۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۰۹۸۷ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۰ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

بر مبنای عملکرد منطقه آزاد شانگهای در سال ۲۰۲۱، میزان درآمدهای عملیاتی شرکت‌های این منطقه به بیش از ۲۴۸۰ میلیارد یوان و درآمدهای بخش خدمات فناوری و خدمات لیزرینگ به ۳۷ میلیارد و ۳۵ میلیارد یوان رسید. در این سال همچنین حجم کل صادرات و واردات مناطق آزاد شانگهای، با ۱۱ درصد افزایش نسبت به سال قبل، به ۱۱۳۰ میلیارد دلار رسید.

به گزارش مسیر اقتصاد شانگهای، بزرگترین شهر چین با موقعیت تمرکز تجاری و دسترسی به یک شبکه گسترده از شهر‌های پر رونق در سراسر دلتای رودخانه یانگ تسه است. منطقه آزاد تجاری شانگهای چین یکی از مناطقی است که در سال ۲۰۱۳ بزرگترین شاهراه چین برای تجارت با دیگر کشور‌ها بوده است. این روز‌ها در فهرست برترین مناطق آزاد در سال ۲۰۲۰، نام منطقه آزاد و تجاری وایگاکیائو برده شده که در حوزه منطقه آزاد شانگهای قرار گرفته است.

افزایش ۲۳ درصدی درآمد عملیاتی شرکت های منطقه آزاد شانگهای

بر اساس آمار رسمی منتشر شده از منطقه آزاد شانگهای، این منطقه آزاد تجاری آزمایشی چین (شانگهای) در سال ۲۰۲۱ به توسعه اقتصادی همه جانبه دست یافت. شرکت‌های این منطقه در سال گذشته مجموعاً ۲.۴۸ تریلیون یوان (۳۹۲.۵۸ میلیارد دلار) درآمد عملیاتی داشتند که نسبت به سال قبل ۲۳ درصد افزایش داشته است. فروش کالاهای بخش تجارت به ۲.۲۶ تریلیون یوان رسید که ۲۳.۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشت. از این تعداد، فروش هشت دسته کالا شامل لوازم الکترونیکی مصرفی، قطعات الکترونیکی، محصولات پتروشیمی، فلز و معادن فلزی، لوازم و تجهیزات پزشکی و همچنین تجهیزات مکانیکی هر کدام از ۱۰۰ میلیارد یوان فراتر رفت، در حالی که هشت دسته دیگر شامل تجهیزات تولید هوشمند، خودرو و قطعات، داروها و نوشیدنی های الکلی همگی درآمد فروش ۱۰ میلیارد یوان یا بیشتر را گزارش کردند.

افزایش درآمدهای بخش حمل و نقل هوایی و دریایی و لجستیک شانگهای

شرکت‌های تولیدی بالاتر از اندازه تعیین‌شده، ۵۰.۱۳ میلیارد یوان در کل ارزش تولید، تولید کردند که ۵.۵ درصد نسبت به سال ۲۰۲۰ افزایش داشت. نسبت ارزش تولیدی صنایع نوظهور استراتژیک از ۵۵.۳ درصد در سال ۲۰۲۰ به ۵۷.۸ درصد در سال ۲۰۲۱ افزایش یافت.درآمد بخش لجستیک نسبت به سال قبل ۳۳ درصد افزایش یافت و به ۵۸.۷ میلیارد یوان رسید. قابل ذکر است که حمل و نقل بین المللی هوایی و دریایی از سال ۲۰۲۰ بیش از ۴۰ درصد افزایش یافته است.

حجم تجارت ۱.۱۳ تریلیون یوانی منطقه آزاد شانگهای در سال ۲۰۲۱

علاوه بر این، درآمد در بخش خدمات فناوری و خدمات لیزینگ به ترتیب ۱۵ و ۱۴ درصد افزایش یافت و به ۳۷ میلیارد یوان و ۳۰ میلیارد یوان رسید. واردات و صادرات منطقه کمک زیادی به رشد اقتصادی منطقه کرد. حجم کل به ۱.۱۳ تریلیون یوان رسید که ۱۱.۶ درصد افزایش داشت و ۴۷.۲ درصد از کل پودونگ و ۲۷.۸ درصد از کل شانگهای را به خود اختصاص داد. حجم واردات ۸۱۹.۷۹ میلیارد یوان بود که ۱۱ درصد افزایش داشت. واردات دارو، تجهیزات پزشکی، لوازم آرایشی و بهداشتی، مشروبات الکلی، ساعت و هواپیما همگی بیش از ۱۰ درصد از کل واردات کشور را به خود اختصاص داده اند. حجم صادرات ۳۰۷.۹۸ میلیارد یوان بود که ۱۳.۵ درصد افزایش داشت. صادرات به کشورهای عضو مشارکت جامع اقتصادی منطقه ای ۲۳.۲ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است، در حالی که صادرات به کشورهای درگیر در طرح کمربند و جاده ۱۸.۷ درصد افزایش یافته است. در سال ۲۰۲۱، ۱۲۷۱ شرکت جدیداً در منطقه اوراق قرضه تأسیس شدند که ۱۴ درصد نسبت به سال ۲۰۲۰ افزایش یافته است. این شرکت شامل ۱۰۵۶ شرکت سرمایه گذاری داخلی با سرمایه ثبت شده کل ۷۵.۹۸ میلیارد یوان و ۲۱۵ شرکت با سرمایه خارجی با سرمایه ثبت شده ۵.۹۵ میلیارد یوان می شود.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی دولتی چین

انتهای پیام/ تجارت و دیپلماسی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.