۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۲۹۵۷۴ ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۰ دسته: فرار مالیاتی، مالیات کارشناس: محمد مختوای
۰

گزارش‌های شهروندی به علت پراکندگی و تعداد بالا، درصورت دسته بندی و پردازش می‌توانند ضعف‌‌های قانونی، روش‌های تقلب مالی و گلوگاه‌های فسادخیزی که قبلا قابل مشاهده نبودند را آشکار سازند. اندونزی یکی از کشورهایی است که با راه‌اندازی سامانه لاپور، از گزارش‌های شهروندی برای مقابله با فساد، جرائم مالی و فرار مالیاتی استفاده می‌کند.

به گزارش مسیر اقتصاد برای مقابله با فساد، تقلب، فرار مالیاتی، رشوه و دیگر جرائم مالی، جمع آوری و پردازش گزارش‌های شهروندی موضوعات مهمی است که کشورهای مختلف تلاش می‌کنند با توجه به شرایط خود از آن حداکثر استفاده را ببرند. در نگاه سنتی دریافت و پردازش اطلاعات تنها دراختیار سازمان‌ها و نهادهای مخصوص این کار است، اما امروزه با وسیع تر شدن حوزه های اطلاعات و دراختیار قرارگرفتن هرچه بیشتر آن‌ها در انظار عمومی نگاه بسیاری از دولت ها به کلان داده و پردازش اطلاعات تغییر بنیادین کرده و به سمت گزارش‌های شهروندی معطوف شده است.

گزارش‌های شخص ثالث از این دست اطلاعات است که دولت‌ها را در زمینه مقابله با انواع تقلب مالی توانمند و هوشمند می‌کند. این نکته حتی از چشم کشور کوچک و کم آوازه‌ای همچون پاپوآ گینه نو نیز دور نمانده و با ایجاد کمپین «تلفن ها علیه فساد» در صدد مقابله با انواع فساد مالی است.

چرا گزارش‌های شهروندی اهمیت دارند؟

گزارشهای شهروندی[۱] در دنیا ابعاد مختلفی دارد. بنگاههای خبری، سازمانهای درآمدی، آژانسهای اطلاعاتی از جمله مراکزی هستند که از این اطلاعات استفاده می‌کنند. گزارشهای شهروندی به علت پراکندگی و تعداد بالا، درصورت دسته بندی و پردازش، ضعف‌‌های قانونی، روش‌های تقلب مالی و گلوگاه‌های فسادخیزی که قبلا قابل مشاهده نبودند را آشکار می‌کنند.

اندونزی الگوی موفق بکارگیری اطلاعات شخص ثالث

در اندونزی برای استفاده از گزارش‌های مردمی به منظور مقابله با جرائم مالی و فرار مالیاتی، سامانه لاپور راه اندازی شده است. لاپور که در زبان اندونزیایی به معنای گزارش‌دهی است نام سامانه‌ای است که برای مقابله با رشوه در ادارات دولتی در سال ۲۰۱۲ افتتاح شد. این سامانه کاملا بر محور گزارش‌های مردمی طراحی شده است؛ به این صورت که اگر شهروندی برای دریافت خدمات دولتی با درخواست پرداخت رشوه روبه رو شد این درخواست را با جزئیات مامور رشوه گیرنده درون سامانه لاپور ثبت می‌کند.

درواقع در این سامانه تنبیه فقط برای رشوه گیرنده درنظر گرفته شده است و اگر در طول ماه گزارش‌های یک مامور از حد استاندارد بالاتر برود و یا گزارشی همراه با مستندات اعم از فیلم و عکس و یا صوت در مورد مامور رشوه گیرنده در لاپور ثبت شود، سازمان مربوطه به طور هوشمند فقط با مامور رشوه گیرنده برخورد می‌کند.
این کار باعث می شود که ریسک درخواست رشوه در سطح جامعه افزایش یابد و پیشگیری از جرم در ادارات دولتی بهبود پیدا کند.

امروزه لاپور برای انواع گزارش‌های تخلف مالی و مالیاتی، فساد اداری و … در سطح تمام ارگان‌ها و نهادهای دولتی اندونزی استفاده می‌شود.

آمارها عملکرد مطلوب اطلاعات شخص ثالث را تایید می کند

سال ۲۰۱۹ نظرسنجی درباره عملکرد این سامانه دربین مردم اندونزی انجام شد. دراین نظرسنجی که از میان مردم، کارمندان دولت، بازنشسته ها، دانش آموزان و دانشجویان انجام شده است، به طور کلی ۷۲ درصد از لاپور اعلام رضایت داشته‌اند. نمودار زیر مقدار امتیازهایی است که شرکت کنندگان در نظرسنجی به عملکرد سامانه لاپور در سال ۲۰۱۹ داده‌اند.

پینوشت:

[۱] Citizen reporting

منبع: sp4n lapor

انتهای پیاممالیات



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.