۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۱۵۳۵ ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۰ دسته: مسکن کارشناس: امیر شهبازی
۰

پلتفرم‌های معاملات دارایی‌های دیجیتال به کمک توکن‌سازی املاک و مستغلات، امکان مشارکت سرمایه گذاران خرد را در این قبیل دارایی‌ها فراهم کرده‌اند. افزایش شفافیت اطلاعات بازار، کاهش هزینه‌های انتقال مالکیت و همچنین افزایش نقدشوندگی بازار املاک و مستغلات از جمله مزایای توسعه این پلتفرم‌هاست.

به گزارش مسیر اقتصاد با افزایش پذیرش رمز ارزها و ظهور پلتفرم‌های معاملات دارایی‌های توکن‌سازی شده، بازار جدیدی برای املاک و مستغلات بر بستر بلاکچین ، در حال شکل گیری است که امکان مشارکت سرمایه گذاران خرد را در بازار املاک و مستغلات فراهم می‌کند.

سرمایه گذاری جمعی در املاک و مستغلات به کمک توکن سازی

در حالی که سرمایه گذاران حقوقی و عمده همچنان منتظر شفاف سازی قوانین نظارتی برای دارایی هایی مانند املاک و مستغلات توکن‌سازی شده هستند، سرمایه گذاران خرد  در حال استفاده از شانس سرمایه گذاری در این دست از دارایی ها به علت امکان مشارکت خرد هستند. املاک و مستغلات توکن‌سازی شده در بستر بلاکچین بخشی از جریان «سرمایه‌گذاری جمعی» است که انتظار میرود دسترسی به بزرگترین طبقات دارایی، از جمله دارایی های ملکی را برای سرمایه گذاران خرد بدون نیاز به داشتن وجه کل معامله ملک ممکن سازند.

توکن‌سازی املاک و مستغلات تزریق نقدینگی جدید به بازار دارایی های ملکی را ممکن می‌سازد در حالی که موجب افزایش شفافیت تراکنش ها و ردیابی آسانتر آنها میگردد. این موضوع موجب افزایش درجه اطمینان ناظران نسبت به اطلاعات در قیاس با حالت رایج میشود. از مزایای دیگر توکن سازی این قبیل دارایی ها کاهش قابل توجه هزینه تراکنش ها و انتقال مالکیت آنها و همچنین کوتاه سازی انبوه فرآیند های اداری خواهد شد.

گسترش سریع توکن سازی املاک و مستغلات

در حال حاضر پلتفرم‌های معاملات دارایی دیجیتال در بیش از ۱۵ کشور راه‌اندازی شده‌اند از جمله  ایالات متحده، هنگ کنگ، سنگاپور، تایلند، آلمان و امارات متحده عربی که جزو اولین پذیرندگان آنها هستند. یکی از سه توسعه‌دهنده اصلی املاک و مستغلات در آلمان، Bauwens با پلتفرم دارایی دیجیتال Fundament در حال همکاری است تا ۷ میلیارد دلار از دارایی های ملکی خود را در اتریوم که یک بلاکچین منبع باز است توکن سازی نماید. همچنین RedSwan که یک پلتفرم دارایی دیجیتال است تاکنون ۲ میلیارد دلار دارایی ملکی را توکن سازی کرده و قصد دارد تا دارایی‌های ملکی بیشتری را به ارزش ۴ میلیارد دلار توکن سازی نماید.

فراکشن، یکی از زیرمجموعه‌های شرکت فین‌تک هنگ‌کنگ، اخیراً تأییدیه کمیسیون بورس و اوراق بهادار تایلند را برای تجارت توکن‌های دارایی های ملکی دریافت کرده است. طبق گزارش‌ها، فراکشن قصد دارد عرضه اولیه ای از املاک لوکس را برای سرمایه گذاران به اجرا درآورد که در آن قیمت هر توکن جهت مشارکت در سرمایه گذاری تنها ۱۵۰ دلار خواهد بود.

توکن سازی دارایی‌های ملکی از آغاز تاکنون

اولین توکن سازی دارایی های ملکی با توکن سازی هتلی مجلل با نام سنت رجیس در سال ۲۰۱۸ آغاز شد که طی این فرآیند سرمایه‌گذاران به واسطه توکن های Aspen مجموعاً ۱۸ میلیون دلار در این هتل سرمایه‌گذاری نمودند. در روزهای اولیه، توکن‌سازی عمدتاً شامل دارایی‌های منفرد تجاری مانند هتل‌های مجلل می‌شد، اما توکن‌سازی در حال گسترش به دیگر بخش های صنعت املاک و مستغلات است و کارشناسان بر این باورند که ورود دیگر بخش ها تنها نیازمند زمان است.

با توجه به پتانسیل های موجود در توکن سازی دارایی های ملکی، سرمایه گذاری قابل توجهی بر شرکت های استارتاپی فعال در زمینه املاک و مستغلات در حال انجام است. به گزارش مرکز فناوری و نوآوری املاک و مستغلات آمریکا، در سال ۲۰۲۱ میلادی حدود ۳۲ میلیارد دلار سرمایه توسط سرمایه گذاران خطر پذیر در این بخش سرمایه گذاری شده است.

همچنین مجمع جهانی اقتصاد پیش‌بینی کرده است که ۱۰ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی تا سال ۲۰۲۵ بر روی بلاکچین ذخیره می‌شود و نظرسنجی سرمایه‌گذاران حقوقی فیدلیتی در سال ۲۰۲۱ با بیش از ۱۸۰۰ سرمایه‌گذار جهانی نشان داد که ۷۰ درصد از پاسخ‌دهندگان قصد دارند در آینده نزدیک در دارایی‌های دیجیتال سرمایه‌گذاری کنند.

توکن‌سازی دارایی‌ها همچنان در ابتدای مسیر خود قرار دارد؛ اما با توجه به سرعت پیشرفت آن، نیازمند توجه بیشتر محققین و سیاستگذاران این حوزه است تا بتوان ضمن استفاده از مزایای قابل توجه آن، با رشد پلتفرم ها و زیرساخت های داخلی پیش از همه‌گیری پلتفرم‌های خارجی سهم بازار داخلی را بدست گرفته و به آن جهت دهی نمود.

منبع: گلوبست

انتهای پیام/ مسکن



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.