۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۰۵۴۸ ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۰ دسته: تولید
۰

علی سرزعیم استاد دانشگاه علامه طباطبایی فراهم بودن امکان دور زدن قانون برای اخذ مجوز را نشانه بی‌فایده بودن فرآیند تعیین شده برای صدور آن دانست و افزود: با راه‌اندازی سامانه یکپارچه مجوزدهی، موانع و سنگ‌اندازی دستگاه‌ها و ادارات پیش پای مشاغل به حداقل خواهد رسید.

علی سرزعیم استاد دانشگاه علامه طباطبایی در خصوص‌ مزایای راه اندازی سامانه یکپارچه مجوزدهی در گفتگو با مسیر اقتصاد گفت: راه اندازی سامانه یکپارچه مجوزدهی با هدف بهبود فرآیند کسب و کار و کم‌کردن بروکراسی اداری در دستورکار قرار گرفته است که در این راستا دستگاه‌ها باید جهت تسهیل امور‌ همکاری لازم در این زمینه را انجام دهند. نهادهای ادارای بی شماری، بی جهت در کشور ایجاد شده و‌ یکی‌ از ابزارهایی که این دستگاه‌ها می‌توانند وجود خودشان را به واسطه آن مشروعیت ببخشند مطرح کردن لزوم صدور مجوز به بهانه‌های مختلف است.

امکان دور زدن قانون برای اخذ مجوز نشانه بی فایده بودن آن است

این استاد دانشگاه علامه تصریح کرد: مراحل مجوز‌ گرفتن در حال حاضر در بهترین حالت موجب کندی یا فساد در مراحل انجام کار می‌شود. اینکه برای سهولت در دریافت مجوز باید قانون را دور بزنیم، به این معنی است که طی کردن این مراحل کار بیهوده‌ای بوده و این عوامل محصول بزرگ‌شدن بیش از حد دولت است و دستگاه‌ها با تراشیدن بهانه سعی در سخت تر کردن کار برای کسب و‌کارهای نوپا کرده‌اند تا مشروعیت خود را ثابت کنند.

سرزعیم ادامه داد: طی پروسه‌ای دولت با کسب و کارها داد و ستد می‌کند تا به آن‌ها برای کسب و‌کار مجوز‌ دهد و یکی از امتیازهایی که از این طریق از سوی دولت ارایه می‌شود مجوزهای انحصاری است و در مقابل امتیازاتی‌‌ از صاحبان مشاغل دریافت می‌شود. در چنین روندی صاحبان کسب و کارها و‌  جامعه بازنده خواهند بود؛ طبیعتاً در این شرایط ظرفیت‌های بالقوه جامعه، بالفعل نخواهد شد.

کاهش سنگ اندازی ادارات برای مشاغل با سامانه یکپارچه مجوزدهی

وی اظهار کرد: در سامانه یکپارچه مجوزدهی اخذ بسیاری‌ از مجوزها از حالت الزامی خارج می‌شود و موانع و سنگ‌اندازی دستگاه‌ها و ادارات پیش پای مشاغل به حداقل خواهد رسید. با تجمیع سامانه مجوزدهی، نظارت بر عملکرد و‌ مجوزدهی به کسب و کارها تسهیل خواهد شد تا از این طریق مراحل برای اخذ مجوز‌ راحت تر و با نظارت متولی تعیین شده، اقدامات موثری در این زمینه صورت گیرد.

انتهای پیام/ تولید



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.