازوکار لازم برای آن را فراهم کردند. بر اساس این سازوکار شرکت‌های اروپایی واردکننده گاز روسیه می‌توانند بدون نقض تحریم‌ها، پول گاز را به روبل پرداخت کنند.

به گزارش مسیر اقتصاد پس از وقوع جنگ اوکراین و وضع تحریم‌های متعدد علیه روسیه از سوی کشورهای اروپایی و آمریکا، روسیه نیز در یکی از اقدام‌های متقابل خود، کشورهای اروپایی را در دسته «کشورهای متخاصم» قرار داد و اعلام کرد معاملات انرژی و به طور خاص معاملات مربوط به صادرات گاز با این کشورها تنها باید با پول ملی روسیه یعنی روبل انجام شود. مقامات روسیه در این خصوص گفتند از آنجا که بخشی از منابع یورویی ما از دسترس خارج شده و موضوع تحریم واقع شده است، دلیل ندارد که به دریافت یورو یا دلار در ازای صادرات محصولات خود به این کشورها ادامه دهیم.

در ابتدا کشورهای اروپایی مواضع متناقضی در قبال این خواسته روسیه اتخاذ کردند؛ برخی تاکید کردند چنین کاری خلاف تحریم‌های روسیه است و برخی نیز به شکلی نرم تر با این درخواست برخورد کردند.

چرا روسیه در موعد تعیین شده گاز اروپا را قطع نکرد؟

مهلت تعیین شده از سوی دولت روسیه برای دریافت پول گاز به روبل، ابتدای ماه آوریل اعلام شده بود؛ اما از آنجا که پول صادرات گاز با یک ماه فاصله زمانی پرداخت می‌شود، انتظار می‌رفت چالش دریافت پول گاز به روبل ابتدای ماه می میلادی بین دو طرف اوج بگیرد.

هفته گذشته روسیه گاز بلغارستان و لهستان را قطع کرد و به این کشورها اعلام کرد تا زمانی که شرایط را برای پرداخت هزینه گاز روسیه به روبل فراهم نکنند، گازی به آن‌ها تحویل نخواهد داد.

اروپا سازوکار پرداخت گاز روسیه به روبل را در کمتر از یک ماه ایجاد کرد

اما به نظر می‌رسد کشورهای بزرگ اتحادیه اروپا، از جمله آلمان که نیمی از گاز مورد نیاز خود را از روسیه وارد می‌کند، برای جلوگیری از قطع روند واردات گاز تسلیم روسیه شده‌اند و با نزدیک شدن به موعد اول ماه می، به مرور نشانه‌های پرداخت پول گاز روسیه به روبل از سوی کشورهای اروپایی آشکار شده است.

مقامات اتحادیه اروپا به تازگی دستورالعملی را منتشر کردند که بر اساس آن شرکت‌های اروپایی واردکننده گاز از روسیه می‌توانند بدون اینکه تحریم‌های غرب علیه روسیه را نقض کنند، پول گاز این کشور را به روبل پرداخت کنند. این سازوکار مالی که مورد استقبال مقامات روسی قرار گرفته، در کمتر از یک ماه از سوی اتحادیه اروپا آماده شده است که نشان از اهمیت بالای گاز روسیه برای کشورهای اروپایی دارد.

اروپا گاز روسیه را به روبل پرداخت می‌کند

بر اساس سازوکار مذکور شرکت‌های اروپایی باید منابع دلاری خود را نزد «گازپروم بانک» به عنوان یکی از بانک‌های خصوصی روسیه سپرده گذاری کنند و در ازای آن روبل دریافت کنند و از این منابع روبلی برای پرداخت پول به شرکت گازپروم استفاده نمایند. برای این امر تمامی شرکت‌های واردکننده گاز موظف شده‌اند نزد این بانک حساب روبلی افتتاح کنند.

مقامات اروپایی همچنان قرار است درخصوص کیفیت عملکرد این سازوکار پرداخت روبل جلساتی را برگزار کنند، اما در عین حال اعلام کرده‌اند این سازوکار مسیر پرداخت روبلی گاز روسیه را برای شرکت‌های اروپایی فراهم کرده است.

منبع: رویترز

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.