۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۱۱۲۴ ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۰ دسته: انرژی
۰

بعد از افزایش قیمت نفت و گاز به دلیل وقوع جنگ بین روسیه و اوکراین، صنایع انرژی بر اروپا همچون تولیدکنندگان کود شیمایی، فولاد و کاغذ، تولید خود را متوقف کرده یا به کمتر از نصف کاهش داده‌اند. از جمله این شرکت‌ها می‌توان به یارا اینترنشنال نروژ، موریلیس و نورسک اسکوگ اتریش، نیتروژن مووِکس مجارستان، پرو گست ایتالیا و اِیسِرینوکس اسپانیا اشاره کرد. کشورهای اروپایی در حال آماده شدن برای سناریوهای بدتر هستند و به طور خاص فرانسه، لیستی از ۳۰۰ شرکت بزرگ مصرف کننده انرژی آماده کرده‌است تا در صورت وخیم تر شدن شرایط، انرژی تحویلی به آن‌ها را قطع کند.

به گزارش مسیر اقتصاد رسانه بلومبرگ به تازگی گزارشی درخصوص تبعات نامطلوب افزایش قیمت جهانی انرژی بر اقتصاد کشورهای اروپایی منتشر کرده است. بر اساس این گزارش اولین نشانه‌های تبعات منفی جنگ روسیه و اوکراین و افزایش قیمت‌های ناشی از آن بر اقتصاد کشورهای اروپایی نمایان شده است. بسیاری از کارخانجات اروپایی با افزایش قیمت انرژی مواجه شده‌اند و این مسئله یک چالش جدی برای کل صنایع این کشورها محسوب می‌شود.

رکورد تاریخی قیمت گاز در اروپا نتیجه جنگ روسیه و اوکراین

بعد از جنگ روسیه و اوکراین قیمت گاز در اروپا به رکورد تاریخی خود رسیده و بر قیمت دیگر محصولات نیز اثر گذاشته است. شوکی که در این روزها به اقتصاد اروپا وارد شده از زمان جنگ جهانی دوم تا به حال سابقه نداشته است.

حتی پیش از حمله روسیه به اوکراین، به دلیل کاهش محدودیت‌های کرونایی، روند احیای اقتصادی کشورهای اروپایی آغاز شده بود و همین مسئله به افزایش تقاضای انرژی و در نتیجه افزایش قیمت جهانی آن دامن زده بود. در چنین شرایطی وقوع جنگ بین روسیه و اوکراین، مسیر اصلی تامین انرژی اروپا را با چالش مواجه کرده و قیمت‌ها را با شدت بیشتری افزایش داده است.

صنایع تولید کود شیمیایی اروپا در آستانه تعطیلی

افزایش قیمت جهانی انرژی موجب شده است بسیاری از کارخانجات اروپایی تولید خود را کاهش دهند. به طور مثال شرکت یارا اینترنشنال نروژ، که در حوزه تولید کود شیمیایی فعال است، اعلام کرده به دلیل افزایش قیمت انرژی، فعالیت خود را به نصف کاهش خواهد داد. شرکت اتریشی موریلیس نیز شرایط مشابهی دارد و شرکت نیتروژن مووِکس، تولیدکننده مجارستانی کود شیمیایی نیز تولید خود را متوقف کرده است.

گاز طبیعی خوراک اصلی تولید کودهای نیتروژنی محسوب می‌شود و تا ۸۰ درصد هزینه کارخانجات تولید کننده این کودهای شیمیایی، صرف خرید خوراک گازی می‌شود. در حال حاضر این شرکت‌ها باید ۱۰ برابر بیشتر از یک سال قبل، برای خرید خوراک گاز هزینه کنند و این مسئله آن‌ها را به سمت تعدیل فعالیت و کاهش میزان تولید سوق داده است.

تعطیلی صنایع انرژی بر اروپا نتیجه افزایش قیمت جهانی نفت و گاز

دیگر صنایع انرژی بر اروپا نیز شرایط مشابهی دارند. تولیدکنندگان کاغذ از جمله نورسک اسکوگ اتریش و پرو گست ایتالیا، تولید خود را متوقف کردند؛ چراکه با قیمت انرژی کنونی، قیمت تمام شده تولید محصولات این شرکت‌ها بیشتر از قیمت فروش آن در بازارهاست.

تولیدکنندگان فولاد از جمله اِیسِرینوکس اسپانیا نیز فعالیت خود را متوقف کرده‌اند. با وجود افزایش قیمت ورق فولادی در اروپا به بالاترین میزان در دهه‌های اخیر، تولیدکنندگان فولادی که از روش قوس الکتریکی برای تولید ورق فولادی استفاده می‌کنند، به دلیل جهش قیمت انرژی، سود ده نیستند و فعالیت خود را متوقف کرده‌اند.

شرایط صنایع اروپایی بدتر می‌شود؟

این ها همه در شرایطی است که اکنون روسیه هیچ تصمیمی برای کاهش تامین نفت و گاز اروپا نگرفته است. چنانچه در آینده به دلیل وضع تحریم از سوی اروپا و آمریکا علیه روسیه، پوتین تصمیم بگیرد تامین انرژی اروپا را قطع کند، شرایط صنایع انرژی بر اروپایی به شدت بدتر خواهد شد. در حال حاضر ۴۰ درصد انرژی اروپا از مسیر روسیه تامین می‌شود.

از این رو کشورهای اروپایی درحال طراحی سناریوهایی ممکن در صورت قطع گاز روسیه هستند. به طور خاص در فرانسه لیستی از ۳۰۰ شرکت بزرگ مصرف کننده گاز – از تولیدکنندگان محصولات شیمیایی تا مواد غذایی – آماده شده است که در صورت قطع گاز روسیه، تامین گاز این صنایع قطع شود.

منبع: بلومبرگ

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.