۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۱۳۷۶ ۰۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۰ دسته: دولت و حکمرانی
۰

یکی از مهمترین نقاط ضعف تیم‌های مذاکراتی در دولت‌های قبل، عدم شفاف سازی جزئیات پیشرفت مذاکرات برای تحلیلگران داخلی بود. این روند که در دولت سیزدهم هم بدون تغییر مانده، علاوه بر سلب امکان مشارکت صاحب نظران داخلی در جزئیات مذاکرات، دست برتر در روایت جزئیات را به تیم رسانه‌ای غرب واگذار کرده که نتیجه آن تحمیل بیشتر خواسته کشورهای غربی به تیم ایرانی است.

مسیر اقتصاد/ از زمان روی کار آمدن دولت بایدن در آمریکا، صحبت از ضرورت بازگشت این کشور به توافق برجام مطرح شد. اما دولت بایدن نیز مانند ترامپ، شروط متعددی را برای احیای برجام مطرح کرد. همین مسئله موجب شد مذاکرات احیای برجام تا چند ماه بعد از شروع به کار بایدن به تعویق بیفتد. در ادامه و بعد از روی کار آمدن دولت سیزدهم در ایران نیز یک وقفه چند ماهه در مذاکرات ایجاد شد و اکنون نزدیک به یک سال از آغاز دور جدید مذاکراتی که هدف آن احیای برجام بود می‌گذرد و همچنان توافقی حاصل نشده است و اطلاع دقیقی از جزئیات پیشرفت مذاکرات در دست نیست.

در هفته‌های اخیر گمانه زنی درخصوص نهایی شدن توافق از سوی رسانه‌های غربی شدت گرفت و تنها مانع توافق، درخواست تضمین روسیه عنوان شد؛ اما با وجود رفع شدن مشکل تضمین روسیه، همچنان دستیابی به توافق جدید و کیفیت آن در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

مضرات سکوت رسانه‌ای ایران درخصوص جزئیات مذاکرات

یکی از مهمترین نقاط ضعف تیم‌های مذاکراتی در دولت‌های قبل، عدم شفاف سازی جزئیات پیشرفت مذاکرات برای تحلیلگران داخلی بود. این روند موجب می‌شود در طول مذاکرات امکان مدیریت افکار عمومی از دولت سلب شود و دلیل عدم پیشرفت مذاکرات برای مردم به عنوان یک نقطه ابهام باقی بماند.

علاوه بر این در سایه سکوت رسانه‌ای ایران، دست برتر در روایت جزئیات مذاکرات به تیم رسانه‌ای غرب واگذار می‌شود که نتیجه آن شکل دهی به فضای رسانه‌ای از سوی غرب و تحمیل بیشتر خواسته کشورهای غربی به تیم ایرانی در طول مذاکرات است.

شفاف سازی جزئیات پیشرفت مذاکرات در دولت سیزدهم تغییری نکرده است

با وجود اینکه دولت سیزدهم با شعارهای مردمی بر سر کار آمد، اما عملکرد این دولت نیز در زمینه روند مذاکرات احیای برجام و شیوه شفاف سازی درخصوص جزئیات آن، تا کنون هیچ تفاوتی با دولت‌های قبل نداشته است. اکنون برای مردم روشن نیست که تیم مذاکراتی دولت از مذاکرات به دنبال چیست، چه خطوط قرمزی برای خود دارد و دلیل تاخیر در حصول توافق نهایی چیست. درحالیکه اگر این مسائل به دور از هیاهوی رسانه‌ای برای مردم و تحلیلگران داخلی بازگو شود  و شرایط برای مناظره درخصوص جزئیات توافق احتمالی در رسانه ملی فراهم شود، به طور حتم پشتوانه مردمی دولت سیزدهم تقویت می‌شود و شرایط برای دستیابی به یک توافق بهتر، حتی با گذشت زمان بیشتر، فراهم خواهد شد.

در غیر اینصورت، حتی در صورت توافق نیز به مانند روال سابق، یک توافق بلند بالا و طولانی در زمانی کوتاه به مردم و تحلیلگران داخلی عرضه می‌شود که بسیاری از دغدغه‌های صاحب نظران داخلی در آن نادیده گرفته شده است و اجرای ناموفق آن به تضعیف پشتوانه دولت در بین مردم منجر خواهد شد.

انتهای پیام/ دولت و حکمرانی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.